Esküvő (hatuna/haszene)
Az ortodox esküvőn olyan vastag a menyasszony a fátyla, hogy gyakorlatilag nem is lát ki, ezért is kell odakísérni a hüpéhez (ezt idősebb nőrokonok teszik). A menyasszonynak meg sem kell szólalnia az ortodox változatban.
Az eljegyzési és az esküvői gyűrű értékét szerződésben rögzítik. A gyűrűadás magában a bibliai előírásban nincs benne, valakik szerint a római nőktől irigyelték el a zsidó nők ezt a szokást. J
Nem kell rabbi, ahhoz, hogy halachikusan érvényes legyen a házasság! Bármilyen halachikusan megfelelő személy levezényelheti a ketubaaláírást. Ha kétség merül fel a ketubával kapcsolatban, a tanúk kóserségét ellenőrzik legelőször.
A bibliai korban még nem volt ketuba, az elhálás érvényesítette a házasságot.
A házasságban találkozik a szent és a profán világ. Megházasodni ugyanolyan micve, mint Tórát tanulni. Micvetánc a haszid esküvőkön: rebe a menyasszonnyal.
Jihud: az első alkalom, amikor zárt szobában együtt maradhat kettesben a pár, kizárólag az esküvő után kerülhet rá sor. A jihudnak egy étkezés is a része (előtte böjt volt). De az esküvő előtt is kötelező találkozniuk, hogy eldönthessék, össze akarnak-e házasodni (akárhány ilyen találkozó lehet). A jihud után jön az esküvő buli része.
A nő is visszautasíthatja a kérőt!
Seva brachot: az esküvő utáni 7 napon minden nap megvendégelik a párt. Ezen az első héten kímélni kell a nőt, nem végez nehéz házimunkát.
Az ortodox nők kendőinek színe és mintája azt is jelzi, ha haszid, hogy melyik haszid csoporthoz tartozik!
Válás (gérusin)
Get: válólevél
Tórai alap: Deut. 24,1-4-> megengedett dolog a válás.
Akitől az ember egyszer elvált, azzal soha többé nem házasodhat újra.
Házassági tilalmak:
- Zsidó-nem zsidó. De ha a nem zsidó tér befél, összeházasodhatnak.
- Kohanita nem házasodhat össze betért, özvegy v elvált nővel.
- Mamzer nem tud zsidó házasságot kötni.
Mamzer: házasságtörésből született gyerek. Zsidó jogilag csak a nő félrelépése számít házasságtörésnek!
Szóta: házasságtörő nő. Ha a férj gyanakszik a feleségre, elviszi egy paphoz, aki megitat vele egy sépci folyadékot (választóvíz, benne van a Szentély pora), ha ártatlan, akkor terhes lesz hamarosan, ha bűnös, akkor kínok kínjával hal meg hamarosan. Ez a szóta szertartás. A Tórában benne van, de a rabbinikus hagyomány gyakorlatilag törli, kivitelezhetetlenné teszi.
Özvegység
Aguna: szalmaözvegy: otthagyott nő, jogilag házas, de eltűnt a férj, nem lehet tudni, hogy él-e vagy nem, ezért nem normális özvegy, nem tud újraházasodni. A középkorban gyakori probléma volt. Megoldás: összegyűjti 100 rabbi aláírását, hogy szabadnak nyilvánítsák és újraházasodhasson. Ugyanez a megoldás, ha megőrült a házastárs, és ezért nem lehet kihúzni belőle egy getet.
Az amerikai konzervatív judaizmus eltörölte az aguna kategóriát, mert a Holocaust miatt rengeteg európai menekült nő aguna lett és nem tudott felmutatni tanúkat arra, h a férj tényleg meghalt, de elég nyilvánvaló volt.
Levirátus (Deut. 25,5-10): ha meghalt egy férj gyerek nélkül, a legközelebbi férfirokona veszi feleségül az özvegyét, hogy ne szakadjon magva. Meg a nőt nem lett volna, aki eltartsa. Jibbum: „sógorférj”, az aki elveszi a gyereket. Ha meglett a gyerek, a továbbiakban különélnek a nőtől, a jibbum átadja a meghalt férj hagyatékát a nőnek. Ruth és Boáz története a par excellence eset. Nincs kimondva, h lehet-e nős a jibbum, de gyakorlatilag igen, mert a Tóra nem tiltja a poligámiát (már a férfi részéről).
1941 Singer Ödön: Rabbik kézikönyve
Temetés
Bikkur holim: beteglátogatás – micva (ha valaki már 3 napja beteg, akkor kell meglátogatni, mert Isten Ábrahámot a körülmetélés utáni lábadozásának 3. napján látogatta meg) – ez minhág, nem halachikus előírás.
Kevod ha-mét: a halott méltósága-> meg kell őrizni a holttest integritását, sértetlenségét-> nem szabad boncolni! A szervátültetés is problémás, de a pikuach nefes alapján lehetséges. A pikuach nefes miatt tilos az eutanázia!
A Holocaust miatt az amerikai konzervatív rabbik fenntarthatatlannak nyilvánították azt a hagyományos véleményt, h akit elhamvasztottak, az nem részesülhet az eljövendő világból.
Hevra Kadisa: Szent Egylet
Amikor új helyre költözik egy zsidó közösség, az első dolog, amit megalapítanak, a mikve, a második, amiről gondoskodnak, hogy legyen Hevra Kadisa.
Tahar: tiszta. Tahara=tisztátalanság.
Kitli: menyasszony ajándékozza a vőlegénynek, Jom Kipurkor és Széderkor is hotdják és ez a halotti ruha is.
Gyász fázisai:
- Süve 7 nap
- Slosim: a süve utáni 30 nap
- Gyászév kádismondás naponta 3x, minyan kell hozzá, tehát ez implikálja, hogy a gyászolónak közösségbe kell járnia és hogy a közösségnek is gyászolnia kell az illető halottját.
Jáhrzeit/jorcájt: a halál évfordulója. Az első Jahrzeiton álllítják fel a sírkövet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése