Istenérvek. Az istenkérdés racionális megközelítése. – Szalai Miklós
Az istenfogalom lehet:
Ø Népi/naiv: amiben az emberek hisznek v nem, elég antropomorf, érzelmekkel töltik fel
Ø Teológiai: kinyilatkoztatáson alapul
Ø Filozófia: ezzel fogunk itt foglalkozni
A filozófiai istenfogalom
A NYi monoteisztikus istenfogalom 2 gyökere a zsidó vallás istenfogalma és a görög filozófiai iskolák istenfogalmai.
A zsidó istenfogalom
JHVH partikuláris területekhez és törzsekhez kötődött-> Kr. e. 586 változás: univerzális isten, ekkortól tagadják az Ő hívei a többi isten létezését, ekkortól etikai monoteizmus.
Kr. e. 516 II. Szentély felépítése
Kr. e.
II. Szentély lerombolása-> új válság-> válaszok:
a) A szóbeli tan fejlesztése és a Megváltás várása továbbra is
b) Kereszténység: nem a Törvény betartója, hanem a hívő üdvözöl. A keresztény istenfogalom központjában a megbocsátó kegyelem/szeretet van.
Történeti és antropomorf istenfogalom.
A creatio ex nihilo tétel miatt a világ időben létezik.
A görög filozófia istenfogalma(i)
Egyik iskola sem ismerte a creatio ex nihilo fogalmát.
Platón: az ideák a superideából, a Jóból részesülnek. Timaioszban kozmogónia: demiurgosz. Nem derül ki, h az ideák a demiurgosz fejében, v ő felette léteznek?
Arisztotelész precízebb: Első Mozgató: tiszta forma & tiszta aktus & tiszta gondolat (tehát önmagát gondolja). Az égi szférák utánozzák az Első mozgatót, a földi dolgok meg az égi szférákat.
Plótinosznál differenciálatlan létező az Egy, nincs önmaga tudatában, csak misztikus módon érzékelhetjük. Emanáció: az egy a 0. szint, 1. önmaga tudata, 2. az öntudat vonzódása az Egyhez,
A keresztényeknek a Róm bir-ban egy újplatonista értelmiséget kellett meghódítaniuk! Másik ellenfél a gnózis, bár volt keresztény gnózis is, ami elveti Jézus megtestesülését. Gnosztikus érv: ha van a rossz a világban, akkor nyilván a teremtője sem volt jó.
A keresztény filozófiának apologetikára volt szüksége.
7-8. sz. kult visszaesés
9. sz. Karoling reneszánsz: Alcuin palotaiskolája.
9-10. sz. az iszlám nyit a Koránon kívül más dolgokra is-> pezsgés.
Theologia naturalis
Természeti teológia. A világvallások egyetértése a filozófiai teológiában. Nem a kinyilatkoztatással foglalkozik, hanem addig megy, ameddig az ész eljut a Kinyilatkoztatás nélkül (ami már konfl, h mikor kinek és mi volt az).
Isten mindentudó és örökkévaló, de csak a logikai tv-ek keretein belül mindenható, logikailag lehetetlen dolgot nem képes tenni.
Szt. Ágoston szerint az örökkévalóság örök jelen, Isten változatlan.
Aq. Szt. Tamás: a Jó létteljesség. Teologikus fil. Tamás szerint a fil. nem bírja eldönteni, h időben volt-e a Teremtés, v örök jelenben.
Újkori lehanyatlása
Termtud-os gondolkodás: az arisztotelészi fizika helyett a newtonit fogadja el. Newton&Descartes: a term-ben nincsenek formális és finális okok, a világkép alulról szerveződik.
18. sz. a deizmus a művelt emberek konszenzusa. „Elrémiszt a végtelen terek hallgatása.” Pascal -> ?Lehetséges, h mi, akik ezen a kis ponton élünk, ami a Föld, mi vagyunk a Teremtés céljai? Egyre valószínűtlenebbek tűnt…
Erasmus bebizonyította egy evangéliumrészről, amire a kat egyh hivatkozott a Szentháromság bizonyítékaként, h betoldott hamisítvány! Newton ariánus volt!
A term teol mindig egyben rac metafizika is!
Hume és Kant kritikája a term teol ellen. Az okság nem a valóság vonása, hiszen nem tapasztaljuk! Csak egymásutániságot tapasztalunk, amiből önkényesen következtetünk okságra.
Schleiermacher: Kant tanítványa, prot teol összerakója, 19. sz.
Neotomizmus: 19. sz. végétől Hume és Kant ellenében rac érveket keres Istenre, szóval a kat egyh-at védi. 1870 Lateráni zsinat egyik dogmája: Isten létezése a természetes ész fényében belátható. De ma már a kat teol-ban is háttérbe szorultak a tomista istenbizonyítékok.
Paley anglikán, a term teol védelmezője, Darwinig hatásos, de a darwinizmus is nagy csapás a vallásos világképre.
Induktív érvelés: a premisszák csak valószínűsítik a konklúziót.
Deduktív érvelés: a premisszák logikai szükségszerűség miatt igazzá teszik a konklúziót.
Minden istenérvet meg lehet fogalmazni induktív és deduktív módon, de ma kevés teológus gondolja azt, h deduktív istenbizonyítékok vannak a kezében.
Csak az ontológiai istenérv a priori, a többi a posteriori.
Ajánlott könyvek
John Bright: Izráel története
Johnatan Baats: Arisztotelész
Wallis: Újplatonizmus
Varjú László: Az ókeresztény egyház története…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése