v „Tutto declina.” Falstaff
v
Összehasonlítás, mint a megismerés módszere,
tudományoké is
v
Angolul az egész vallástudományt összefoglalja a
comparative religion elnevezés
v
Az értelmezés nélküli, csak összegyűjtés az
összehasonlítás lapos változata
Vallás fenomenológia
Fenomenológia
v
20. sz. filozófiai iskola, Husserl
v
Husserl szerint leíró módszerrel dolgozó önálló,
a priori tudomány
v
Phainomenon: ami látszik, megjelenik, jelenség.
-> fenomenológia ~ a látszóról való beszéd
v
A megismerés középpontjába a megismerőt állítja
v
Husserl: a jelenségek előítélet mentes leírására
van szükség
v
Tudat intencionalitása probléma a megismerésnél
v
Vallásfenomenológia
v
G. van der Leeuw: A vallás fenonemonógiája c.
könyv. 1933. Németül írta.
v
Fenomenológiai módszer a vallás területén:
1)
Vallási jelenségek előítélet mentes leírása
2)
Összetartozó mozzanatok felfedezése, vallások
rendszerezése
v
Kritikák: az irányzat történetietlen és túl sok
ellenőrizetlen adattal dolgozik.
v
A vallástudomány irányzatai közül a vallás
fenomenológia hangolódik rá legjobban a transzcendenciára, ez az, amelyik nem
pusztán az emberi kultúra egy termékének tartja.
v
Van der Leeuw: nincs olyan emberi kultúra,
amelyben ne lenne vallás. Csak az egyén tud ateista lenni, az ateista
társadalmak mindig teremtenek pótvallást.
A vallás fenomenológiája c. könyv
v
Utólag Rudolf otto-t is a fenomenológiához
sorolják, nála az elkülönített a
vallás tárgya
v
a szent ember (Rudolf Otto-i értelemben szent),
v
szent közösség: házasság, család, nemzetség,
nép, egyház…
v
az ember szent része: a lélek.
3. Az alany és a tárgy kölcsönhatása-> külső és belső
cselekvések
v
Külső: szent idő, szent tér, szent kommunikáció
v
Belső: a vallás mint élmény: misztika,
conversio, hit, áhitat
4. Utak a világ felé
5. Vallástipológia és alapító tipológia
v
Távolodás vallásai: konfucionizmus, teizmus
v
Menekülés vallása: ateizmus
v
Harc vallásai: Zarathustra. A dualizmus két
hatalmának örök harcában mindenképp részt vesz az ember vmelyik oldalon.
v
Nyugalom vallásai: Istenben való elnyugvás a
cél. „Nyugtalan a mi szívünk, amíg Benned el nem nyugszunk.” Szt. Ágoston.
v
Nyugtalanság vallásai: ószövetségi zsidóság. Az
Isten mindig hajtja előre az embert egy úton.
v
Vágy és alak vallása: antik görög. Dionysos
(vágy) <-> Apollón (forma).
v
Végtelenség és aszkézis vallásai: India
vallásai, a buddhizmust leszámítva.
v
Semmi és részvét vallása: buddhizmus (főleg a
kis szekér)
v
Akarat és engedelmesség vallása: judaizmus
v
Fenség vallása: iszlám
v
Szeretet vallása: kereszténység
Vallásalapító tipológia:
v
Reformátor: Zarathustra
v
Tanító: Jézus
v
Filozófus: Konfuciusz
v
Prédikátor
v
Közbenjáró
A vallás fenomenológia előnyei és hátrányai
v
Mircea Eliade is az irányzathoz tartozik, őt van
der Leeuwnél is többet vitatják. Rendszere a szent térre és a szent időre épül.
v
Van der Leeuw példái a kőtiszteletre:
-
Jákob megkente olajjal a követ, amin aludt,
amikor látta a létrás álmot
-
Mekka
-
Fallikus formájú kövek
-
Jupiter Capitoliumon őrzött mennyköve
-
Római határkövek
-
Probléma: értelmezés nélkül nem lehet
osztályozni jelenségeket.
-
Pl. akkor már van értelme ezeket a jelenségeket
összegyűjteni, ha funkció szerint értelmezzük őket, mondjuk kő lehet: áldozat,
jel, emlékezet.
v
Szent szó: a hatalom gondolatkörébe helyezte van
der Leeuw. Pl. Genezisben teremtő szó.
v
Vallási jelenség a más és az azonos kategóriáira
is felépíthető. Más előadásmóddal kell kimondani a szent szavakat, mint a
mindennapi beszéd prózája. Pl. énekbezséd, Tóra olvasás: kantilláció, defektív
felolvasás.
Déri Balázs
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése