XV.-XVIII. könyv
-
Korábbi műveiben a historia a múlt és a prófécia
a jelen dolgaira vonatkozott, a DCD-ben összecsúszik a kettő
-
XII./28.
-
Káinnal és Ábellel megjelenik a 2 város a
történetben-> Ábel nem épített várost, mert csak zarándok e földön. Káin
épít várost, mert ő e világ polgára.
-
Jeruzsálem részben földi város, részben Isten
városa.
-
Róma alapítása, Romulus és Remus történetét a
Káin – Ábel történet analógiájára értelmezi Ágoston.
-
A bibliai történetek archetípusai bizonyos
történelmi eseményeknek, prefigurálják őket.
-
A Szentírást narratív szelektivitás jellemzi,
mert az inspiráló nem a faktuális történelmet akarta elmondani, hanem azt a
történelmet, amelynek jelentése van.
-
XV./8. Káin városalapítása. -> úgy van
megírva, h világos legyen a leszármazás Káin, a fia (Énok) és Ábrahám között
-
Bibliai alakok anticipálják Krisztust.
-
XV./18. Ábel vonásai, amelyek Krisztusra is
jellemzők
-
A 11
a bűn száma, mert túllépi a tökéletességet, a 10-et.
-
A nővel vette kezdetét a bűn, amely mindannyiunk
halálát okozta.
-
Bábel tornya
-
XVI./4. Babilon nevének etimologizálása
Ágostonnál: confusio.
Kitérés Ágoston De dialectica c művére
-
Az elsp szöveg, ahol Ágoston a jelekkel és a
jelrendszerekkel foglalkozik.
-
Merít a sztoikusoktól, akiknél a jel
proporcionál egy igaz állítást. (Pl. ha teje van, akkor szült.)
-
Beszélni=artikulált hangon jelet adni.
-
Szó=olyasvminek a jele, amit az az ember, aki
meghallja, megérti.
-
Nyelvi jelek esszenciális összetevője a
kommunikációs funkció.
-
Minden tanítás a dolgokról, v a jelekről szól.
De minden, amit tudhatunk, csak jelek révén tud a tudomásunkra jutni.
-
Jelek 2 osztálya: természetes (naturale), adott
jel (signa data)
-
A természetes jel szándékolatlanul vezet minket
vmi más tudására. Pl. a füst nm direkt figyelmeztet minket a tűzre. J
-
Signa data: konvencionális jelek, azok,
amelyeket konvenciók alapján értelmezünk.
-
Az írott szavak a kiejtett szavak jelei.
-
Verbum mentis (a De trinitate-ban ír róla): ami
mindenkiben pont ugyanaz, a nyelvétől függetlenül. A konvencionális nyelvek
felett áll. Van bennünk egy mentális nyelv, ami nem konvencionális, hanem
ideális. A konvencionális nyelvek ezt képezik le (tökéletlenül.)
-
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése