v
Vizsga: írásbeli. Egyrészt a kötelezőkre épül,
másrészt az előadásokra. (Szóval a jegyzetek nem váltják ki a kötelezők
elolvasását!)
A francia szociológiai iskola összefoglalása
v
L'Année sociologique: Durkheim alapította,
francia folyóirat.
v
Francia szociológiai iskola-> univerzalista
(arra kíváncsi, ami az emberiségre általánosan jellemző).
v
A vallás elsődlegesen közösségi (társadalmi), a
közösségi vallásosság megelőzi az egyénit.
v
Ritualisztikus: rítus elsődleges a mítoszhoz
képest.
v
A vallási ortodoxiát a rituálé határozza meg,
nem a dogmatika. (Max Weber példája lesz erre a Raszkol, amiben egy fő konfliktus
volt, h 2 v 3 ujjal kell-e keresztet vetni.)
v
Az ausztrál bennszülötteket hozza példának
Durkheim: teológiai álláspont annyira nincs, ez is azt mutatja, h a vallást a
rítus határozza meg.
v
Radikális szakítás a komparatív módszerrel.
Helyette természettudományok egyszerű mintavételi módszere.
Német szociológiai iskola
Max Weber
v
Nem iskolalapító olyan értelemben, mint
Durkheim: nem foglalkozott szisztematikus utódneveléssel, tudományszervezéssel.
v
Első sorban gazdaságtörténész volt.
v
Saját bevallása szerint „auzikális” volt vallási
kérdésekben
v
Folytatja a romantikus német szellemi
hagyományokat, amik (az angolszász-francia vonallal ellentétben) nem az
univerzálisra, hanem az individuálisra fogékonyak. Ennek első megfogalmazása
Goethénél található.
v
Komparatisztika-> a közös minimum érdekli, a
német romantikus gondolkodást pont az érdekli, ami a közös minimumtól eltér.
Weber is így volt ezzel.
v
Weber a német politikai életben is részt vett,
része volt a Németország európai hegemóniáját célul kitűző értelmiségiek
csoportjának. -> lelkesedett az I. VH-ért (Thomas Mann is!)
v
(Durkheim fia meghalt az I. VH-ban, azután D.
heves németellenes agitációba kezdett.)
A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme
v
a gazdasági fordulat gyökere egy szellemi
jelenség, a puritanizmus.
v
Nem katolikus-protestáns törésvonalról van szó,
hanem evangélikus-puritán törésvonalról.
v
Lutheránus egyház: államhoz lojálisabb,
kockázatot nem szívesen vállaló.
v
A kálvinista polgárság viszont önállóbb,
dinamikusabb, aktívabb, kockázatvállalóbb.
v
Ma is kimutatható a különbség a prot és a kat
kultúrájú országok gazdasági teljesítménye között. (Fro. kicsit kilóg, mert
nagyon korán laicizálódott.)
v
Apai ágon junker családból származott, tehát
evangélikus.
v
Anyai ágon francia hugenotta család.
v
Apjával nagyon rossz viszonyban volt, az
anyjával ellentétben.
Idealizmus hegeli értelemben:
v
ideákban gondolkodás, ez határozza meg a német
filozófiatörténetet.
v
12-13. sz. nominalista-realista vita: van-e
objektív léttartalma az ideáknak (vagy csak segédfogalmak, elnevezések)?
v
Marxian átfogalmazva: A lét határozza meg a
tudatot, v a tudat a létet?
v
Frazer és Tylor is úgy fogta fel, h először van
a tapasztalat, a világról szerzett primér benyomás, ami egy tabula rasára vetül
rá.
v
Az idealizmus szerint a tudat határozza meg a
létet, a szellemi tartalmak az elsődlegesek és azok érvényesülnek a történelmi
folyamatokban.
v
Weber azért kutatja a szellemi folyamatokat (és
azon belül kulcsfontosságúként a vallást), mert a kultúra szellemi
állásfoglalása határozza meg az adott társadalom gazdasági szerepvállalását.
v
Ahol az evilági sikereket az isteni kegy megjelenésének
tartják, ott a kudarc csökkenti az egyén vallási értékét. Az amerikai
társadalombiztosítás hátterében is ez a séma áll: annyira jogosult mindenki a
társadalombiztosítás előnyeiben, amilyen arányban befizet, tehát a háttérben az
van, h nem véletlenül szegény a hajléktalan! Ezzel szemben mi K-Európában ezt
nagyon igazságtalannak tartjuk: aki nem tud sokat befizetni, azt is ugyanolyan
drágán el kell látnunk, ha megbetegszik.
v
Fehér Angolszász Protestáns etika: radikális
predesztináció tan. Az embert Isten eleve kiválasztotta az üdvösségre, v nem
(utóbbi esetben elkárhozik), nem befolyásolhatjuk életünk során elkövetett
cselekedeteinkkel. Ha jól boldogulok (persze közben azért aszketikusan kell
élni) az jelzi számomra, h üdvösségre lettem elrendelve. Az ideális puritánnak
milliók vannak a bankszámláján, de paraszti életmódot él. Szép a jótékonykodás,
de nincs rajta akkora hangsúly, mint sok más vallásban, igazából öncél a munka
és a spórolás.
v
Weber a lényegi dolgokat szóban fejtette ki,
előadásokban, nem törekedett rá, h könyvekben foglalja össze rendszerét.
v
Gazdaság és társadalom: 7 kötetes monstrum,
ennek egyik kötete a Vallásszociológia-
Vallási közösségek típusai.
Vallásszociológia
v
Vallás hogyan befolyásolja a társadalmi és a
gazdasági viselkedést
v
Leírja a nagy vallások gazdasági mechanizmusait.
v
Szimbólumokat használ a vallási kultúrák
embereszményeinek jellemzésére: lovag, szerzetes.
v
Weber vezette be a világvallás fogalmát. (Frazerék szerint minden vallás egyenrangú,
hát, Weber azért kiemel vallásokat a többi közül, a őt a világvallások
érdeklik.)
Oswald Spengler
A Nyugat alkonya
v
Pontifikális katolicizmus megkülönböztetése a
Volksvorstellung-októl.
v
Webert követi a vallástörténetben, ő is egy
adott kultúra metafizikai szemléletmódjának látja a vallást, ami meghatározza a
kultúra gyakorlatait.
v
Az a vallás, ami valójában irányítja a
gyakorlati mechanizmusokat, nem feltétlenül esik egybe a hivatalos vallással.
v
Pszeudo metamorfózis:
Egy vallás kül kultúrákban másképp viselkedik. Egy kultúra is fel tud szívni
több vallást.
v
A világtörténelemben magas kultúrák működnek:
egyiptomi, antik (gör-róm egyben), mágikus/arab (ebbe beletartozik Spenglernél
a késő-ókori zsidóság, a párszi és a bizánci kultúra is), európai.
v
Az európai kultúrát fausti kultúrának nevezi,
amit a Karoling-korból eredeztet, nem az antikvitásból.
v
A fausti kultúra a Nyugat sajátja <->
mágikus kult. több valláson keresztül fejezi ki magát.
v
Az arab kultúrának nehéz dolga volt, mert nem
szűz területen fejlődött ki, hanem már létező magas kultúrák területén, ezért pszeudo
metamorfózist kellett végrehajtania.
v
A kereszténység a mágikus kultúrából ered,
vallási identitását megőrizve egy másik magas kultúra, a fausti kult. vallásává
válva peszeudometamorfózison ment át.
v
A zsidók az európai gazdaságban azt a szerepet
töltötték be, mint Indiában a perzsák és a Közel-Keleten az örmények.
v
Spengler szerint korában épp az orosz magas
kultúra volt kibontakozóban, amelyben a kereszténység egy 3. kultúra vallásává
vált éppen, újabb pszeudo metamorfózis.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése