·
A kortárs vallástudományban nem jellemző az
összegző kísérlet, „szakbarbárosodás”, részterületek, nem több ezer
monográfiákra törekednek.
·
A 20. sz.ban a politikai ideológiák olyan pusztítást
végeztek a tudományos életben is, h anti-ideologikus érzés itatta át a
tudományokat. Az ideologikumtól való elidegenedés miatt az elméletalkotástól is
óvakodnak.
·
A Durkheim-iskola indította a legnagyobb
támadást a Frazer-féle komparatizmus ellen.
Georges Dumézil
·
Magyarul eddig a Mítosz és eposz c kötetben jelentek meg Dumézil tanulmányok.
·
Munkássága középpontjában az indo-európai népek
vallástörténete áll.
·
Kiindulópontja: nyelvi- és etnikai leszármazás
alapján (a 19. sz.ban) meghatározott rokonság összefüggése a vallások
alakulásával. A nyelvrokonságot evolucionista séma alapján magyarázták.
·
Indo-európai mitológia kutatás.
·
Dumézil alapvetően nyelvészként közelítette meg
a kutatást, kiválóan tudott rengeteg indo-európai nyelven.
·
A mese és a mítosz viszonya ma is vita tárgya.
·
Mitológiai anyag recepciója:
o
Teljesen szó szerint: bibliai történetek szerepe
egy csomó felekezetnél.
o
Görög mitológia: variálható, minden közösség
eldöntheti, hogy egy mítosz melyik változatát preferálja.
o
Mesévé válik: a mesei anyag néha-néha felkelti a
numinózust a befogadóban, de alapvetően szórakoztatás már a funkciója.
o
A mítoszt még életében racionalizálják és
történelemmé merevítik: rómaiak.
·
A görög mitológiával foglalkozott a
legkevesebbet Dumézil, kedvenc területei:
o
római archaikus mítoszok,
o
kelta (főleg ír) mitológia,
o
skandináv mitológia
o
India
o
Irán
·
Tudományos nyelvészeti rekonstrukció módszerét
használja: etimológiák feltárása.
·
Megmutatja, h a közös motívumok fennmaradnak a
közös eredetű kultúrákban, de nagyon különbözőre tudnak transzformálódni.
·
Egység-azonosság-különbözőség fogalmának
szintézise.
·
Az indo-európai társadalomra is kíváncsi, mert
mert annak kellett deifikálódnia az indo-európai vallási rendszerekben: a
francia szociológiai iskola hatására Dumézil is hitt benne, h a vallás szorosan
összefügg a társadalmi intézményekkel.
·
3 osztatú
ideológia: a társadalomnak 3 hazsnos csoportja van, amelyek hierarchikus
rendbe tagozódnak.
o
Politikai és jogi hatalom: pap v varázsló
o
Katonai funkció: alá van rendelve az előző
kategóriának, annak biztosítéka.
o
Termelői szint: agrártársadalmakban
állattenyésztők és földművesek, városiasabb társadalmakban becsatlakozik a
kézművesség is.
·
Nagyon fontos a politikai és a katonai hatalom
szétválása, nem evidens a jog katonai hatalom fölé rendelése, hiszen egy
katonai puccs esetén egyből egyesülnének.
·
Negyedik osztályként csatlakozhatnak (és majdnem
minden ókori kultőrában megtörtént) a társadalmon kívüliek, vagyis aluliak: a
rabszolgák, a meghódított idegen népek tagjai.
·
Dumézil szerint a társadalom 3 osztatúságának
megfelelően az indo-európai vallásosságot is meghatározzák a hármasságok. Mivel
ezeket a társadalmakat meghatározta a nemzedékeken átívelő jogrend, ezért az
asztrális istenek alkotják a panteon vezető rétegét. (mert állandóságot
jelképeznek)
·
-> triászok
·
Capitoliumi triász: Iuppiter, Iuno, Minerva. De
ez görög és etruszk hatásra alakult ki. Az eredeti triász a
Iupiter-Mars-Quirinus volt: jog- katonaság- gazdaság.
·
A római őstörténetben a királyok is beilleszkednek
a hármas sémába: Romulus maga Quirinus, Numa törvényalkotó, Ancus harcias.
Mircea Eliade
·
A szent és
a profán.
·
Romániában kompromittálta magát a Vasgárdával
fenntartott kapcsolatával, börtönben is volt.
·
Indológus is volt, gurunál tanult, de összeszűrte
a levet a guru lányával-> távoznia kellett.
·
A II. VH után Portugáliában és Angliában is volt
kulturális attasé.
·
Párizsban Dumézil felkarolta.
·
Chicago-ban
iskolaalapítóként ünnepelték.
·
A mindent összefoglaló, átfogó vallástörténet
írás utolsó mohikánja.
·
Dumézil-lel ellentétben nem genealogikus, hanem
komparatista alapon áll.
·
A fenomenológia hagyományához áll a legközelebb:
a legtöbb könyve egy-egy motívum, vallási jelenség köré szerveződik.
·
A 60-as években volt a legnépszerűbb Eliade, ami
az archaikum újrafelfedezésének kora (is) volt. Visszatérés a természethez
jelszó, visszatérés a civilizációk előtti romlatlan emberhez, ~Rousseau,
fúj-fúj társadalom…
·
Eliade egy korai, primitív vallást tart szem
előtt, minden vallási állapotban az a legértékesebb számára, ami a vallás
primitív állapotáig nyúlnak vissza. Neolitikumban kialakult jelenségek nagyon
fontosak neki: áldozatbemutatás.
·
Simon Róbert szerint Eliade megmaradt a neolit
kori vallási kultúrák kutatójának.
·
A nem kifejezetten vallásos jellegű
viselkedésformákra is kiterjeszti a vallás hatását: igazából minden ember
vallásos, ha azt hiszi, h nem, akkor pszeudo-tevékenységeket folytat. Az
antropológia is épít erre a gondolatra.
·
-> Na de akkor hol vannak a vallási jelenség
határai?
Angelo Brelich
·
Magyar anyanyelvű volt (magyar anya, olasz apa).
·
Kerényi Károly köréhez, a Stemmához tartozott
fiatal korában.-> kötődés a Frankfurti iskolához.
·
A II. VH után Rómában működött, Pettazzoni vallástörténeti
tanszékén, aki nagyhatású iskolaalapító volt-> Római iskola. Történeti összehasonlító módszer.
·
Egyesíteni akarták a frazer-i és a durkheim-i
hagyományokat, vagyis a szélsőségesen összehasonlító és a szélsőségesen
specifikumra fókuszáló módszert.
·
A motívumokat nem egesével hasonlítják össze más
motívumokkal, hanem egész vallástörténeti keretükkel együtt.
·
A kultúrák sajátos jellegét elismerik, nem
általánosítják túl a közös hagyaték érvényét. Tehát egyes indo-európai kultúrák
másképpen élhetnek együtt a régi közös motívumokkal, mint a többi indo-európai
kultúra.
·
Az eredet
témája c kötetben 3 tanulmánya.
·
Elfogadja Dumézilnek azt a módszerét, h a római
őstörténet mítoszaiból történeti következtetések vonhatók le.
Februarius c. tanulmány
·
Hülye kérdés, h mikor is kezdődik a római év,
januárban v márciusban, egyszerre több féle évszámítás volt érvényben.
·
Mihez kapcsolja egy kultúra az év kezdetét?
o
Csillagászati jelenséghez: a Nisszáni évkezdet
is erre mehet vissza, amit a Tóra megparancsol. Pont azért parancsolja meg a
Tóra, mert a zsidók igazából Tisritől számították az új évet.
o
Vegetációs ciklushoz: Tisri.
·
Sokak elegendőnek tartották a márciusi évkezdet
magyarázatához, h az Mars hónapja, a rómaiak meg katonás nép. Na de mi van a
januári évkezdettel?
·
-> ezért kell megvizsgálni a februári
rítusokat
·
Quirinalia: -> ki az a Quirinus pontosan?
o
Romulus apoteózisa.
o
Romulust is pontosítani kell. Párhuzam
Caecus-sal (Caculus), aki egy Róma által leigázott város (Praemestrae?)
alapítója volt, a tűz fia -> Romulus anyja Vesta szűz volt, tehát a tűz
őrzője! Romulus egyetlen kultikus tiszteletben álló szobra a Vulcanaliában
volt-> további összefüggés a tűzzel.
·
Brelich figyelt a Rómán kívüli latin
mitológiákra is, amik a többi városállamhoz kötődtek és italicus nyelvekhez:
Oszk, umbér. Amit tudunk róluk, azt a rómaiaktól tudjuk, akik rossz színben
tüntették fel őket.
·
Romulusnál a pozitív tulajdonságok kerültek
előtérbe-> a homályos ifjúkort (fosztogatásból élt, összetűzött a királyi
pásztorokkal) és a tűztől származást el kellett tusolni. ~”Erős Jankó”
mesetípus: kitett gyerek, magas származás, de alacsony környezetbe kerül, ott
saját erejéből felemelkedik, még kicsit bárdolatlan személyiséggel. De aztán
belőle lesz a csrebogár…
·
Mivel Róma legyőzte Caecus városát, ezért a
mitológiában Romulus minden negatívuma Caecusre ragadt rá, a történelmi
interpretáció következményeként.
·
-> a történeti összehasonlító módszer tipikus
példája: a rokonság behatárolt, a latin kultúrán belül hasonlít össze, a
párhuzam egy szomszéd városból jön.
·
Romulus végeredményben vegetációs istenség. A vegetációs
istenség modelljét Frazer írta le elfogadott formában: nem a panteon legfelső
szintjéről származnak, hanem heroikus istenek, akik halálukban lesznek
termékenyek. Ők az áldozati kultusz alapjai.
·
Remust is lehet a városért hozott
emberáldozatnak tekinteni.
·
Februárban tönkölybúza pörkölése, ami az
archaikus időszakban a rómaiak alapélelme volt. (pörkölés nélkül nem ehető)
Ehhez kötődött a Quirinalis ünnepe-> kapcsolat a tűzzel és a
városalapítással.
·
A római iskola nem törekszik végső, az egész emberiségre
kiterjedő nagy igazságok kimondására, hanem egy-egy konkrét kultúra alapító
mechanizmusára koncentrál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése