·
Eichmann letartóztatása-> pozitív
érzés V. V. ban Izrael iránt. „Ott volt először bennem az az érzés, hogy
mostantól fogva visszaütünk. „Hogy nem vagyok tökéletesen egyedül a bánatommal,
hanem van egy megszervezett erő, amelyik ebben a kérdésben nem ismer tréfát. És
hogy van igazság a földön.” 268. o.
·
Vázsonyi Endre (Vázsonyi Jenő fia)
o
Budapest
folyóirat
o
Az
Ujság
o
ő fordította le magyarra Rémusz bácsi
meséit
o
Dégner, a pesti kispolgár c ciklusa: megírja
az újlipótvárosi zsidó miliőt
·
Vázsonyi Bálint zenetörténész: érdeme
Dohnányi Ernő rehabilitálása a kommunista Mo-n. Ő érte el, h a Szófia u.
csücskét elnevezzék Dohnányiról.
·
Johnston: The Austrian Mind c könyve! (1972)->
Bécs hullám, Közép-Európa hullám
·
1982 magyar emigránsok nyilatkozata a
lengyel Solidarnosc mellett-> az Irodalmi Újság reprintjében lehet elérni. Kendi
Péter, Karády Viktor, Kovács András és V. V. szervezték, V. V. szerezte az
aláírások nagy részét, de nem az ő szövege a nyilatkozat. Aláírták pl.: Solti
György, Szent-Györgyi Albert, Wigner Jenő.
·
a cionisták hasznáról: „Tudom, hogy
nyugodtan lehetek dekadens, mert vannak izomzsidók is, vagyis nekem nem kell az
egész zsidóságot reprezentálnom.” 328. o. -> „Nekem is nagy szükségem van
rájuk, személy szerint. Nem feltétlenül a cionistákra, de az izomzsidókra
mindenképpen ahhoz, hogy nyugodtan lehessek nyamvadt zsidó, amihez viszont
feltétlenül ragaszkodom. Hogy fejzsidó lehessek, és semmiképpen sem izomzsidó.”
329. o.
·
Max Nordau fordított-gúla elmélete
(miszerint az a baj a diaszpóra-beli zsidósággal, h csupa nyeszlett
értelmiségből áll, nincs meg a normális gúla, mert túl kevés köztük a paraszt
és a fizikai munkás) V. V. szerint hülyeség. Szerinte ahol nem fordított a gúla,
azt úgy hívják, h harmadik világ…
·
„a 20. század arról is szól, hogy a
Jóisten nem avatkozott be.” 331. o.
·
Szabolcsi Miklósról: amikor Carter tető
alá hozta Camp Davidet „Szabolcsi Miklós azt a komédiát játszotta, hogy
szörnyű, hogy az imperialisták már megint sikereket érnek el. […] Később,
amikor már szabad volt, Szabolcsi visszatalált a zsidósághoz.” 333. o.
·
Samson Rafael Hirsch->
kultúrortodoxia: tudni kell mindent a szekularizált kultúráról is
·
az id. V. V. miniszteri kinevezésekor
1917ben IV. Károly király külön engedélyével csak az Ószövetségre történt (a
miniszterek alapesetben az egész Bibliára esküdtek)
·
az 1917es őszi nagyünnepekre az id. V.
V. odacsődítette a sajtót J
·
Vázsonyi János családjában abból állt a
vallási élet, h hosszúnapkor elvitte a kis Vilmost a Dohányba. Egy csomó
ünnepre ortodox családokhoz küldte a gyereket, h ismerje meg a hagyományt. De
tartották a karácsonyt is!
·
„én úgy értékelem
negyvennégy-negyvenötöt, hogy az az egész magyar zsidóság számára Isten
elvesztését jelentette” 341. o.
·
Kertész Imre Sorstalanságáról: „emblematikus,
helyes és fontos, hogy ez a nemzetközi elismerést kapott, mert itt valóban a
magyar zsidóság sorsáról van szó. Az első, aki ez ellen most persze tiltakozna,
az író lenne maga, aki ugye nem szeret reprezentatív pozícióba kerülni, és az
élet iróniája, hogy most aztán végképp reprezentatív pozícióba került.” 342. o.
·
a magyar zsidóság annyira ragaszkodott a
magyar kultúrához, h a túlélők többsége nem ment el még Auschwitz után sem. ez
a mégis-magyarság megerősítést kapott ötvenhattal.
·
„A tény, hogy a nemzet és a nép
emelkedett szelleme, Rákosi, Gerő, Révai és Farkas Mihály rémuralma után az
ötvenhatos forradalom szédületes napjaiban az antiszemitizmus legkisebb
rezdüléseit is elutasította, számomra ismét, ha rövid időre is, de hazát adott.
Én ötvenhatnak köszönhetem, hogy egész életemben magyarnak is vallhattam magam.”
343. o.
·
SZEM=Szabadság-Emberség-Magyarság: a
Szent-György Albert által vezetett és legitimált németellenes értelmiségi és
diák- ellenálló mozgalom a II. VH alatt. Vázsonyi János volt az egyik
legfontosabb politikai szereplője a mozgalomnak, gyakorlatilag az egész polgári
Demokrata Pártot alárendelte a mozgalomnak, bevitte oda.
·
Szent-Györgyi Albertről: otthon többször
látta a kis V. V. „a legszebb színű két szemet életemben férfin őrajta láttam. Csodálatos,
világoskék szeme volt…”
·
a halottak között is különbséget tevő
antiszemitizmus: a Vértanúk terén volt egy emlékmű a kommün 590 civil
áldozatának nevével. Mivel 15-20 %-a zsidó volt, az ő neveiket a német
megszállás alatt 44-ben lekaparták az emlékműről. „később az egész emlékművet
eltávolították, a Szabadság térre viszont odatették azt az orosz emlékművet,
hazugság követte a hazugságot, történelemhamísítás a történelemhamisítást, ez
egy ilyen ország, ugye.” 353. o.
·
amikor az ember Mozartot v Bachot
hallgat: „Akkor az az érzésed, mintha nem is lett volna a Soa. Akkor az az
érzésed, hogy a szépséggel fel tudod függeszteni az egésznek a borzalmát.” 389.
o.
·
„Mert nyilvánvaló, hogy ha ilyen
szépséget látsz, akkor az univerzum egy percre rendben van.” 389. o.
Zeke Gyula utószava
·
neki elmesélte V. V., h az id. V. V.
coitus közben, merev taggal halt meg. Ebben az a kiábrándító, h Vázsonyiné
memoárjából kiderül, h ő nem volt ott a badeni szanatóriumban, amikor a férje
meghalt, tehát ezek szerint épp a felesége csalása közben halt meg az id. V. V.
·
az ifj. V. V.ról: „A zsidóságát
sorscsapásként élte meg, ám büszkeséggel és méltósággal viselte.” 396. o.
·
„naponta megivott kávéinak száma csak
Kosztolányiéhoz volt hasonlítható” J 397. o.
Zeke Gyula nekrológja A Gare del’Esten címmel a litera.hu-n
olvasható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése