Az Erdélyi fejedelemség a 16. században
·
Fráter György alakítja ki az intézményrendszert,
1541-től:
o
rendi gyűlés – törvényhozó hatalom= magyar
nemesség + székely lófők + szász városi patríciusok, tehát az 1437-es kápolnai
unió 3 nemzete (a románok már sokkal többen vannak, mint 1437-ben voltak, de
még mindig nincs saját elitjük)
o
fejedelem – végrehajtó hatalom: ő a legnagyobb
birtokos Erdélyben, fejedelmi abszolutizmus
·
szabad fejedelemválasztás
Az erdélyi fejedelemség intézményrendszere
·
A kkor-ban volt bizonyos lokális önállóság, de
nem volt meg a csírája az államiságnak. Szlavóniában ugyanez volt a helyzet, de
Erdélyben jött létre az e pol helyzet, ami miatt állam lett.
·
A mainstream szerint Szulejmán politikájának
eredménye lett az erdélyi fejedelemség.
·
Még Báthory István és Kristóf is vajda volt
hivatalosan!
·
Szászok: Habsburg orientáció.
·
Magyarok: protörök és pro-Habsburg pártok
·
Nem volt nagybirtokos társadalom, ezért tudtak a
fejedelmek nagy személyi hatalmat kiépíteni.
·
Fráter György szekularizálta az erdélyi
püspökséget. -> A fejedelem a legnagyobb birtokos.
·
A rendiség gyenge és megosztott is, a magyar
nemesség is megosztott, és még ott vannak a székely lófők és a szászok is.
·
1570
speyeri egyezmény János Zsigmond és Habsburg Miksa között: János Zsigmond
Erdély és a Partium (Bihar, Kraszna, Közép-Szolnok vármegye) princeps-e, lemond
a rex electus magyar királyi címről. Erdély a Magyar Királyság elidegeníthetetlen
része. Török támadás esetén kölcsönös segítségnyújtás.
·
1571-től beszélhetünk igazából Erdélyi
fejedelemségről.
·
A fejedelmet az erd ogy választja, a szultán
erősíti meg ahdname-val (kegyelemlevéllel). Bethlen Gábort pl. a szultán
parancsára választották meg.
·
A választási feltételekre esküt tesz a
fejedelem, ez az egyetlen korlátja, de azért át tud lépni rajtuk. Pl. a 4
bevett vallást nem bánthatják, de támogathatják jelentősen a saját felekezetüket.
·
A 3 nemzet képviselői tartományi gyűlést
tartanak.
·
Egykamarás ogy. Évente több gyűlés is volt.
Főméltóságok, regalisták, akiket a kir külön meghív. Adómegszavazás,
bíráskodás. Mozgástér csak ex lex korszakokban adódik igazából.
·
Erdélyi
országgyűlési emlékek: 20 kötet.
·
Fejedelmi tanács: Tanácsadó testület a fejedelem
mellett, teljesen középkori, semmi döntés előkészítés.
·
A kancellária az egyetlen kormányszerv, Csáky
Mihály szervezte meg. Tagjai jogilag magánviszonyban vannak a fejedelemmel (a
familiárisai). Nagyobb kancellária: mindig ott van a fejedelem, akárhova megy,
követi, ~”kir személye körüli minisztérium”. Kisebb kancellária: kizárólag
bíráskodik, ítélőmesterekből áll.
·
Kincstartó: állandó jövedelmek kezelése.
·
A legtöbb funkciót a fejedelem magán
familiárisai töltik be és alkalmilag.
Erdélyi események a 16. században
·
1551 nagykorúsítják János Zsigmondot,
·
1568
tordai országgyűlés-> 4 bevett vallást szabad gyakorolni: katolikus,
lutheránus, kálvinista, unitárius. A legbevettebb a kálvinista.
·
1568 drináolyi béke: Mo. 3 részre bomlása
hivatalossá vált
·
János Zsigmond 1571-ben meghal-> Báthori István
fejedelem 1571-86
·
1576 Báthorit megválasztják lengyel
királynak-> erdélyi-lengyel perszonálunió-> egyezmény: Erdély segít
visszaszerezni Livóniát Lengyelo.nak, utána Lengyelo. segít Magyaro. újraegyesítésében.
Annyi megvalósul, h Báthori legyőzi IV. Rettegett Iván cárt
Az erdélyi vallásszabadság kérdése
- Az erdélyi valláspolitika
hagyományos képe a történetírásban-> Balázs Mihály kritikája.
- Nem említik meg a felekezeteket,
amelyeknek szabadságot biztosítanak, mert még nem kristályosodtak ki az
egyházi struktúrák.
- A
libertas religionis nem más,
mint a protestáns felekezetek szabad működése!
- Fides
ex auditu lutheri elv a tordai
határozatban-> prédikálás szabadságának jelentősége. A Rómaiakhoz írt
levél 10. fejezetének 17. verse: „Azért a hit hallásból van, a hallás pedig Isten ígéje által. „ = „Ergo fides ex auditu, auditus autem per verbum
Christi.” (Károli ford.)
- Szász és magyar szuperintendencia
szétválása: 1556/57. Nem felekezeti, hanem politikai törésvonal mentén.
-> Dávid Ferenc a magyar protestánsok szuperintendense.
- Báthory
István katolikus fejedelem-> cenzúra bevezetése, vallásújítás tilalma,
unitáriusok korlátozása -> szétválik az unitárius és a református egyház.
A folyamat végpontja 1576-ban: Dávid Ferenc a püspöke azoknak, akik az ő
„vallásán vagynak”.
- 1595. ápr. gyulafehérvári
országgyűlés: receptae
religiones/bevett felekezetek felsorolása-> csak ekkortól
beszélhetünk bevett felekezetekről. Ez a felsorolás egyben legitimmé tette
a katolikus egyházat is.
A helvét irányzatokon túl
- Anabaptizmus.
- Jacobus Palaeologus: Jézus csak
emberi természete. Gyerekkeresztelés ellenzése.
- Unitárius vallás terjedése
- Az antitrinitárius
irányzat Európában.
- Erdély küldetése az
unitárius vízióban.
- Kérdések János
Zsigmonddal kapcsolatban.
- Dávid Ferenc szerepe.
- Giorgio Biandrata.
- Lengyelország után Erdély
lett a mentsváruk.
- Akiket még az unitáriusok sem
fogadnak el: szombatosok.
- Székely szombatosok:
Eössi András, Péchi Simon, Bogáthy Fazekas Miklós.
- Bözödújfalu, a „Székely
Jeruzsálem”.
·
A 15 éves háború
·
II. Szulejmán halála után csökken a törökök
háborús aktivitása
·
I Rudolf császár fanatikus katolikus, mindenáron
harc a hitetlenek és az eretnekek ellen
·
Őrült Hasszán boszniai pasa (pasa: széles jogkör,
kezdeményezhet háborút magától is, csak éppen selyemzsinórt kap verség esetén)
1591-ben sikertelenül megtámadta Sziszek várát, mielőtt megjönne a
selyemzsinór, megismétli, de 1592-ben is kudarcot vall-> megjön a selyemzsinór
·
és Sziszek ostromaival fel is lett kínálva a
casus belli Rudolfnak
·
1593 Rudolf hadüzenete
·
első szakaszban főleg várostromok (pl. Balassi
Bálint Esztergomnál)
·
Báthori Zsigmond erdélyi fejedelem kivár, h
kiderüljön, melyik fél az erősebb és oda álljon, 1595-ben Rudolf mellé áll, ezzel megszegi a szultánnak tett
hűbéresküjét-> török támadás Erdély ellen, de Gyurgyevónál Zsigmond legyőzi a török bosszúhadsereget, hatalmas
győzelem,
·
1596
a törökök beveszik Eger várát, h elvágják Erdélyt a királyi Mo.tól, a
keresztény felmentő sereg elkésik Egerből, de még utolérik az elvonuló török
katonákat-> mezőkeresztesi csata,
eleinte keresztény győzelem, de miután a keresztény zsoldosok szétszóródtak
fosztogatni, a törökök visszajönnek és legyőzik őket
·
1596 és 1600 között Báthori Zsigmond 4x mond le
a fejedelemségről és vonja vissza (minden visszavonáskor küldenek ellene egy
török hadsereget, ami minden lemondáskor elvonul)
·
végül a Habsburgok is megelégelik ezt és Báthori
Zs. Lengyelo.ba menekül
·
1600 a káosz kellős közepén Vitéz Mihály
havasalföldi vajda bekebelezi Moldvát és Erdélyt is
·
1602 egy Habsburg sereg lemondatja Vitéz
Mihályt, 1605ig Erdély Habsburg megszállás alatt, közben a főfronton folyik a
várháború a törökökkel
·
ámde a ném-róm birodalmi gyűlés nem szavaz meg
több hadikölcsönt a császárnak-> elkezd vagyonelkobzással pénzt szerezni, na
és persze protestáns nemeseket fog felségárulási perbe, amiknek az ítélete
vagyonelkobzás. Pl. homonnai testvérek, Bocskai István: eddig Habsburg-hű
hadvezér. Nem jelenik meg a bíróság előtt
·
ráadásul spórolásból leszereli a császár a
hajdúkat és nemességet sem ad nekik (aminek az ígéretével pótolta a zsoldjukat…)->
Bocskai a hajdúkra támaszkodva ellenáll a jogsértés ellen -> Bocskai felkelés
·
1604 Álmosdnál Bocskai legyőzi Belgiojosót, ez
katalizálja a Habsburgokkal szemben sértődött nemességet, melléállnak
·
a Bocskaihoz csatlakozott nemesek célja: rendi
jogaik helyreállítása és vallásszabadság + a törökök ellen folytatott háború
(amit utólag 15 évesnek hívunk) lezárása, mert úgyis reménytelen a török
kiűzése, a lakosság fölöslegesen szenved
·
1605 Bocskait Erdély fejedelmévé választják,
Besztercebányán Mo. fejedelmévé is választják török támogatással-> ergo
török hűbéres
·
sokak illúziója, h majd Bocskai egyesíti Mo-t,
de ő racionális, látja, h ez nem reális, úh nem örül a hajcihőnek
·
1606
bécsi béke Rudolf és Bocskai között
o
vallásszabadság
o
rendiség helyreállítása
o
Erdély független a császártól
o
Bocskai lemond a magyar fejedelmi címről
·
1606 zsitvatoroki béke Rudolf és a törökök
között, picit előnyösebb a törökök számára, mint a drinápolyi béke volt
·
Bocskai letelepít 10 000 hajdút és
nemességet ad nekik
·
Bocskai politikai végrendelete erdélyi
fejedelemként: Testámentumi rendelés
(1606): ameddig a magyar királyság a németeken forog, mindig hasznos lesz egy
magyar fejedelmet tartani Erdélyben, mert ez biztosíték a királyi Mo.
nemességének is a jogvédelemre.
Historiográfiai háttér
A Bocskai vita
Őze
Sándor és Pálffy Géza vitája arról, h a Bocskai szharc szabadságharc volt-e.
Pálffy:
Bocskai támogatottsága csak lokális volt, társadalmilag is korlátozott: rendi
mozgalom. Az alternatíva csak annyi volt, h Habsburg v török fennhatóság
legyen-e.
è
<- Őze: a kor írásai egyértelműen a szabadság eszméjét
látta a harcban, attól még sokan voltak Bocskai mögött, h kevesen vettek részt.
(Analógia: 56-ot pár ezer ember csinálta, ettől még mögöttük volt a társadalom.)
è
Sok bizonyíték van arra, h Bocskai nagyon komolyan tárgyalt
a törökökkel, tudta, h a támogatásuk nélkül nem rúg labdába. Minden erd
fejedelem mozgalmával ez volt. Pálffy több forrásra támaszkodik, jobban
megmarad a pol realitás talaján. Csak az eszmetörténeti aspektust nem építette
bele annyira a gondolkodásmódjába.
A Habsburg királyság vagy Erdély vitte tovább a középkori Magyar
Királyság paradigmáját?
·
A két struktúra együtt, jelentősebb részben a királyi
országrész, de annak nagyon kellett támaszkodnia az erdélyi fejedelemségre.
·
R. Várkonyi Ágnes kutatásai: Erdély, függetlenségi mozgalmak
·
Benda Kálmán Bocskai életrajzzal indult a pályán.
·
Köpeczi
Béla főszerk: Erdély története. A kék 3 kötetes
Erdély történet. A nyugati értelmiség korábban csak román könyvekből tudott
Erdélyről. Nagyon nagy lépés volt kiadni egy higgadt magyar szemszögű Erdély
történetet, amit lefordítottak nyugati nyelvekre! Köpeczi miniszter volt a
Kádár rendszerben amúgy.
·
Benkő Samu, Magyari András, Kis András, Demén Lajos: az
erdélyi magyar történészek nagy nemzedéke, a 40es évek végén indultak és 30
évig meghatározóak voltak. Nincs nagy utódnemzedék.
·
Trócsányi Zsolt: 16-17. sz. Erdély igazgatásáról mindent
Trócsányitól tudunk.
·
Báthory kutatás fellendülése mostanában. Az a 25-30 év volt
a fejedelemség katolikus vezetésének időszaka, szoros kapcsolatok Itáliával,
bekapcsolódás az eu. késő reneszánszba. Az előtte lévő korszak a vallási
sokszínűség miatt izgalmas, ez a 30 év viszont a reneszánsz miatt.
Források
·
saját jegyzeteim
- Balázs Mihály: „A hit hallásból lészön” –
Vallásszabadság és bevett vallások (receptae religiones) Erdélyben a 16.
században. In: Balázs Mihály: Felekezetiség
és fikció. Régi Magyar Könyvtár Tanulmányok 8. Balassi Kiadó,
Budapest, 2006. 11-36.o.
- Balázs Mihály: Dávid Ferenc életútja. In: A reneszánsz Kolozsvár. Szerk.:
Kovács András és Kovács Kiss György. Kolozsvár Társaság, Kolozsvár, 2008.
176-212. o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése