Zsidó és keresztény monarchia
·
Tóra, Naviim, Ketuvim: koncentrikus körökben is
el lehet képzelni a tekintélyüket: a Tóra a központi kör, körülötte a próféták
könyvei már picit kevésbé tekintélyes szövegek, az iratok meg még egy kicsit
kevésbé. A apokrifek a legkülsőbb körök: bibliai ihletésű szövegek, de nem
tekintik őket annak.
·
Az újszövetségi apokrifek között is vannak
teljesen ortodox iratok, bekerültek a bizánci liturgikus év szövegeibe, csak a
liturgia alatti olvasmányok között nem olvastak fel belőlük.
·
A 12 és a még 72 apostol nevéhez mind írtak
evangéliumokat! Lost Christianity c
könyv. A szerző nagyon szigorú tekintélytisztelő protestáns környezetből jött,
amikor rájött, hogy mennyire komplex történet eredménye a kereszténység,
agnosztikus lett…
·
„biblikus irodalom”: Ószöv. + Újszöv. +
különböző és egymással vitatkozó teológiai gondolatokat megfogalmazó iratok
(amiket hiteles nevekkel, tehát gyakran apostolok nevével tálaltak)
·
Az Újszövetség úgy emlegeti a Tanachot, hogy „a
Törvény és a Próféták”.
·
A Septuaginta először csak a Tóra fordítása
volt, aztán kiegészült a próféták könyveivel. Az egyik Ptolemaiosz össze akarja
gyűjteni a világ össze szent könyvét, ezért kér Jeruzsálemből fordítókat->
mind a 12 törzsből küldtek 6 bölcset (de addigra már elveszett a 12 törzs! Ez
engem zavar a sztoriban) -> ez pont azt mutatja a t. ú. szerint, h az
Aristeas levél nem zsidó, hanem zsidószimpatizáns görög környezetből származik,
ahol nem tudtak róla, h Ptolemaiosz idején már nem volt 12 törzs.
·
„Homérosz költeményeit nem Homérosz írta, hanem
valaki más, akit szintén Homérosznak hívtak.”
·
Alexandriában megünnepelték a Septuaginta
születését minden évben.
·
Az alexandriai görög nyelvű zsidóság tudatában
volt, hogy mi az, ami a hellének (tehát a pogányok) bölcsessége, és mi a
sajátjuk, de mindkettőt görögül ismerték és használták és a hellenizált kultúra
fogalomkészletével elmélkedtek minderről. Ebben a környezetben folyik a vita a
monarchia fogalmáról, értelmezéséről. ?Milyen viszonyban van a zsidóság
speciális küldetése a világrenddel?
·
Ariszteidész: Róma magasztalása-> modern
parafrázisa a csatornás-útépítős…Mit tettek értünk a Rómaiak dialógus a Bryan
életében
·
Augustusi Pax Romana ~ világbéke, ennek oltára
az Ara Pacis
·
Lukács-féle evangélium elején: rendelet jött
Augustustól, h az egész föld népét írják össze-> mindenki, aki számít a Róm.
bir. alattvalója!
·
Bonyolultabb a kép annál, hogy a felkent király
fogalma egyszerűen az ószövetségi papfelkenésből jön!
·
Melkizedekkel kapcsolatban kerül elő először a
Tanachban a király szó.
?Mit jelent az, hogy a zsidóság választott nép?
·
Bábel tornyáig az emberiség 1 nép volt, mindenki
Ádámtól és Évától származik.
·
A Biblia történetleírása normatív történelem,
nem dokumentatív
·
Az ember teremtése pozitívum, ez nem magától
értetődő! Lásd: Antigonéban az ember „deinotatosz”, ami egyszerre jelent
csodálatosat és borzalmasat [ez olyan, mint a numinózus Rudolf Ottonál],
aitológiai mítoszában az emberiség sárkányfogvetemény… De a bibliai szemlélet
szerint az ember alapvetően, a kiindulásnál jó.
·
Káin építi az első várost, nem Ábel! (és Rómát
meg nem Remus, hanem Romulus) ->
„bűnös város” toposz búvópatakszerűen tovább él
·
Bábel (Genezis 11. fej.) -> megszületnek a
népek. Nép – népek fogalompár. A nép
innen kezdve a zsidó népet jelenti, a népek a pogány népeket. A Genezisben itt
azt mondja az Úr, hogy „Nosza, szálljunk alá!”-> rengeteg kommentár arról,
hogy miért van itt többes szám. Keresztény kommentátoroknak ott a
Szentháromság, a zsidóknak be kellett itt iktatniuk az angyalokat. Zeusz
ménkővel csapott le a titánokra, JHWH szofisztikáltabban büntet. J
·
Bábel-> megszületnek a népek. Nép – népek fogalompár. A nép innen
kezdve a zsidó népet jelenti, a népek a pogány népeket.
·
A 12 pátriárka testamentumának van kkori héber
és görög változata is. Naftali testamentuma héberül: leírja a nyelvek
megszületését. Az Úr elküldi Mihály arkangyalt, h interjúvolja meg őket, kiket
akarnak imádni. Nimród azt az angyalt, aki megtanította nekünk egy óra alatt a
mi nyelvünket és ezzel megakadályozta, h szétszóródjunk a föld színén… A többi
nép is (kivéve a zsidó nép) az angyalokat akarja imádni, tehát teremtményeket,
Ábrahám az egyetlen, aki jól válaszol: a Teremtőjét akarja imádni, aki
megteremtette őt a semmiből. Ez is normatív, nem leíró elmélet. Erre hivatkozik
az egyház, amikor „verus Israelnek” nevezi magát!
·
Összesen 70 nyelve van az emberiségnek.
·
A Tóra nem tartalmaz törvényt a politikai
berendezkedésről! -> a zsidó nép királyt kér Sámuelen keresztül az Úrtól,
ahogy a többi népnél szokás. -> probl.: a népek, akikre hivatkozik ott a
nép, a pogányok!
·
Barnabás levél: nem 1 Törvény van, hanem 2.
Mózes széttöri az elsőt, aztán az Úr ír még egyet. (Nem tudni, h pont ugyanaz-e
a 2.)
·
„Áll Isten az istenek gyülekezetében.”
Zsoltárok-> ezek az „istenek” nem istenek, hanem angyalok, akiket tévedésből
imádnak a pogányok, így lettek pogány istenek. De nem istenek, csak
teremtmények.
·
A királyság megszületése a zsidóknál lázadás
Isten és az isteni rend ellen. Cromwellék is erre fognak hivatkozni a királyság
ellenében.
·
Azután keni fel Sámuel Sault királynak, miután
az úr kifejtette, h nem tetszik neki ez a királyosdi. Ha már megvan a királyság
intézménye, Isten jelöli ki a király személyét a prófétán keresztül, tehát nem
teljes mértékben Isten ellenében születik a királyság, az Úr belemegy, lehet
vele alkudozni.
·
Sámuel 8. fej.: a királyság emberi intézmény. A
9. fejezet oldja a feszültséget azzal, h a király személyét Isten jelöli ki.
·
Az ideális állapot, az isteni rendnek megfelelő
a teokrácia, ami nem papok, hanem Isten uralkodását jelenti.
·
Iosephus Flavius: Appión ellen: Mózest, mint
törvényhozót, Lükurgosszal állítja párhuzamba.
·
A János-féle evangéliumban azt kiáltja a zsidó
nép, h nekünk nincsen királyunk (baszileioszunk), csak császárunk (Caesarunk).
-> Ez egy akklamáció, kinyilvánítja a nép politikai elkötelezettségét.->
?Izr. királya, akit is szembeállítanak a római császárral, az Isten?-> Róma
iránti elkötelezettség a teokráciával szembehelyezkedve.
·
„Jöjjön el a te országod”: a görög szövegben
baszileia, van, tehát jöjjön el a te királyságod.
·
Yerusalmi: Zachor c. könyv.
·
Elolvasni: Máté 4:1-11: a Sátán megkísérti
Kr-t., Máté 22:15, Lukács 17:20, Máté 28, János 28:28 „Az én országom nem e
világról való”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése