·
„Így látták”: 1980’ években megjelent
gyűjteményes kötet indián krónikákból, h ők hogyan látták az európai
behatolókat…
·
4-5 oldalas beadandó esszét írni, a választható
témákat megkapjuk e-mailben, de kitalálhatunk saját témát is
·
a foldvary.miklos@btk.elte.hu
címre kell küldeni az esszét
Élet a hétköznapokban a reformáció körül
·
a t. ú. szerint MacCulloch könyvében ez a rész
ígéri a legtöbbet és adja a legkevesebbet az olvasónak J
·
annak idején az eukarisztia-vita meg az egyházi
művészet problémája is meg bírta annyira mozgatni a kedélyeket, mint ma a
szexuál-etikai viták
·
angol inzularizmus
·
a mai nagy vitatéma az anglikán egyházban a női
egyenjogúság problémája: női papság stb.
·
az angolszász világban már az egyházak
problémájává is vált a homoszexualitás legitimitása v illegitimitása
·
feminista teológia: az a baj a nemi szerepekkel,
h a nyugati világ átvette Arisztotelész elképzeléseit a nemi különbségekről…
MacCulloch közel áll ehhez
·
az antikvitás hivatalosan nem épült be a
kereszténységbe, ellentétben a zsidó szent szövegekkel, de nagy informális
tekintéllyel bírt, állandó hivatkozási alap lett az európai történelemben.
Aquinói Szt. Tamás művei szerint Arisztotelész a pogány műveltség csúcsa, az a
legmagasabb szint, ahova az emberi elme eljuthat a kinyilatkoztatás hiányában. Arisztotelészszel
együtt árukapcsolással a görög szaktudományok is beépültek az európai
tudományos életbe.
·
a kereszténység elleni lázadás fő fóruma is az
antikvitás terepe volt: humanizmus, klasszicizmus, sőt még a 20. sz. sokadik
humanizmusai is az antikvitásra hivatkoztak
·
a keresztény szexuáletika nőelnyomó
vonatkozásait sokan ma is egy az egyben Arisztotelész nyakába akarják varrni, h
tehermentesítsék az eredeti keresztény tanításokat. Ez egy apologetikus
hozzáállás, ők azok, akiknek a kereszténység fontos, de nem értenek egyet
antifeminizmusával, tehát beállítják Galénoszt és Arisztotelészt a „jó király”
(kereszténység) „rossz tanácsadóinak”.
·
az a nonsense elképzelés, h a férfi magja
önmagában elég az embrió létrejöttéhez, a nő csak keltetőgépként működik,
sajnos nagyon elterjedt minden neolitikus vallási rendszerben, az antik görög
vallási képzetek ezek örökösei. A neolit vallási rendszerekben ettől még nem
volt alacsonyabb rendű a női princípium, nem úgy, mint a nomád
állattenyésztőknél. A neolit vallási képzetek szerint a nő önmagában
termékenységhordozó, a férfi csak lényegtelen részletkérdés (Bachofen).
·
szóval nem csak Galénosz tehet róla, h így
képzelte el a nemzést a kkori keresztény kultúra…
·
? Van speciálisan női vallásosság?
·
a világi papságból ki voltak zárva a nők, de a
szerzetesi világban befuthattak olyan karriert, amit ma értelmiségi női
karriernek tekintenénk. Pl. Sienai Szt. Katalinnak sokkal nagyobb tekintélye
volt, mint a jelentéktelen férfi kollégáinak
·
feltűnően jó a nők aránya a kkorban kanonizált
szentek körében!
·
a bibliai zsidóságból származik az, h női
próféta létezik, női papság nem
·
a papság egyfajta mana a kereszténységben,
kézrátétellel kapja az illető, egy spirituális-vallási energia hordozója és
áldásadással sugározhatja. Ebből nem következik, h ő okos és bölcs, tehát nem
kell prédikálnia. Csak a reformáció kihívása után lett jellemző funkciója a
katolikus papoknak a prédikálás. A keleti keresztény világban megmaradt a
régibb fajta papság: a mana hordozás, nem kell hozzá hatalmas teológiai
műveltség meg retorikai készség.
·
Angliában ma sincs külön egyházi és polgári
esküvő, az anyakönyvvezető megy el a templomba adminisztrálni. De legalább
lehet ökumenikus esküvőt is tartani (csak keresztény felekezetek között L ).
·
a tridenti zsinat házasságjogi szabályozása, h
írásos nyom és tanúk jelenléte szükséges a házasság érvényességéhez, a nőket
védte, hiszen korábban ha kompromittálódtak és elhagyta őket a párjuk, akkor
semmi nem bizonyította, h a házassági kötelék létrejött közöttük! (ami elvileg
abból állt, h a nő és a ffi kiszolgáltatja egymásnak a házasság szentségét),
akkor sem, ha kompromittálódtak és már nem akarta őket senki se feleségül venni
·
MacCulloch a skót puritánokat és a tridenti
katolikusokat is utálja, ha szigorkodnak és kötözködnek a konkubinátusban élő
kkori katolikus papsággal :D
·
19-20. sz. Spanyolországban a kat. egyház
fenntartott egy alapítványt a papoktól származó törvénytelen gyerekek
eltartására! nekem ez tök szimpi, legalább nem tettek úgy, mintha nem létezne a
probléma és nem tagadtatták le az apákkal a gyerekeket
·
? Miért ragaszkodik még mindig a róm. kat.
egyház a papi cölibátushoz, miközben ezt nem mondja ki dogma?
o
a manával együtt járó negatív tabu, ez egy
durkheimi negatív rítus
o
a manával feltöltött embert muszáj elkülöníteni
a hétköznapi emberek életétől
o
a mana kiváltságával jár együtt a kilépés a
közösség normális életéből
o
presztízsveszteséggel járna a papi cölibátus felszámolása
·
az európai kultúra erősen erotizált: irodalmi
kultúra, képzőművészet… gyakoribb téma mint a világird. más területein
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése