Az Amarna-reform és az egyiptomi Újbirodalom.
· Kr. e. 1550-Kr. e. 1085
· 18. dinasztia
· Jahmesz egyesítette újra az országot és Thébába helyezte a fővárost
· Hatsepszut (régens III. Thotmesz kiskorúsága idején)-> expedíció Szomália és D-Arábia partvidékére (Punt)
· III. Thotmesz megtámadta Szíriát-> a szíriai városok szövetséget kötöttek ellene, de de Megiddónál (i. e. 1457) legyőzte őket, Mitannit is feldúlták a hadai, de az ütközet elől kitértek a hurrik
· A legfontosabb partnerek Mitanni és a kassu Babilon
· III. Amenhotep (Kr. e. 1402-1364): komoly diplomácia-> Amarna-levelek
Az Amarna-reform
· IV. Amenhotep konfliktusa a thébai Amon-papsággal: hatalmi harc
· IV. Amenhotep le akart számolni az idegen kultuszokkal és a thébai Amon-papsággal is
· A fővárost Ahet-Atonba (ma Tell el-Amarna) helyezte át, saját maga az Ehnaton („aki üdvös Atonnak”) nevet vette fel
Vallástudományi kitérő az Amarna-reformra a tudomány mai állása szerint (Pálfi Zoltán t. ú. „Bevezetés az ókori mezopotámiai vallástörténetbe c. kurzusa alapján)
Kitérő az Amarna reformra (Pálfi Zoltán) Ma már a main stream azt mondja, h nem volt monoteizmus, de van, aki még mindig amellett kardoskodik, h igen. IV. Amenhotep-> Ehnaton. Folytatta apja örökségét, uralkodása elején átvitette apja levéltárát az új fővárosába. Uralkodása első 5 évében apja nyomdokaiban járt, de már egyre intenzívebbé vált Aton kultusza. Utána változás: 1 hivatalosan elfogadott ábrázolása Atonnak, a napból kinyúló kezes. Ámon és Ré már sokkal korábban összeolvadt, Ehnaton alatt azonosították Atonnal. A teológia Ré-háráhti (=Ré, a két horizont Hórusza) istennel azonosította, akit a reform idején R-Hóruszként emlegettek. Nem monoteizmus, mert: · A fáraó eleve mindig isten, Ehnaton is az volt és Nofertiti is · Ozirisz mindvégig jelen volt az alvilág isteneként · Megfigyelhető az Ammon-papság elleni harc: Ammon nevét kivakarják a feliratokból, mindenhol Atonnal helyettesítik, DE a kisebb istenségeket nem üldözték, nem rombolták · Ehnaton uralkodása első pár, és utolsó pár évében is elfogadta Ammon kultuszát is Tell-el-Amarnán kívül sehol nem terjedt el az Aton-kultusz. Jól feltárt város, a házi oltárokon titokban Ehnaton főemberei is áldoztak Ammonnak! Térben, időben és a lelkekben is nagyon korlátozott volt az Amarna reform. Monolátria: a sok isten közül 1 istennel van spéci kapcsolatban egy közösség, de elfogadja, h a többi isten is létezik Henoteizmus: adott közösség 1etlen istent tisztel, de elfogadja, h más közösségek más istent tisztelnek |
· Ehnaton bezáratta Amon templomait, a feliratokról kivakartatta az Amon nevet (mágikus megsemmisítés módszere az ókori Keleten)
· Új hivatalnokréteget alakított ki, az hűséges volt hozzá és reformjához, de a hadsereg és a lakosság többsége nem. A régebbi egyiptomi hódításokból veszített is területeket.
· Az amrnai művészet a korábbi egyiptominál sokkal jobban utánozta a valóságot-> lásd Ehnaton és Nofertiti portréit.
· Ehnaton halála után Amarna elnéptelenedett, a reform elhalt
· Az utód, Tutanhaton kiegyezett az Amon-papokkal és nevét is megváltoztatta Tutanhamonra. Az ő sírja az egyetlen sértetlenül megmaradt és feltárt fáraó-temetkezési együttes, 1922. Howard Carter.
· Tutanhamon korai halála után zűrzavar, az özvegy a hettita király egyik fiát hívja meg a trónra, de azt meggyilkolják ellenfelei-> hettita bosszú
· A káosz után a hadsereg szerezte meg a hatalmat, onnan került ki a 19. dinasztia is.
· A palesztinai vazallus államok, amelyek az ütközőzónát alkották, átpártoltak a hettitákhoz
· Széthi fáraó neve is arra utal, h a hadseregen alapul a dinasztia hatalma (Széth hadisten)
· II. Ramszesz (i. e. 1290-1224)-> ő vívta a kadesi csatát (i. e. 1285) Muwatalli hettita királlyal (az Orontésznál van Kades). Az egyiptomi források szerint Ramszesz győzött, de igazából csak életét és serege roncsait tudta menteni a csata helyszínéről.
· Békeszerződés III. Hattusili hettita király és II. Ramszesz között-> 70 évnyi béke
· II. Ramszesz nagy építkezései-> Karnak, Luxor, Abu Szimbel
· Az i. e. 13-12. sz. fordulóján kezdődött a tengeri népek vándorlása megzavarta a békét
· Merneptah (II. Ramszesz utóda) alatt líbiai nomád törzsek árasztják el Egyiptomot, őket ugyan legyőzték, és feltöltötték velük az egyiptomi hadsereget, de a nagy népvándorlás zűrzavart okozott
· III. Ramszesz (i. e. 1184-1153) legyőzte a Nílus-deltában a tengeri népeket. Megakadályozta az inváziójukat, de szép lassan és békésen betelepedtek aztán Egyiptomba.
· Aranybányák kimerülőben, Ciprisról egyre kevesebb réz érkezik, parasztok nyomorognak, ráadásul beköszöntött a vaskor
· A papság egyre nagyobb hatalmat ragad magához, a királyi hatalom gyengül, nem tudja ellenőrizni a kereskedelmet (fő kiviteli cikkek a gabona és az arany)
· Sírok fosztogatása rendszeres lett
· i. 2. 1082 Ramszeszek kihalása, Későkor kezdete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése