Sémi népek vallástörténete
A bibliai corpus mint forráscsoport
·
A különböző felekezetek változatai eltértek és
minden felekezet fenntartotta magának az interpretáció jogát. -> objektív
szándékú tárgyalás problematikus volt, feszültséget keltett, volt is benne
polgárpukkasztó szándék
·
Robertson Smith
·
Julius Wellhausen: lutheránus lelkész
Robertson Smith
·
Ő adta ki a totem és a tabu Encicl. Britannica
szócikkeket Frazernek, h írja meg
·
Skót presbiteriánus lelkész volt eredetileg
·
Érdeklődése: „sémi pogányság”: a kinyilatkoztatott
vallásokat megelőző, v azokon kívül rekedt sémi vallásosság. Pogányság a
zsidósághoz és az iszlámhoz képest.
·
A zsidók és az arabok ősei is beduin-szerű nomád
állattenyésztő életmódot folytattak, klánszerű berendezkedéssel.
·
A sémi népek egységesnek kezelése a 19. sz.
axiómáiból következett: az etnikai rokonságokat szerves egységeknek fogták fel.
„faj-nyelv-táj” egysége. A 19. sz.ban ez még az értelmiségi diskurzus része
volt.
·
Sémi őshaza nem volt, a sémi nyelvek sokkal
kevésbé váltak el egymástól, mint az indo-iráni nyelvek.
·
Ernest Renan: eredetileg katolikus papnak
készült, aztán az antiklerikalizmus fő harcosa lett. Főleg az újszövetségi
szövegek és a kora-keresztény szövegek kritikájával foglalkozott, a Jézus élete
tette híressé és hírhedtté. A papság után a sémi filológia professzora lett,
héberül és arabul tudott nagyon jól. Szembeállította a fejlett indo-európai
kultúrát a primitív sémi kultúrával. „A sivatag monoteista.” Bezzeg az
intelligens görögök és rómaiak sok istenben hittek… A nyelvtani szerkezetben is
primitívnek tartotta a sémi nyelveket.
·
R. Smith szerint a kanonizált bibliai szövegek
egy későbbi szellemi állapot szolgálatába akarnak állítani régebbi
szövegeket-> kritikai szövegvizsgálattal ismeret szerezhető belőlük a pogány
állapotokról.
·
A zsidóság és az iszlám ketrecbe akarta zárni a
vallási képzeteket, de akkora tekintélye volt ezekben a kultúrákban a
kanonizációnak, hogy sosem lehetett kivenni belőle a nem odaillő részeket sem.
Inkább kimagyarázzák az ellentmondásokat. A régiség szentséget kölcsönöz a szövegeknek.
·
Totemizmus: sok vallástört. isk. ált.
magyarázóelvnek fogta fel a 19-20. sz. fordulóján. De mindegyik kicsit másképp
definiálta a totemizmust.
·
Totemizmus- áldozat- exogámia- communio –
emblémakeresés. Igény arra, h fel kell osztani a világ jelenségeit és
emblémával ellátni. A totem maga ez az embléma. Pl. körülmetélés.
·
A körülmetélést a vallástörténészek a pogány
sémi csonkítás rítusok maradványának tekintették.
·
R. Smith 30 vhány évesen meghalt tüdőbajban, nem
maradt fenn tudományos gondolatainak összefüggő kifejtése. L
·
Sémi társadalmak klánszerűek, nagycsaládokban
élnek. A Bibliában is nagyon késői jelenség a birodalmi eszme. A pátriárkák
családtörténetei klán-történetek, nem nemzettörténetek.
·
R. Smith elsősorban a genealógiai állati
totemekkel foglalkozik: egy állat a totem, amitől származtatja magát a
közösség. (de amúgy az eső is lehet totem)
·
Áldozat: a totemállat leölése és feláldozása. Az
állat halálából sokszoros élet származik. Alapító v építő áldozat nem
ismeretlen a Biblia számára sem. Elsőszülött feláldozása, annak imitálása.
·
Áldozat communio jellege: egyesülni kell
vele-> áldozati lakoma (commensatio). Egészen elégő áldozat fogalma (görögül
holokauszton). Vagy a vérével meghintik az áldozat bemutatóit és azt, akinek
érdekében történt: infekciós rítus.
·
A 19. sz. végén a commensatio részletezésével a
szerzők gyakran az eukarisztiáról akarták lerántani a leplet és kompromittálni
azt.
·
Exogámia: kívülről nősülés. Ellentétes jelenség
az amúgy ezeket a népeket jellemző xenofóbiával. Szabin nők elrablása, Izsák és
Jákob távolról nősül. Mondjuk Ezsdrás és Nehemiás már tisztogatják a népet
azoktól, akik beszennyezték magukat idegen nőkkel. Az exogámia nem vérségi
kötelékre törekszik, hanem szellemi dimenzióba helyezi át a népek
összekapcsolását.
·
Claude Lévy-Strauss: minél kisebb egy
társadalom, annál szigorúbbak a feleségválasztás szabályai, vérfertőzés
elkerülésével nem foglalkoznak, hanem a communio teremtő erő a lényeg.
·
R. Smith: a totemizmusra építi a sémi
vallásosságokat és társadalmi berendezkedéseket. A totemizmust szorította
háttérbe a zsidóság és az iszlám.
·
Kultuszcentralizáció folyamata szépen
kibontakozik az Ószövetségben, mert a pusztai vándorlással együtt járó sok
helyi kultusz egy korábbi vallási állapotot képviselt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése