§
A középkor csak segédfogalom, ami az antikvitás
és újjáéledése közötti 1000 évet volt hivatva jelölni.
§
Az egyház időszakos intézmény az üdvtörténetben,
önmaga értelmezésében.
§
Egyház=Krisztus teste metafora->
következmények:
-
egyetlen egyház lehet
-
normatív fogalom, nem helyzetleíró
-
a föld kül pontjain lévő helyi egyházak az
egyetlen test tagjai
-
neuralgikus kérdés, hogy hol van a test feje: A)
maga Krisztus az, aki az égben ül Isten jobbján B) a pápa az egyház feje,
Krisztus földi helytartója C) Krisztus földi helytartója az 5 pátriárka együtt
D) az egyház feje az egyetemes zsinat
-
nem természetes képződmény az egyház, szemben a
pol hatalmi berendezkedéssel-> ehhez képest lesz újítás Rousseau
szerződéselmélete
-
az egyház isteni döntés eredményeképp jön létre,
nem azért mert a természetben szükség van rá v a világ adottsága lenne (a
világi hatalom viszont a világ adottsága)
§
Gelasius pápa érvelése: mivel isteni döntés
eredménye az egyház, ezért van felsőbbsége a spirituális hatalomnak a
temporálissal szemben
§
1308 VIII. Bonifác pápa és Szép Fülöp
összeütközése: Mihez van joga a királynak és mihez a pápának? Legitimációs
kérdés.
VIII. Bonifác: Unam sanctam 1302
§
Egyház küldetése: az emberiség számára
közvetíteni az üdvözítő üzenetet.
§
Egyetlen misztikus test, melynek feje Krisztus.
§
Egy a teste, egy a feje… Krisztus a feje, akinek
képviselője Péter és Péter utódai, rá van bízva Krisztus minden báránya.
§
Ha tehát a görögök azt mondják, h ők nincsenek
Péterre bízva, akkor ezzel beismerik, h nem tartoznak Krisztus juhai közé.
§
1054 is csak olyan szimbolikus, utólagosan
kijelölt dátum, mint 476, a
kortársak nem vették észre, h na, most szakadt ketté az egyház
§
1204 keresztesek beveszik Konstantinápolyt->
ez inkább tekinthető egyházszakadásnak, a bizánciak ekkor vették észre, h a
nyugati kereszténység nagyon nem az, ami az övék
§
Az egyházon belüli két kard.
§
A két kard elmélete arra az evangéliumi
jelenetre megy vissza, amikor Krisztus azt mondta az apostoloknak, h elég két
kard-> csak 2 féle hatalom létezik. De ez probléma is, mert a spirituális
kard egyben világi hatalom is-> a világi hatalom miért ne lehetne egyben
spirituális is?
§
Bonifác: a lelki kardot maguk a papok forgatják,
a világi kardot a királyok, de az e
gyházért kell forgatni és az egyház
beleegyezésével.
§
Az egyház hüvelyben tartja a kardját és a világi
kard van csak kivonva.
§
Az Aeropagita (5-6. sz., szerzetesi közeg)
valószínűleg kegyelmi lépcsőfokokon felfelé lépkedésre gondolt, és nem
ontológiai lépcsőfokokra. -> VIII. Bonifác korára már egész más kontextusban
értelmeződött a hierarchia fogalma.
§
Ha a földi hatalom tévútra kerül, ítélkezni a
lelki hatalom fog fölötte. Világi uralkodó viszont nem ítélkezhet a pápa
fölött, a pápa csak Istennek felelős. Aki a pápának ellenáll, az Istennek
ellenáll.
§
Az üdvözüléshez minden emberi lény számára
szükséges, h alárendeltje legyen a római pápának.
§
A pápa jelenléte a tordesillas-i egyezmény
megkötésekor is azt jelképezte, h elvileg a pápa uralkodik az egész föld
felett!
Szekularizáció
§
Carl Schmitt: a modern állam minden jogi fogalma
teológiai eredetű. Ez a történeti folyamat a vallási fogalmak szekularizációja.
§
Szekularizáció,
szekularizálódás. A világi hatalom fennhatósága alá kerülés. Eredeti
jelentés: szerzetes feladja a szerzetesi fogalmát és világi pap lesz belőle.
§
A szekularizáció világi kisajátítás Schmitt
szerint. Vallási fogalmak átrakása más (világi) kontextusba.
§
Szuverén isteni törvényhozóból a király szuverén
törvényhozója lett.
§
Kkori distinkció Isten abszolút és Isten
korlátozott hatalma között. Potentia Dei
absoluta és potentia Dei ordinata.
Az ordinata itt önkorlátozót jelent. Mielőtt Isten a világot megteremtette,
végtelen lehetőségei voltak, h milyen legyen a világ. De a teremtéssel
létrehozott magának egy játékteret, a végtelen lehetőségek közül 1 realizálódott
és annak megfelelően kell folytatnia a világ történetét. HA egyszer akkora lett
az elektron töltése amekkora, akkor a természet már az alapján működik. -> a
potentia Dei absoluta a teremtés előtt létezik, az ordinata utána.
§
Kkorban kardinális kérdés, h a király legibus
solutus v alá van rendelve törvényeknek?
§
A szuverén királyi hatalom a potentia dei
absoluta-val analóg.
§
De ha már meghozott egy törvényt a király, akkor
annak alá van rendelve?
§
A király
két teste: természetes és politikai.-> Kantorowicz könyve a Tudor-kor államjogászairól.
A természetes teste halandó, a politikai teste viszont maga az állam, a király
szerepe, ami nem hal meg.
§
Scmitt: az újkor a nemzetállamok létrehozásával
feledésbe merítette a teológiai fogalmak teológiai tartalmát. Az örök birodalom
helyett örök Franciaországról beszélnek, ami hülyeség teológiailag. De a
nemzetállam is öröknek akarja tudni magát. Ezért látják a nemzethalált
univerzális kataklizmának, holott több ezerszer megtörtént már a történelem
során.
§
A politikai test egy fiktív test, az interregnum
idején fenntartja az állam egységét.
§
Schmitt és Kantorowicz szerint az átvitel (a
fogalmak szekularizációja) hozza létre a kora-újkori államelméleteket. Peterson
szerint ez az átvitel illegitim, mert a két természet egysége Krisztusban egy
egyedülálló pillanat, ami sehol máshol nem ismétlődhet meg a teremtett
világban.
§
Peterson álláspontja normatív, Schmitt és
Kantorowicz leírták, h de facto mi történt.
§
„A pápa az egyház” átvitele: „Az állam én
vagyok” (mármint a király).
§
A corpus mysticum, ami az egyház, világi
megfelelője az állam, aminek feje a király.
§
Az olyan metaforáknak, mint államfő, története van.
§
A királyt geminata
persona-nak is hívták, amiatt, h egyesítette magában a természetes és a
politikai testet. A geminata persona-nak 1 akarata van.
§
Aacheni ábrázolás (Aachen Gospels 975 körül),
amin II. Otto császár abban a pózban ül, mint Krisztosz Pantokrator.
§
A pápa nem minden kijelentésében tévedhetetlen,
csak az ex cathedra tett kijelentéseiben, mert akkor képviseli Krisztust.
§
Választott nép. Ábrahám leszármazottai, aki
helyesen döntött. A választott nép értelmezési tartománya a nép és a népek
szembenállása. A harmadik nép megszületése egyesíti a két kategóriát. A
nemzetállamok nemzetei mind magát tekinti a választott népnek! -> Már nem is
akarják, hogy létrejöjjön a harmadik nép, ami átlépés lenne az üdvtörténet
fejlettebb fázisába?
§
Az angol gyarmatbirodalom felvette a világ
civilizálásának küldetését annak minden terhével, ezért természetesen majd
Anglia lankás dombjain fog újjáépülni Jeruzsálem… Lengyel izraeliták is voltak,
amerikai zarándokatyák… Az Újvilág a derék fundamentalista protestánsok szerint
az Ígéret Földje lesz, persze Amerikában…meg a Kárpát bérce is szent a mi
Himnuszunkban…
§
A 19. sz.ban minden nemzet megalkotta a maga
eposzát, ami megalapozta a nép küldetését.
§
16. sz. protestáns pamfletirodalom (pl. Károli) a
nép történelmét az üdvtörténettel magyarázta: azért jöttek a törökök, mert a
magyar nép bűnös lett -> analógia a zsidó nép bibliai törtnetével.
§
A pogányok lehetnek eszközök a Gondviselés
kezében, de ettől még nincs önálló üdvtörténeti értéke Kürosznak,
Nabukodonozornak v Attilának…
§
Jövő órára olvasni: Schmitt: Négy fejezet a
szuverenitásról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése