2009. február 20., péntek

A kabala vallásfilozófiája 2. febr. 17.

A szövegközpontú közösségek tört-ének fordulópontjai hermeneutikai/interpretációs fordulópontok. „Nincs eretnek szöveg nélkül.” Spinoza. Csak a szövegközpontú közösségekben értelmezhető az eretnekség fogalma! Ezért zárják el az egyszerű hívőt a szöv olvasásától.
Egyházi elv: ha utólag kiderül egy papról, hogy halálos bűnös, akkor is érvényben maradnak azok a kultikus cselekedetek (keresztelés, temetés etc.), amiket addig végrehajtott -> a kultikus funkció a fontos, nem a végrehajtó személye!
A rabbi NEM pap! Funkciójában a protestáns lelkészhez áll közel.
A vallási autoritás nem feltétlenül a szövegben való jártasságból fakad, a kat egyh-ban pl a rítusokból. A profetikus karizma is vallási autoritás, nem tudjuk, mi a forrása.
Matisz~prféta. Szótöve a héber csepp szó, és a mellette szereplő ige az Ószöv-ben a fröcsög.
Mesugá szó szerint: lökött.
Autoritás forrása lehet: pap (kultikus funkció), próféta (karizma), szakértelem a szöveghez.
A levita törzs nem kapott törzsterületet, de övé a szakrális törzsszöv összes szakrális funkciója, a koheniták, akik a főpapokat adják, egy levita klán.
A legrégebbi korokban sem a homéroszi, sem a biblikus világban nem ettek húst szakrális funkció nélkül!
A vallási pártok az alapján állnak egymással sze,ben, hogy mit/kit tartanak a vallási autoritás forrásának.
Szadduceus=cádokida (Cádok főpap klánja). Jézus korára vall-pol párt lett. AZ Újszöv kora után nem tudunk róla semmit. Ellenpárt: farizeusok („elkülönülők”). A Tóra ismerete, vagyis vall szakértelem révén kiválasztottak. A rabbinikus jud és a Talmud előfutárai.
Hillél isk.<->Sammaj isk. Hillél rokonítható az evangéliumokkal, Sammaj: merev, betű szerinti tvértelmezés.
Amikor Jézus azt mondja a házasságtörő asszony megkövezésére, h „az vesse rá az első követ, aki bűntelen”, az is tv hivatkozás, mert a halálbüntetéshez 3 tanú kellett, és ők dobták az első követ. „A végetekre járunk”->ha hamisan tanúskodnak, gyilkosok és halálra ítélhetők.
A zelóták nagy része elpusztult a Zsidó háborúban.
70-ben elpusztult a II. Szentély-> elvész a jelentősége a papi származásnak. Kohn, Cohen, Löw, Levy stb. nevekből lehet következtetni.
A Tóratanulás ideállá emelkedik a Szentély hiányában. A Tóra tág értelemben az egész Tanachot jelenti.
Vallási tusztaság tv-ei eredetileg csak a levitákra vonatkoztak, de amikor elpusztult a Szentély és eltűnt a papság, a farizeusok hatására kiterjesztették az egész népre. Érvek: „Szentek legyetek, mert én, a ti Istenetek szent vagyok.” „Papi nép legyetek.” Szöveghelyek.
A hókusz-pókusz a „hoc est corpus” kif-ből jön! Ennyit értett egy magyar földműves a miséből=D
A Huszita Bibliában a Szentlélek „szent szellent”. EZ jobban megfelel az eredetinek, mert a Bibl élesen elválazstja az isteni és az emberi lelket, az isteni lélek vmi szellő szerűség. Pneuma vs psyché. A Geist szó is szellőt jelent bizonyos nyelvjárásokban.
Eu-ban hatalmas kontroll a szt szöv-ek fordítása felett.
A Tóra ismerete kötelező, tanulása vallási esemény. Nők kizárvaL. A kabalizmusból is, a keresztény misztikában viszont komoly a szerepük.
Szentély lerombolása-> fordulat: maga a szöveg válik a vallási tapasztalás színterévé, a szöveggel találkozás a primér kultusz (ezért rituális kézmosás Tóraolvasás előtt), a tanulás rítus. A szövegben nyilatkozik meg Isten. A szöveg funkcionál szentélyként, ez nem metafora! Az ima szöv-e utánozza az áldozást: textualizálás.
119. zsolt. 19. vers „Jövevény vagyok a földön, ne rejtsd el előlem a Te parancsolataidat!” A parancsolatokat a Tóra foglalja magában!

Nincsenek megjegyzések: