2009. február 17., kedd

Wesselényi, Széchenyi, Kossuth 1. (febr. 12.)

A nemzeti közösségi élményt a modern nemzeti gondolkodás visszavetíti a múltba.
A történeti tudat homogenizál, hogy erősítse önmagát.
Minden csop-nak van története, a közös múlt biztonságérzetet ad, a történelem igazolja a jelent. A történelem a múltról való tudás.
A tudományos módszer lényege az ellenőrizhetőség.
A magy tört legnépszerűbb évszázada a XI., utána a XIX.
Milyen az a világ, aminek a modernizációjáról beszélünk?
Habsburg bir. Perszonális konglomerátum. Pragmatica Sanctio=Törvényes szabályozás. Belső ellentmondás: NYi dinasztia és politika, de területének súlypontja Ken van. Felv absz.
Mária Terézia bigottan vallásos volt. (AZ örökösödési probl miatt gyerekprogram-> folyton terhes volt. )DE beleszólt az egyh ügyeibe, a papokat állami alkalmazottaknak kezelte.
2 arcú kor: Bécs segíti Mo. fejlődését, de rá is kényszeríti a sajátját.
Kuruc hagyomány: M. T-val kapcs obszcén viccek. (PL. beleesik egy katona a királynőbe, találkozik a tábornokával. „Mit keres itt?” „A lova,at.”) Politikai vélemény humorban kifejezése… Obszcén képek is terjedtek nyomatokban, pl. Zsófia +Jelasics. DE közben andocsi Mária-ikon (Győrtől kicsit Dre) M. T. arcvonásait viseli. Barokk vallásosság-> erős Mária-kultusz.
A Habsburg-éra alatt Mo. eltűnik Eu. Látóteréből.

Nincsenek megjegyzések: