·
Ágoston a platonikus filozófusokat tartotta a
legelfogadhatóbbnak teológiai szempontból.
·
De akkor mi a helyzet a politeizmusukkal? ->
VIII. könyv 1? fejezet. A színjátékokat a démonok (akik az istenek helyébe
lépnek és folyamatosan becsapják az embereket) parancsolják az embereknek.
·
Mik a démonok?
o
Nem határozza meg a De civitate Dei, de úgy
tűnik, h Ágostonnak nagyon határozott elképzelései voltak erről. A
platonikusokra támaszkodott, főleg Apuleiusra.
o
Apuleius: Szókratész
istenéről/De deo Socratis c. műve alapján beszél Ágoston a démonokról.
Apuleius démonológiája
·
Apuleius Numídiában született, a 2. sz.ban élt.
Ügyvédként is dolgozott Rómában.
·
Afrikában perbe fogták, emiatt írta meg az
Apologiát.
·
Leghíresebb műve a Metamorphoses.
·
A démonok az istenek és az emberek közötti
lények Apuleiusnál.
·
Lsd. handout!
·
Komoly démonológiai hagyományokra támaszkodik.
Platón és nála korábbi szövegel.
·
Lakoma: a daimónok az istenek és az emberek
között vannak. Ők teszik összefüggő egésszé a világmindenségét. Az istenek és
az emberek nem kommunikálnak egymással, csakis a daimónok közvetítenek
áldozatokat az emberektől az istenek felé illetve álmokat az istenektől az
emberek felé. Aki ezekben a dolgokban bölcs, az daimóni ember.
·
Szókratész daimónjáról azt írja Platón, hogy egy
hang, időnként szólt Szókratészhoz, de mindig csak azzal kapcsolatban, hogy mit
ne tegyen.
·
Szókratész arról is beszél, h a daimónok az
elhunyt harcosok lelkei. Ez olvasható a Munkák
és napokban is. Az aranykorban az emberek életükben csak jó dolgokat éltek
át, a halál álmukban érte, és utána jó lelkek lettek, daimónok.
·
Hérakleitosz is a harcban elesettek lelkeit
tartja daimónoknak.
·
Archaikus szövegekben, és Parmenidésznél,
Empledoklésznél a daimón egyszerűen istent jelent.
·
Xenokrátész (Akadémia)-> szisztematikus
metafizika. Az isteni monász=núsz. Ebből generálódnak az ideák, mint
matematikai entitások és végül a fizikai valóság. A népi mitológiát is
integrálni akarta a rendszerbe. Bekapcsolta a démonológiát is, nagyon
kidolgozott formában.
·
Ágostonnak nagy szerepe volt abban, h a daimón
fogalma átment rosszba.
·
Csak a jó daimónokat volt szokás ábrázolni, a
rosszakat nem.
·
Ágoston nem tartotta fikciónak az egész gör-róm
vallási rendszert és a daimónokat sem.
·
Apuleius kiindulása: Platón 3 részre osztotta a
természetet, függőlegesen. Az istenek az éterben lakoznak, túl messze ahhoz, h
az emberekkel érintkezhessenek. A levegő térségében élnek a daimónok, akik
közbülső hatalmak (mediae potestates). A földön meg az emberek élnek.
·
Daimónok típusai:
o
Magasabb méltóságú daimónok (testetlenek)
o
Alacsonyabb méltóságú
(i)
Az ember testen belül: genius
(ii)
Az emberi testen kívül: lemures
1.
jók: Lares
2.
rosszak: Larvae
3.
jók vagy rosszak: Manes
(iii)
A theológia fabularis istenei
·
Démonok 5 jellemzője:
o
Nemük szerint lelkes lények,
o
eszesek,
o
lelkük hatást szenved el-> emiatt képesek
közvetíteni emberek és istenek között!,
o
testük légies (itt ellentmond magának egy
kicsit, mert korábban azt mondta, h a magasabb rendű démonok testetlenek)
o
életük nem szűnő
·
-> tehát azért tudnak közvetíteni, mert
bizonyos jellemzőjük az istenekkel, más meg az emberekkel rokonítja őket.
·
De civitate Dei IX. könyv 9. fejezet: a démonok
pervertált lények, mert magasabb rendű jellemzőik rokoníthatók az emberekkel
(lélek, értelem), és pont az alacsonyabb rendű jellemzőjük isteni: a test.
·
A IX. fejezetben felmerül a probléma, h mik az
angyalok. Vannak jó közvetítő lények is? DE az angyalok Isten országának
részei, nem a két világ között vannak. Azért Ágoston zavarban van az
angyal-problematika kapcsán.
·
Ágoston nagyon szelektíven és a saját
interpretatív szűrőjével átvilágítva használja a pogány szerzők szövegeit.
·
Diafónia
érv
·
Strukturálisan hasonlóan ír Ágoston, mint a
kortárs platonikus szerzők.
·
A platonikus és a keresztény szerzők sem bíztak
igazán az emberi értelem erejében. :D
·
Sztoikusok: a civilizáció megrontja az embert.
Hiába van meg az emberben a potenciál, h azonosítani tudja a jót, a nevelés
elveszi tőle ezt a képességet, szisztematikusan téves vélelmekkel tömi tele a
fejünket.
·
Köv. órára: XI-XIV. fej. teremtés és bűnbeesés
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése