·
Peterson könyve, amelyet Schmitt ellen írt,
főleg hellenisztikus anyagra épít.
·
„A hellenizmus idétlen terminus.” Angolszász
környezetben a „hellenic” görögöt jelent, a 19. sz.i értelemben, vmi
szubsztantív görögséget. „Megalé idea” a görög szabadság antik mintája-> I.
VH után kísérlet a török tengerpart megszerzésére, mert az ókorban az ión volt…
váratlan és katasztrofális vereség, népességcsere…-> a hellenic kifejezés
diszkreditálódott
·
Theodor Droysen definíciója: a hellenisztikus
kor Nagy Sándortól az actiumi csatáig tartott, onnan kezdőik Róma. Nagyon
mesterséges határvonal. A kultúra szempontjából semmi jelentősége nem volt az
actiumi csatának, a görög nyelv Egyiptomban épp hogy megerősödött, nem
meggyengült a római hatalomátvétel után.
·
Igazából oikumenikus kornak kéne nevezni a
hellenisztikus kort, amikor a nyelvi oikymené lehetővé tette a gondolatok
szabad áramlását. Egy fogalmi térben gondolkodtak a Földközi-tenger
medencéjében. -> a Biblia biz könyvei már görögül íródnak és tele vannak
hellenisztikus utalásokkal
·
A nyelvi falak levoltak bontva, így átjárhatóak
voltak a kulturális határok.
·
Apamea (Orotész völgyében északon) város,
filozófiai isk. vezetője Numéniosz: „Mi más volna Platón, mint attikaiul
beszélő Mózes.” Numéniosz valszeg görög kultúrájú szír volt.
·
Idiotész=magánember
·
Peterson 2 nagy érve Schmitt-tel szemben:
kappadokiai argumentum és eszkatológiai argumentum
·
Naszianszoszi Szt. Gergely=a „teológus Gergely”
·
A 3 hagyományosan elismert teológus: János
evangelista, Nazianszoszi Szt. Gergely, Szt. Simeon (11. sz. Bizánc,
misztikus)-> Mi az, h teológus? A teológia az oikumenia (ökonómia)
kiegészítő fogalma volt. Az ökonómia Istennek a világgal fenntartott
kapcsolatát jelentette, a teológia Istent (a Sztháromságot) önmagában
vizsgálta.
·
Kappadokiai teológia (Naszianszoszi Szt.
Gergely): nem lehet analógia a Háromság belső világa és a külső, teremtett
világ között.
·
Eszkatológiai argumentum (Ágoston):
Naszianszoszi Szt. Gergely teológiai álláspontja
·
Naszianszoszi Szt. Gergely: 3 féle lehetséges
elképzelés a világ vezetéséről: Anarchia
(gondviselés hiánya) - epikureusok; poliarchia
(sok gondviselő isten van, homéroszi világ) – poliszok világa; monarchia (1 isten kezében van a
gondviselés) – zsidók álláspontja.
·
Mindhárommal van probléma. Ha nincs vezető, v
sok van, akkor rendezetlen a világ.
·
Epikurosz: feltételezi, h vannak istenek, de
azok nem törődnek a világgal-> nincs gondviselés, ezt hívják anarchista
álláspontnak a filozófiában.
·
Monoteizmus terminus: az 1650-es években
született meg a cambridge-i neoplatonisták körében. Álgörög szó, neologizmus.
·
Monarchia nem egyenlő monoteizmus. Egy
arisztoteliánus világot is lehet monoteistának tekinteni (1 mozdulatlan
mozgató), de nem monarchikus, mert ez az 1 isten nem vezeti a világot.
·
D. O’Meara: Platonopolis c könyv: arról a
tervről szól, amit Plótinosz vetett fel császári tanácsadóként, h építsenek egy
Platonopoliszt.
·
Plótinosz: az 1 isten közvetlenül nem irányítja
a világot, csak közvetetten, az ifjabb istenek révén, mint a perzsa nagykirály
a satrapák igénybevételével. Az 1-től származik a lélek, lekerül a világba,
ahonnan vissza kell térnie az 1-hez. Ez a neoplatonikus misztika.
·
Gergely nem fogadja el a monarchiát abban a szűk
értelemben, amely szerint az 1 személy
uralma lenne. A keresztények elképzelése a világ és Isten kapcsolatáról nem az
a monarchia, amikor az 1ből sok lesz, mert akkor thaszisz (lázadás) keletkezne.
A létrehozott sokféleség lényegét tekintve más mint létrehozója, az 1. Gergely
szerint nincs emanáció. A világ nem
Istenből jön létre, hanem Isten szavából
(ami a semmiből hozza létre a világot).
·
Proszopon (személy)= 3 persona-> A
Sztháromság 1 személy, de 3 persona.
·
Émile Brémer: Plótinosz és Sankara kapcsolatát
vizsgálja
·
Rubljov: Ószövetségi háromság. (Az Ábrahámot
meglátogató 3 angyal, hagyományosan a Szentháromság előképének értelmezik.) Eza kép pontosan a kapadokiai trinitológiát
(3ságteológia) fogalmazza meg: szünoikészisz (együttlakás, egymásban élés),
közös akarat, együtt lélegzés/gondolkodás (homonia)
·
Ez a fajta egység a teremtett világban
elképzelhetetlen. A 3ság nem lehet mintája a földi uralomnak.
Eszkatológiai argumentum - Ágoston
·
Eszkata= végső dolgok
·
A világ harc és változás, a világ vége
eszkatologikus béke.
·
A világ történetének normatív lírása: Teremtés,
kiűzetés, özönvíz, Bábel tornya – népek megszületése, Exodus, Ígéret földjének
elfoglalása, I. Templom, II. Templom, Kr. születése a kp-i esemény, utolsó
ítélet
·
-> a világ kontingens (esetleges), nem
szükségszerű! Nem is tart örökké.
·
Arisztoteliánus és plótinoszi környezetben a
világ létezése szükségszerű, a középkorban is nagy viták forognak majd a világ
örökkévalósága körül
·
Vita arról, h a Timaiosz dialógus implikálja-e a
világ örökkévalóságát?
·
Az állandóság isteni privilégium. A világ
változik, tehát véget is ér.
·
Van-e akarata az 1nek? Nélküle nehéz
megmagyarázni a gondviselést, de ha van akarata, akkor meg hogy lehet, hogy
változhatatlan?
·
A végidő felől nézve minden politikai
berendezkedés kontingens-> nem indokolható keresztény szempontból, h miért
kell a róm. birodalomban élni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése