·
Robertson Smith A sémita pogányság címen készült könyvet írni.
·
Az a totemizmus, amire Smith szerint a zsidóság
és az iszlám épült, állatkultuszra épül, erősen patriarchális társadalmú,
nagycsaládi együttélés jellemzi, Társadalmi kohézió alapja a leszármazási
család és a házasságok sajátos rendszere.
·
Exogámia: kívülről házasodás.
·
Velejárója ennek a totemizmusnak az
állatáldozat, mint központi rituálé.
·
Állatáldozat comunio vetülete.
·
Kultuszközösségre tudnak lépni idegenekkel, be
tudják őket olvasztani.
·
Erőteljes fizikai megjelölése a
kultuszközösséghez tartozóknak, ebben az esetben a körülmetélés.
Mítosz és rítus
problematikája
·
Mindkettő nagy gyűjtőfogalom. A valláshoz
kapcsolódó gondolati és cselekvési vetülete.
·
Mítosz: minden, ami hitvallás, teológiai rendszer,
elmélet
·
Rítus: cselekvés, dráma, akció
·
Melyik volt előbb? A cselekvések kapnak utólagos
magyarázatokat, vagy az eredeti hiedelmek fejeződnek ki később cselekvésekben?
(~A tyúk vagy a tojás volt előbb?)
·
Robertson Smith és Frazer szerint a rítus az
elsődleges. A vallási viselkedés ritualisztikus, nem feltétlenül kapcsolódnak
hozzá magyarázatok. -> rítuselmélet
·
Az angol és a francia kutatók háttere a 19.
sz.ban erőteljesen élő rítusrendszer volt (otthoni ritualizált vallási élet +
gyarmatbirodalomból érkező tapasztalatok törzsi rituálékról). A közép-európai
és német kutatók élményanyaga viszont egész más: német értelmiség színe-java
lutheránus lelkész, rituális élet sokkal egyszerűbb, a vallás központjűban a
szent szöveg és a prédikáció áll. + német gyarmatbirodalom nem volt olyan
kiterjedt, nem inspirálta őket annyira a primitív vallásosság. -> német
tudósok a mítosz elsődlegességét hirdetik általában.
·
High church: a hivatalos anglikán egyház, ami
liturgiában nagyon közel áll a római katolicizmushoz. Low church: az anglikán
egyház gyakorlatban protestantizálóbb része.
Julius Wellhausen
·
Ismerte Robertson Smith-t
·
Jellegzetesen a vallást a mítosz irányából
megközelítő tudós.
·
A mítosz kutatása divatjelenség volt akkoriban.
Szervesen kapcsolódott az archaikum iránti romantikus érdeklődéshez és a
nemzeti eszméhez.
·
->Pl. Grimm testvérek gyűjtése! Nép
ősmitológiájának tekintették a germán mesék gyűjteményét. Osszián énekek
hamisítása. Wagner operák cselekménye a germán-skandináv mítoszkincs kultuszára
épül. Edda dalok. Kalevala.
·
A homéroszi corpus egységességét valószínűleg
Peiszisztratosz korában komponálta meg az athéni redakció.
·
Ipolyi Arnold kísérletezett a magyar mitológia
hasonló egységgé komponálásával.
·
A 19. sz.ban minden magára adó nép kötelezőnek
érezte saját egységes mítoszkincsének feltárását.
·
Max Müller és kortársai gyakran idéztek kortárs
költőket vallástudományos állítások alátámasztására- a romantika tényleg
vátesznek tekintette a költőket. J
·
Szóval a 19. sz.ban elkezdték az Ószöv.
kanonikus szövegét a héber mitológia corpusának tekinteni, mintha az lett volna
a Tanach a zsidóknak, ami az Edda-dalok a germánoknak.
·
Goldziher Ignác: Mítosz a hébereknél. A Max Müller iskola módszereivel dolgozik, de
ő is mitológiai anyagnak fogja fel a héber Bibliát.
·
A lutheránus ortodoxiának nem tetszet Wellhausen
interpretációja, mert úgy tűnt, h veszélyezteti a szent szöveg tekintélyét.
·
Verbál inspiráció:
a kinyilatkoztatott szöveg szó szerint ihletett, az isteni lélek szó szerint
lediktálta. -> elfogadhatatlan minden tudományos tevékenység, ami a szövegek
különböző eredetét feszegeti.
·
Wellhausen a forráselméletről és a
redakcióelméletről híres, de ez téves asszociáció! Ezeket jóval előtte
kitalálták.
·
A héber kánon szövegbeosztása erősen
hierarchikus. A gör-keleti és a róm. kat. keresztény kánon homogén egységként
kezeli az Ószövetséget, amivel szemben áll az Újszövetség. Mindkét kánon egy
bebetonozott változata a corpusnak.
·
A 16. sz.ban a humanista Bibliakritika alapján
állva azt gondolták a protestánsok, h a zsidók őrzik az eredeti, igazi szent
szöveget, amit a katolikusok elrontottak, hiszen a zsidóság volt régebben.
Pedig a zsidó szövegredakció sem állt meg a kereszténység megszületése miatt.
·
Wellhausen szerint Józsué könyve szerves egészet
alkot a Pentateuchus könyveivel.
·
A deuteronomista szerzőt elkülönítette a többi
forrástól.
·
A narratív, tehát élvezetes részeket tartotta
Wellhausen régebbieknek (a romantikusok mindig régebbinek tekintik, azt mi
jobb), az unalmas és élvezhetetlen részeket újabb betoldásoknak.
·
Wellhausen szerint a kronológiailag első és
amúgy is legértékesebb rész az ősmitológiai, történeti rész. Sok bibliai könyv
esetében el lehet választani történeti és későbbi réteget.
·
Már teremtéstörténetből is 2. van. Az egyik
ritualisztikus, kultikus nyelvhasználattal elbeszélt, tele van ismétlésekkel,
papos. A másik az érdekesebb, Ádámmal és Évával, gyümölccsel, mesélősebb, tehát
ez a mitikus réteg, ezt már oda lehet tenni Homérosz meg Osszián mellé. J
·
A Wellhausen szerint hanyagolható részek a Bibliában:
az aitológiai kitérések, a nemzetségtáblák, a kultuszok leírásai (amiket azért
írtak le, h legitimmé tegyenek későbbi kultuszokat).
Wellhausen konstrukciója Izrael történetéről
·
Volt Izrael történetének egy kollektív népi
szakasza, amit a mitikus önkifejezés jellemzett. Klánszerű patriarchális
nemzetségek időszaka.
·
Utána jött a királyság kora, ami történetileg
jobban dokumentálható, még magán hordozza a mitológiai potenciált, de már
kilépés a történelem előtti mitológia korából. (Wellhausen szemléletére
rányomta a bélyegét az európai nemzetállamok születése!)
·
Aztán Dávid és Salamon kialakítja a templomi
kultuszt: papság, prófétaság, királyság (a zsidó vallási tekintély 3 pillére)
egységben van, ami gyorsan megváltozik.
·
A későbbi királyok nem olyan jó királyok, a
próféták folyamatosan dorgálják őket.
·
A papság elszakadt az integritástól, önállósult
papi lobbyvá válik-> hierokrácia (amikor nincs király és próféták sem,
papság akkor is van)
·
A korai történeti részek szerzője Izrael népének
kollektív szelleme.
·
A papok folyamatosan hamisítják a szent
szöveget, betoldanak rengeteg mindent, h alátámasszák hatalmukat. -> Tóra
kontamináltsága
·
Pl. azért kell felsorolni név szerint, h melyik
pap vitte a frigyládát, melyik cintányérozott és így tovább, mert ezekre a
papokra vezették vissza a származásukat azok a papok, akik írták az adott
bibliai részt.
·
A próféták állandóan kritizálják a
kultuszcentralizációt és a hierokráciát.
·
A hierokrácia miatt elkorcsosult Izrael eredeti
népszelleme.
·
Wellhausen a német egység és Bismarck híve volt.
Ez szembeállította őt olyan tudósokkal is, akiket tisztelt.
·
Pozitivizmus-> a hozzá kapcsolódó
vallástudomány is azt kereste, ami egyformává teszi az embereket és a
vallásokat.
·
<-> Német szociológiai iskola (Weber,
Spengler): miben különböznek egymástól az emberek és a vallások. Wellhausen is
ide tartozik.
·
Evangélium kommentárokat is írt Wellhausen, és
arabisztikával is foglalkozott, őt is érdekelte a sémi pogányság.
·
100-150 éven keresztül tudományos konszenzus
volt, h a papi szövegek későbbi betoldások, ma már egyáltalán nem tartjuk
egyértelműnek.
·
Izraeli tudósok kicsit szeretnék rehabilitálni a
Wellhausen által lejáratott papságot, mert identitásalkotó tevékenységük volt a
zsidóság szempontjából.
·
Probléma az is, hogy már az ókorban is
archaizálták a szövegeket, h tekintélyt kölcsönözzenek neki, nem egyszerű
datálni őket.
Goldziher Ignác
·
Valltört isk szempontjából nem volt saját
korának gyermeke, kicsit archaizált
·
Max Müller naturista iskoláját követte: az
alapvető mitológiai rétegek a természeti jelenségek nyelvi megjelenítései.
Természetmitológiai vonal.
·
Mítosz a hébereknél és történeti fejlődése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése