·
Mohács után gyorsan összeomlott az egyház
intézményrendszere (a 12 püspökből 7 elesett -Mohácsnál)-> felgyorsult a
reformáció terjedése
·
a 16. sz. végégig a magyar lakosság 4/5-e
protestáns lett
·
a szab. kir. városokban a lutheri, a
mezővárosokban a helvét irányzat volt népszerű
·
a helvét irányzatok közül nem Kálvin, hanem
Zwingli tanításai jutottak el először Mo-ra
·
a „lutheri” protestantizmusból a magyarokra
főleg Melanchton hatott
·
az antitrinitarizmus Mo-n az értelmiségiek
vallási mozgalma volt, a humanizmushoz kapcsolódott
·
a „lutheránus” elnevezést IV. (?) Adorján pápa
vezette be, sértő szándékkal és sértőnek is számított sokáig
·
1523/LIV. tc. a lutheránusokat és pártfogóikat
halállal és javaik elvételével kell büntetni, mint eretnekeket
·
1525/IV. tc. „A lutheránusokat is mind ki kell
irtani az országból, és bárhol találhatók, nemcsak az egyházi, hanem a világi
személyek is szabadon fogják el és égessék meg.”
·
de Habsburg Mária királynénak (II. Lajos
felesége, V. Károly testvére, 1531-1555 Németalföld kormányzója) megvoltak a
maga prot. szimpátiái, Lutherrel is levelezett, Brandenburgi György és Albert
lutheri művekkel látta el
·
Mária megkérdezte Luthertől, h lehet-e azt, h
csak titokban csatlakozik az új hithez? Luther válasza: Nem. Mária meg is
maradt katolikusnak. De amikor Németalföldre ment helytartónak, azt már nem
engedte V. Károly, h oda is magával vigye gyanús udvartartását. Mária 21 évesen
lett özvegy Mohács miatt, politikailag aktív akart maradni.
·
a Jagelló-kor végén a magyar nemesség tömegei
még elutasították a reformációt, mert német befolyást láttak benne, ráadásul a
Habsburg Mária elleni ellenszenv is rávetült a reformációra. Mohács után
megszűntek ezek a tényezők.
·
az alsópapság nem áll ellen egyöntetűen a
reformációnak, pl. voltak plébánosok, akik külön kérésre áldoztattak 2 szín
alatt
·
a plébánosok függtek a közösségtől, amely
megválasztotta őket! a kkor végén elterjedt a szabad papválasztás gyakorlata
(Kubinyi András)
·
Ferdinánd cseh és magyar királyként hajlamos
lett volna engedni a protestánsoknak a 2 szín alatti áldozás és a papi nősülés
kérdésében
·
mezővárosi reformáció elmélete
o
Horvát János: A reformáció jegyében
o
Révész Imre
o
Klaniczay Tibor és Makai László vezették be a mezővárosi reformáció fogalmát
o
Szakály Ferenc: Reformáció és mezőváros
o
mezővárosi parasztpolgárok fogékonyak a
reformációra
o
ellenben: Molnár Antal: Mezőváros és
katolicizmus
·
földesúri reformáció elmélete
·
híres reformátorok: Szegedi Kis István, Sztáray
Mihály, Thúry Farkas Pál,
·
+ illik tudni: Szenci Molnál Albert
·
Sztáray a lutheri reformációhoz ragaszkodott,
Szegedi Kis István elmozdult Kálvin felé
Miután megjelentek a törökök
·
prot. prédikátorok narratívája: a török hódítás
Isten büntetése a korábbi vallási eltévelyedések miatt, párhuzam az ókori
zsidóság és a korabeli magyarság sorsa között
·
1541 Sylvester János Újtestamentum fordítása: az
első hazai magyar nyelvű nyomtatott könyv
·
híres református iskolák: Sárospatak, Debrecen,
Pápa
·
pellegrinatio: a 17. sz.ban 8-9 ezer magyar
tanult külföldi egyetemeken!
·
az oszmánok nem tűrtek meg szerzetesrendeket a
saját területeiken, de az obszerváns ferences jelenlét folytonos maradt a
D-Alföldön
·
Ráckeve felekezetileg sokszínű, szerbek,
megmarad a katolikus gyülekezet, de itt működik Szegedi Kis és tanítványa,
Skaricza is
·
a törökök nem kivételeztek a protestánsokkal a
katolikusokkal szemben!
·
1567 magyar református egyházszervezet
·
Honterus s százsok reformátora
·
a szász protestantizmus kp-ja Szeben, a magyaré
Kolozsvár
·
a Partiumban Debrecen kp-ú egyházszervezet jött
létre. Melius Juhász Péter keményen fellép Aranyosi Tamás debreceni anabaptista
ellen.
·
Izabella (Szapolyai János özvegye, János
Zsogmond anyja) be akarja biztosítani a helyzetét Erdélyben-> 1557es
törvény: „ ki-ki tartsa meg azt a hitet, amit akar” Maga Izabella prot.
iskolákat és nyomdákat támogatott.
·
az úrvacsora kérdése konfliktusforrás volt a
magyar és a szász protestánsok között-> egy 1564es törvény már külön szebeni
és külön kolozsvári egyházról beszél, a lelkész nem kényszeríthet hittételt a
gyülekezetre, a gyülekezetnek joga van a saját felfogásának megfelelő lelkészt
tartani, meghatározott időre kapja a megbízást, ha beválik, akkor „marasztást”
is
·
1568 tordai törvény: értelmezés szabadsága a
lelkésznek, „a hit hallásból lészön”
·
Báthory I. le akarta zárni a
felekezetszerveződést (Konfessionsbildung)
·
Erdélyben Hátszegen volt román nyelvű református
gyülekezet!
Ellenreformáció
·
tridenti zsinat
o
papképzés
o
doktrínák internalizálása elvárás
o
a püspök köteles a püspöki székhelyén lenni:
rezidenciakötelesség
o
a püspök évente köteles végigvizitálni a hozzá
tartozó egyházközségeket
o
I. Ferdinánd nem értett egyet zsinati határozatokkal-> Mo-n nem
hirdették ki őket
o
egyébként is csak lassan sikerült nekik érvényt
szerezni
·
a török területeken nem tűrték el püspökök
jelenlétét, mert a világi hatalom képviselőit is látták bennük-> ott nem
lehetséges a személyes püspöki visitatio
·
a török hódoltság területén eltűntek a
monasztikus rendek és nem volt elég egyh. személy a papképzéshez->
licentiátusok: világi személy bizonyos fokű klerikális képzettséggel, aki papi
funkciót lát el
·
„katolikus status” Erdélyben: világi személyek
testülete a püspök helyettesítésére, mert a törökök kitiltották a püspököt
Erdély területéről is
·
az azért érdeke a törököknek, h működjön a helyi
egyhszervezet, mert az helyben tartja az adózó lakosságot, hiszen ha nincs aki
kereszteljen + eskessen+ temessen, akkor elnéptelenedés
·
jezsuiták: a misszió az embertársak üdvösségre
segítése. 1561 óta jelen voltak Mo-n, az osztrák rendtartomány részeként,
1909-től van önálló magyar rendtartomány. Báthory I. behívta őket Erdélybe. A
16. sz.ban még egyik országrészben sem sikerült állandó jelleggel
megtelepedniük.
·
a jezsuita iskolákban megjelent az új,
természettudományos világkép
·
a diszciplína (tekintély iránti lojalitás)
elvárása közös a kat. és prot.
felekezeteknél
Oláh Miklós
·
esztergomi érsek 1553-68
·
elkísérte Habsburg Mária királynét Németalföldre
·
1566 első papi szeminárium megalapítása Mo-n
·
1561 letelepíti a jezsuitákat Nagyszombaton
·
1559 és 62 között canonica visitatioaz
esztergomi főegyházmegye plébániáin-> fennmaradtak a jegyzőkönyvek-> a
280 papból 159nek volt felesége v ágyasa-> probl. nincs kit a helyükre
tenni!
·
I. Rudolf az ellenreformációért: 1604/XXII. tc.
a vallásra vonatkozóan a korábbi protestánsellenes törvények maradnak
érvényben, vallási kérdést az országgyűlés nem tárgyalhat
Pázmány Péter
·
reformátusnak született, kamaszként katolizált,
jezsuitáknál tanult
·
koncepció: felülről, az arisztokratáknál kell
kezdeni a nép katolizálását
·
eredményes: a 17. sz. elején alig volt katolikus
főúri család, a század közepére már csak 4 főúri család maradt protestáns
·
„protestáns országban született – katolikusban
halt meg.”mondták róla a kortársak
·
Bécsben papneveldét, Nagyszombatban (oda
menekítették az esztergomi érseki székhelyet) egyetemet alapított, az ELTE
jogelődjét, 2 karral: bölcsészet, teológia, jezsuiták irányították sokáig
·
visszafordította a vádat a protestantizmus
terjedésére, tehát addig volt Isten áldása Mo-n, amíg meg nem jelentek a
protestánsok II. Lajos idejében
·
a következő volt a véleménye arról a prot.
elvről, h a nép maga olvassa a Bibliát:„nem szenvedjük, hogy akármely hosszú
üstökű s rövid eszű kofa, akármely taknyos orrú tetves sócé [suhanc], akármely
nyalka ster-szem katona, vagy kapta-bűzű míves legény ítélőmesterlegyen a
Szentírás dolgában” :S (A befejezetlen múlt 3. köt. Bihari Péter: A Nyugat felemelkedése.
1450-1789. Bp., Műszaki Könyvkiadó, 2005. p. 63.)
·
Katolikus missziók a török hódoltság területén
·
konfliktus az itteni egyhmegyék királyi Mo-n élő
püspökei és a Szentszék által ideküldött apostoli visitátorok között
·
két nagy korszak: 1572-1622: amikor még nincs
Hitterjesztési Kongregáció, és 1622-83 amikor már van
·
szegedi
ferencesek voltak a misszionáriusok, kecskeméti és gyöngyösi ferencesek +
jezsuiták, pécsi jezsuiták, andocsi jezsuiták. Ők egyben a távol lévő püspökök
helynökei is.
·
a bosnyák ferencesek hatékonyabbak, mint az ált.
olasz apostoli visitátorok, mert a törökök jobban megtűrik a saját
alattvalóikat, mint misszionáriusokat
·
a bosnyák ferencesek ötlete: a török szandzsákok
területéhez kell igazítani a kat. egyházmegyéket, tehát a török közigazgatáshoz
kell alkalmazkodni
·
Baranya a katolikus ellenállás fellegvára
·
pálosok élen jártak a misszióban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése