2009. február 9., hétfő

Filozófiatörténet 1. (febr. 9.)

Technikai információk:
Tematika: http://minerva.elte.hu/filtort
Írásbeli vizsga lesz: feleletválasztós teszt (3 válaszlehetőség minden kérdéshez), 25/11 pont az elégséges.

I. Platón
„Az egész európai filozófia története csak Platón filozófiájához írt lábjegyzetek sorozata.” Whitehead. Ez közhely, de van benne valami.
Egyiptomi és pithagoreus hatást is vélnek látni Platónban, de a leglényegesebbek: Hérakleitosz, Parmenidész, Szókratész.
Szókratésztől nem maradt fenn írás, főleg Platón dialógusaiból és Xenophón: Emlékezéseim Szólratészről c műve alapján következtetnek. A dialógusokban Platón szócsöve, de Xenophón alapján nehéz felülbírálni, hogy a dialógusokban mi SZ. és mi P., mert Xenophón nem volt túl fogékony a finom filozófiai különbségekre…
Az egyik felfogás szerint Platón korai dialógusai még hiteles források Sz-szal kapcsolatban, mert fiatal korában még tényleg az ő tanítvénya volt, és később kezdte el a maga útját járni.
A görög filozófia első csop-jának, a milétoszi filozófusoknak az arkhé-elv a fő jellemzőjük. Hérakleitosznál a tűz az arkhé, mert az állandó változást képviseli, és H. a változás filozófusa (lsd. „Nem léphetsz kétszer ugyanegy folyóba.”). Vele ellentétben Parmenidésznél az Egy= a Létező az arkhé. Mivel 1 Létező van. Nem is létezik mozgás, hiszen valamiben és valahová kéne mozognia. Indirekt bizonyítás: ami nem létezik, az nem létezik, csak az az egyetlen, amelyik létezik.
Platón szintetizálja Hérakleitoszt és Parmenidészt, szerinte különbözik egymástól az érzékekkel felfogható világ és a mögöttes, az ideák világa.

Nincsenek megjegyzések: