v
Jövő héten (nov. 29.) nem lesz óra, helyette
dec. 9-én délelőtt 9-11:30. Majd kurzusmail-ből kiderül, h hol.
v
Konstantini
fordulat: az ökumenikus birodalom hirtelen kereszténnyé válik. A kereszténység
a korban első sorban az egyházat jelentette. 311 kereszténység religio licita
v
„Egyház”,
mert 1 néppé válik azoknak a sokasága, akik elhívatnak saját népükből, mert
megértik a Megváltó hívását.
v
A kereszténységnek nincs kitüntetett nyelve,
mert eleve baj az, hogy vannak nyelvek és nemzetek. A paruszia idejére el fognak tűnni a nemzeti nyelvek.
v
Problematikus a kereszténységet könyves vallásnak tekintetni, mert
azzal, h nincs kitüntetett nyelv, nincs kitüntetett szövegváltozat sem,
mindenhol fordítások töltik be a szent szöveg funkcióját!
v
-> betű és lélek ellentéte
v
(Steven Saylor: római birodalomban játszódó
krimiket ír, pl. Caesar diadalmenete-> a naptárreform a konfliktus
középpontja, mert akkor már 700 éve használták Numa naptárát)
v
Kelszoszt zavarja, hogy az egyház 1 nomosz alatt
akarja egyesíteni az összes városállam nomoszát. E szerint a gondolkodásmód
szerint a világ természetes állapota, hogy a városállamok különböző jogrendeket
követnek.
v
Nagy Theodosius teszi a birodalom hivatalos
vallásává a kereszténységet, mintegy 70 évvel a konstantini fordulat után.
v
529-ben sem bezárta Justinianus az athéni
Akadémiát, hanem megvonta tőle a költségvetési támogatást. Ezért az ottani
filozófusok elmentek a perzsa nagykirályhoz, de kiábrándulnak belőle és 4-5 év
múlva visszatérnek.
v
A Konstantini fordulat a birodalom és a
kereszténység összekapcsolását kezdte el.
v
Az egyház iszaposztolosznak,
tehát az apostolokkal egyenrangúnak (de nem apostolnak!) tekinti Konstantint.
Erre az iszaposztolosz címre megy vissza Ferenc József „apostoli király” címe
is.
v
Az egyház küldetése a birodalom ideájával
azonos, de a római birodalommal nem! Ez Ágoston érve a római birodalom
túlstilizálása ellen.
v
Amikor a róm. bir. már keresztény, kérdés, hogy
a császár, v az egyház irányítja? Melyik legitimálja a másikat?
v
Isten királysága (Izajás 6:3, a Sanctus) nem a
mennyben van! A görög és a latin változat azt írja, h „megtelt az ég és a föld
a te dicsőségeddel”, miközben a héber szövegben csak a föld szerepel.
v
Isten országa, a mennyei Jeruzsálem leereszkedik
a földre, itt fog megtörténni a feltámadás.
v
Dagron arra hívja fel a figyelmet, hogy a róm.
bir. intézményrendszerének kontinuitása Bizánc területén a 15. sz.ig fennáll.
v
A bizánci császár az igaz hit védelmezője, ezért
egyre inkább bele akar avatkozni az igaz hit definiálásába.
v
Filioque
probléma: és a Fiútól. A nikaiai hitvallás értelmezése NY-on: a Szentlélek az
Atyától és a Fiútól ered. K-i értelmezése: A Szentlélek az Atyától ered.
v
853 Karoling szerzetesek meghívnak görög
szerzeteseket karácsonyi ünnepségre és kitör a botrány, mert kiderül, h a latin
hitvallásba bekerült egy beékelés a görögök szerint. -> Epheszoszi egyetemes
zsinat.
v
Még a ferrarai-firenzei zsinat bukását is a
filioque kérdés okozta 1439-ben!
v
A filioque kérdés megadta a NY-i és K-i egyházak
identitását.
v
Lukács György írta meg először egy recenzióban,
h Az ember tragédiája bizánci színe marhaság! Hogy az ’i’ létét v nem létét
bagatellnek tekinteni azt mutatja, h Madách semmit nem ért az egészből.
v
A NYi ikonográfia csak illusztratív, a Ki
szubsztantív, a szent képeknek K-en szubsztantív jelentése van. A különbség a
teológiai háttérből ered.
v
A Karolingok tudatosan a bizánci teológia
ellenében határoztak meg NYi teológiai nézeteket.
v
A Róm. bir. 2,5 féle képpen él tovább: A)
Bizánci Birodalom formájában B) Német-római birodalom C) Az Omajjád iszlám is
örökösnek tekinti magát (az Abbaszidák alatt kezdődött el a dehellenizálódás)
v
A Hagia Sophiában ma is látható omphalosz a
világ közepét jelképezi, azon a ponton koronázták a bizánci császárokat.
v
Magukban az evangéliumokban is megjelenik 2
álláspont a világi és a spirituális hatalom prioritásával kapcsolatban.
v
Lukácsnál a Róm. Bir. üdvtörténeti küldetést kapott.
v
Máté: mágusok jönnek Napkeletről, tehát a
birodalmon kívülről-> háttérbe szorul a Róm. bir. jelentősége. Ezt követi
Ágoston és a kappadokiaiak.
A hierarchia fogalma
v
Hierarchia=hierosz + arkhé -> szent uralomról van szó.
v
Pseudo Dionysios Areopagita: azt az athéni
tanácsnokot tünteti fel szerzőként egy 6. sz. eleji iratcsoport, aki Pál
katasztrofális athéni beszéde után tért meg: Dionysius Areopagitát, Pál
tanítványának tartják-> ezért akarta az igazi szerző neki tulajdonítani a
szöveget, h nagy tekintélyt szerezzen neki.
v
-> Mennyei hierarchia és Egyházi hierarchia
c. traktátusok.
v
-> az Istentől különböző teremtett világ
hordozza a gondviselés arkhéját, rendjét. Itt egy feltételezhető, nem egy felismerhető
rendről van szó.
v
Az Areopagita hierarchia fogalma egész más mint
az egyház kasztrendszerű hierarchia képe. Ugyanakkor beszél az Areopagita
egyházi hierarchiáról, nem a nómenklatúra a szempont, hanem a kegyelem, az
Istenhez közelség.
v
Az egyház intézményi hierarchia legitimálását
gyakran próbálták az Areopagitára hivatkozva, miközben maga a szöveg nem
legitimálja azt.
v
A NYi egyház intézményi hierarchiája monarchikus
jellegű. 1 vezetője van, Kr. helytartója.
v
A Ki egyház pentarchiára épül. 5 pátriárka
vezeti. Konstantinápoly, Jeruzsálem, Alexandria, Antiochia, Róma. A római
püspököt „Nyugat pátriárkájának” hívják K-en. 5-en együtt vezetik az egyházat.
v
XVI. Benedek nem rég lemondott a „Nyugat
pátriárkája” címről. Gesztusnak szánta, de így pont megint azt hangsúlyozta ki,
h ő nem lesz 1 az 5 közül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése