·
Az אמונה nem azt jelenti,
amit mi hitnek nevezünk, hanem egy szerződéshez való hűséget-> jogi
kategória. Hűség a Szövetséghez.
·
A kereszténységben jelenik meg a mi hit
fogalmunk. „A reménylett dolgok jelenvalósága” (Zsidókhoz írt levél). Tehát a
második eljövetelről való meggyőződés.
·
Kozmopolitikus idealizmus
·
Philosztratosz: Tyanai Apollóniosz életrajza.
Leírja az utazásait. A perzsa nagykirály meghívja magához és attikai görögül
beszélnek! Az Indus folyón túlra is elment, ahova még Alexandrosz sem jutott el.
Találkozott brahmanokkal és görögül beszélgetett velük homéroszi problémákról. J
A Nílus forrásánál az etióp bölcsekkel a Timaiosz világkeletkezési problémáiról
beszélget görögül.
·
Az attikai görög egy fiktív görög nyelv volt,
senkinek nem volt az anyanyelve.
·
Kavafisz: alexandriai görög költő a 20. sz.
elején. Írt egy NY-indiai fejedelemről, aki Athénban mászkál, előadásokra jár
és könyvesboltokba, soha nem szólal meg. Mindenki azt hiszi, h nagyon nagy
bölcs, a végén kisül, h egyszerűen nem tudott görögül és unatkozott. J
·
Kozmosz: rendezett világmindenség (korábbi
jelentésben ékszert is jelentett a szó), rendezett egész. Magában foglalja a
természetet (physzisz, ami felnő és lehanyatlik, folyamatosan változik).
·
Az atomisták szerint nem feltétlenül létezik
gondviselés, mert csak az atomok lettek megteremtve, utána azok akárhogy
rendeződhetnek.
·
Nomosz–
logosz
·
Sztoikusok: a természettel összhangban kell
élni. A természet tanulmányozásával eljuthatunk a helyes politikai
berendezkedéshez. A természet törvénye a politika helyes törvénye. -> A
király a megtestesült törvény. A zsarnok a természet törvénye ellenében akarja
megvalósítani magát.
·
?Honnan származik a törvény?
o
Emberektől
o
Istenektől-> Zeusz a szerző? Vagy Diké, aki
Zeusz felett áll? Ez még Hésziodosz és Homérosz világa.
·
Önkényes rend v a természetből következő,
alternatíva nélküli rend hagyja át a világot? Nomosz: lehetne másképp is, de
ott ahol van, ott épp az a rend. Logosz: az, ami nem lehet másmilyen, mindenhol
ugyanaz. Pindarosz szerint mindenhol egy nomosz uralkodik, Hérakleitosz szerint
mindenhol a logosz.
·
Politikai berendezkedés: törvények összefüggő
rendszere.
·
Az oikymenének 1 közös törvénye kell, hogy
legyen, tehát logosza.
·
A kozmopolisz - idealizmus szerint minden nomosz
meg fog maradni, minden népnek lehet saját nomosza, csak össze kell, h fogja
egy birodalom, egy civilizációs egység.
·
Iszonomia-autonomia.
Iszonomia: azonos törvény alá tartozás. Autonomia: saját törvény alá tartozás.
Erre az ellentétre épül Antigoné tragédiája: Kreón képviseli az iszonomiát,
Antigoné az autonomiát, ami az univerzális törvény, Diké nevében lázad fel
Kreón ellen.
·
Agamemnón és Menelaosz kozmétorok, „a népek
elrendezői” az Iliászban. A olümposzi istenvilág analógiája, nincs egyértelmű
uralmi rendszer, nincs monarchia.
·
Monarchia.
Moné=1. Arkhé=uralom -> egyeduralom.
·
Pszeudo-Arisztotelész: „de nem ám saját kezével
fáradozva” hozta létre az isten a világot -> vitatkozik a Bibliával és
Philónnal. Nem gyúrhatja a világot a kezével, mert akkor demiurgosz lenne! Az
ilyesmi az enkozmikus (tehát a kozmoszban benne lévő) fiatalabb istenek dolga,
hiszen itt a természet, a változás az alapelv, a transzcendens isten nem
árthatja bele megát ebbe, mert megváltozna, márpedig ő tökéletes.
·
Pszeudo Arisztotelész: mert a szerző Arisztotelész
pozíciójába helyezkedve tanácsokat ad „Alexandrosznak”, tehát a császárnak. T.
ú. szerint az 1. században keletkezett Pszeudo-Arisztotelész A világrendről c műve.
·
A daimón eredetileg őrt, őristenséget jelent.
Pl. Athéné Athén daimónja. A daimónok a kozmikus rend „osztályvezetői”, az
olümposzi istenek az államtitkárok, az államelnököt, a legnagyobb istent, meg
senki sem látja.
·
Vallási szinkretizmus ~ valuta átváltó rendszer:
saját Jupiterét mindenki tisztelheti Jupiterként v Amon Réként is.
·
Azért nincs a kozmosz nagykirályának neve, mert
az vmelyik nyelven lenne, és akkor nem egyformán lenne közel minden néphez. Zsidók
elrontják ezt a kristályos rendszert.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése