2011. április 13., szerda

Istenérvek IX. 2011.04.13.

Gyakorlati istenérvek
prudential”: józan megfontolás alapján érdemes hinni Isten létében, hétköznapi intuíció filozófiai megfogalmazásáról van szó. Pl. „jó érzés vallásosnak lenni”, mert tartást ad és segít szembe nézni bizonyos dolgokkal.

Blaise Pascal

  •     fogadás-érv/ a szerencsejátékos érve. Pascal hite nem ezen alapult! Janzenizmus: az emberi természetre nézve nagyon pesszimista, el vagyunk veszve, csak a kegyelem szabadít meg, a világ diszharmonikus (Lucien Goldmann: The Hidden God c. könyv), „elborzaszt a végtelen terek hallgatása”.
  •            A fogadás-érv egy tágabb rendszerbe illeszkedett, amit már nem tudunk rekonstruálni.
  •              Ábrahám Istene nem egyenlő a filozófusok Istenével
  •              Feltevés: nem tudjuk, h van-e Isten, vmennyi valószínűsége van annak is, h van, meg annak is, h nincs, ez alapján:


Isten létezik
Isten nem létezik
Hiszek
1. lehetőség
2. lehetőség
Nem hiszel
3. lehetőség
4. lehetőség
  •             1. lehetőség-> végtelen dolgot nyerek (üdvözülés) és véges dolgot veszítek (pár földi örömöt
  •            2. lehetőség-> véges dolgot veszítek és nem nyerek semmit
  •             3. lehetőség-> végtelen dolgot veszítek, véges dolgot nyerek
  •              4. lehetőség-> véges dolgot nyerek és nem veszítek semmit
  •            Tehát a hitetlen végest nyerhet és végtelent veszíthet, a hívő ellenben végeset veszíthet és végtelent nyerhet
  •            Problémák a fogadás-érvvel:

1.      nem valószínű, h Isten díjaz egy ilyen, számításokon alapuló hitet
2.      vannak ateisták, akik szerint Isten létének valószínűsége nulla és a nullát akármennyivel is szorozgatjuk, mindig nulla lesz az eredmény
3.      ezen az alapon bármilyen istenben lehet hinni attól még, h Pascal a róm. kat. Istennel kapcsolatban találta ki-> Pl. Michael Martin ateista filozófus: Perverse Master-e örök kárhozatra ítél mindenkit, aki benne v más természetfeletti lényben hisz és örök üdvözülésre azokat, akik soha semmilyen természetfelettiben nem hittek

William James

§         amerikai valláspszichológus, 19-20. sz. fordulóján
§         The Will to Believe c. könyv
§         Vallási élményekről interjúvolt embereket
§         Kül. vallások híveinek vallási tapasztalatainak van közös magva.
§         Pragmatikus filozófus-> pragmatizmus: amerikai filozófiai irányzat: lehetetlen megismerni a tőlünk független igazságokat, csak egy orientáló dolog lehet az igazság, nincs objektív igazság. Vezéregyéniségei: Peine, James, Dewey (a modern pedagógia megalapítója).
§         2 döntésünk lehet (live option): hiszünk vagy nem hiszünk
§         A vallásosság alapvető tartalma a világba vetett bizalom-> „All right with the world.”, hiszen van vmi jóságos lény mögötte
§         James szerint ésszerű dolog bízni, mert elősegíti a sikert, ha nem bízunk, nem is sikerül semmi. -> ha bízom Istenben, Ő meg fog erősíteni, ha ateista vagyok, akkor nem tud megerősíteni.
§         Probléma: nem valószínű, h ez alapján vki eljut a hithez, hiába látja be, h hinni hasznos dolog.
§         De nem racionális mag nélküli érv volt akkoriban, mert a pszichológia még nem tudott annyit az ősbizalomról, mint ma! Lehetséges volt, h a vallásos hit az ősbizalomnak egy kifejeződése.

Mi van akkor, ha sem teoretikus, sem gyakorlati érveink nem maradnak Isten mellett?

§         Helyes hinni ebben az esetben?
§         Elterjedt attitűd, h elm. És gyakorlati érvek híján is hinni kell és kész, ez a fideizmus
§         Tertullianus: „Credo, quia absurdum est.” Milyen köze lehet Athénnak Jeruzsálemhez (tehát a görög filozófiának a hithez?)
§         A róm. kat. egyházban dogma, h Isten léte a természetes ész fényénél belátható, a prot. Gondolkodók szinte kivétel nélkül a fideizmus mellett vannak
§         Az isteni téveszme c. könyv-> vulgáris antifideizmus. A fideizmus alapján akár abban is hihetnénk, hegy teáskanna kering a Nap körül. De nem így van! Mert az létezne a fizikai világban, Isten viszont transzcendens!
§         W. K. Clifford: The Ethics of Belief c. könyv: erkölcsileg rossz hinni nem bizonyítható dologban, mert egy csomó vívmány köszönhető a hagyományok megkérdőjelezésének. A hiszékenység negatív erény.
§         Clifford túl szigorú az emberekkel.
§         De amúgy tényleg morális kötelesség az életünket térintő fontos kérdésekben mérlegelni a pro és contra érveket.
§         Children of God (új néven The Family) nevű szekta megnézni a neten!
§         A fideizmus legkidolgozottabb variánsa a református episztemológia/reformed epistemology.
-          Fő képviselője A. Plantinga
-           A vallásos hitnek nincs alapja, mert 1 körben forog a gondolatmenete, így van az ateista világképpel is
-          Posztmodern filozófia: „úgysem biztos semmi” hullámát lovagolja meg, annak szofisztikált megfogalmazása.
-          Minden rendszer alapjai megkérdőjelezhetőek.
-          Nem lehet a megismerés alapja a tiszta empíria, mivel nem létezik, úh ennyi erővel akár a vallásos hit is lehet a megismerés kiindulópontja.

(Quine: nincs tiszta analicitás)

Nincsenek megjegyzések: