2009. február 17., kedd

A kabala vallásfilozófiája 1. (febr. 10.)

A szövegközpontú közösség
Jesiva=Talmud akadémia - > háttérbe szorul a Biblia.
Anekdota: 18. sz-i jesivamester szerint a halál után mindenki a Talmudot fogja tanulmányozni, hiszen ez a jók számára a menny, a gonoszok számára viszont a pokol. J
A rabbinikus judaizmus nem egyenlő az ószövetségi judaizmussal! A rabb jud egyidejű és egyszerre jött létre a kereszténységgel, mindkettő alapja az ószöv-i jud, más-más konklúziókat vontak le belőle.
Az Ószöv a vall autoritás egy forrása, a jud-ban a legfőbb, a katolicizmusban az egyház autoritása az Íráséval azonos súlyú.
Szt. Ágoston szerint az Írás hitelességét az adja, h az egyh tanítja, vagyis tanúskodik arról, h az Isten kinyilatkoztatása.
Luther: „sola scriptura” -> a protestáns egyh-ak léte ellentmondásos!
A kánon
„mérőláda”
Lehet: normatív (Biblia, jogi kódex); művelődési (erről a 19. sz. végéig beszélhetünk, mert addig volt egységes, h mi tartozik a klasszikus műveltséghez); példaszerű kánon (művészeti alkotások).
A Talmud normatív és formatív kánon is egyben.
Nem minden kanonikus szöv-nek azonos a státiusza, pl. a tvkönyveké sokkal gyengébb, mint a szt szövegeké.
A Talmud minden értelemben kánon, de nem képvisel követhető paradigmát, nem folytatható, hanem lezárt hagyomány.
Jézus korában még nem volt lezárt az ószöv-i kánon. Qumránban egy csomó, most műr apokrifnek számító tekercset is találtak. Lehet, h Qumránban nem is volt közösség, hanem könyvtár. Kr. u. 68-ban hagyták el, tehát az 1. sz. első felében még írtak bibl szöv-eket (csak nem mind került be a kánonba).
Zárt kánon: róla akármennyit lehet írni, de hozzá már nem.
Szövegközpontú közösségben a szöv szakértőjének lenni társ státusz->megszólalási monopólium
Luther és Münzer nyelve a korai újfelnémet.
A kanonizáció kijelöli a vallási közösség határait, aki nem fogadja el, az kirekesztődik-> a közösség felszabdalódik.
„az Írások”= az Ószöv. AZ újszöv-i kánon másolja a szerk-ét, a gnosztikus nyomás miatt kellett kanonizálni.
Mózes 5 könyve ~ 4 evangélium
Történeti könyvek ~ Apostolok Cselekedetei
Markión alkotta meg az első újszöv-i kánont: 1 evangéliumból és 10 Pál-levélből állt. Trtullianus (az első latin nyelvű egyházatya): Contra Marcionem
Ószöv+Újszöv: Teremtő=Megváltó <->gnózis: a megváltás ellentétes a teremtéssel.
Markión az elsp eretnek, aki keresztény családból szár,azott!
Jeruzsálemi ősgyülekezet: Jézus közvetlen tanítványai. A Szentély nagyon fontos a vallásgyakorlatukban. Jakab, Jézus testvére vezette: „Jakab, az Igaz”. Gyakorlatilag a Szemtélyben éltek.
Jeruzsálemi őszsinat: Pálra bízza a pogányok közti térítést.
A korai egyház 2 frontos háborút vívott a gnosztikusokkal és a jeruzsálemi ősgyülekezettel. A jer ősgyül nem tartotta szükségesnek új kánon összeállítását.
A Szentély pusztulása a kereszténység számára is döntő, innentől nem tudunk semmit a jeruzsálemi ősgyülekezetről. Pella hagyomány: Eusebius szerint Pellába (ma Jordániában) menekült.
A kánon léte feltételezi kizárt csop-ok meglétét. „Kánon és eretnekség testvérek.”
„Nincs eretnek kánon nélkül.” Spinoza
A kánon felveti a kérdést, hogy
A) ? Ki hivatott értelmezni?
B) ?Mi az, amit kanonizáltak? 1. szöveg, mint jelentések potenciális tartalma. 2. egy olvasat. 3. intézmény.

Nincsenek megjegyzések: