15. fejezet. Szerelem és szexualitás: Mi nem változott?
·
a remeték és szerzetesek felbukkanása az
intézményes egyházban (3. sz.) óta egyre magasabb polcra került a szüzesség és
másodrangú lett a házasság
·
Jeromos különösen sokat dicsérte a szüzességet a
házasság kárára
·
1563 anatéma azokra, akik Desiserius Erasmushoz
és a mainstream protestantizmushoz hasonlóan azt állították, h a házasság
magasabb rendű a cölibátusnál
·
a prot. reformáció jelentős változást hozott a
kereszténység történetében a szexualitáshoz való hozzáállásában: megerősödött a
házasság fontossága
·
(forró + nedves=szangvinikus; forró + száraz=
kolerikus; hideg + száraz=melankolikus; hideg + nedves = flegmatikus)
·
a hideg nedveket a nőkkel, a forróakat a
férfiakkal hozták összefüggésbe
·
Arisztotelész: a preokreáció csakis a ffi
magjának közreműködésétől függ
·
Galénosz: a női test a ffi test komplementere, a
petefészek a herének felel meg
·
Ágoston számára az emberiség végső bukása az
1Mózes 3:7, amikor a szexuális szégyenérzet belépett a világba
·
Máriával egy erőteljes nőalak lépett be a kkori
kereszténységbe
·
Kálvin is ragaszkodott hozzá, h Mária egész
életében szűz volt, pedig ingatag a szentírási alapja
A család a társadalomban
·
a késő kkortól az ipari forradalomig két
családmodell létezett Európában: a kiterjesztett és a nukleáris
·
K-en, a Mediterráneumban és a kelta kultúrában a
többgenerációs család dominált
·
az é-eu országokban viszont a nukleáris
·
a területek domináns családmodelljeit nem
érintette a vallási változás!
·
a kiterjesztett családmodell predominanciája:
Lengyel-Litván Unió, Magyaro., Erdély
·
Anglia: nukleáris család, házasságkötés későn, a
20as évek közepén, férj és feleség között kicsi korkülönbség
·
személyzet jelenléte, kivéve a
legeslegszegényebb családokban
·
a szolgák ált. addig szolgáltak, amíg meg nem
teremtették az egzisztenciát, amivel családot tudtak alapítani a 20as éveik
közepén
·
a Kirk kijelentette, h két fiatal közötti
vonzalom „az Isten munkája”-> ha a szülők a szerelmesek közé állnak, a
lelkésznek igyekeznie kell jobb belátásra bírnia őket, de ha nem sikerül, akkor
a beleegyezésük nélkül simán össze kell adnia a fiatal párt! (ez nagyon
tetszik!)
·
É-Eu-nagy rézén szokás volt a szegényeknél, h a
szerelmespár formális keretek között megosztotta egymással az ágyát, nem
kellett egyből összeházasodni, ezt Amerikában bundlingnak hívták
·
a háztartások azonos nemű tagjai egy ágyban
aludtak-> lehetséges volt a diszkrét homoszexuális gyakorlat
A szodómiától való félelem
·
gyűjtőfogalom volt, minden helytelenített
szexuális gyakorlatot idesoroltak
·
a „buzi” szó valszeg a bogumilből jön, ahogy a
bugris is
·
Sienai Bernardin kedvenc prédikációs témája volt
a szodómia ostorozása, akár azonos, akár különböző neműek között
·
16-17. sz. meleg szubkultúra kialakulása
Amszterdamban és Londonban
·
a „leszbikus” szót a 18. sz.ban alkották meg,
100 évvel a „homoszexuális” kifejezés bevezetése előtt!
16. fejezet: Szerelem és szexualitás: Mi változott?
Az „erkölcsök reformációja”
·
már a 15. sz.ban elkezdődött, a
közhatalom-gyakorlás egyre szigorúbb lett
·
egyre több szodómia-eset került bíróság elé
·
inkább a világi bíróságok taglalták, mint az
egyháziak
·
a szifilisz legintenzívebben urbánus
környezetben tombolt-> ispotályok hada épült fel dierekt az új kór
kezelésének céljából
·
bevált gyógyszer lett a guaiacum (gyógyászati
gyanta)
·
a Fuggerek építették az első és azóta is működő szociális
bérlakásnegyedet! Fuggerei, a Gugger családi alapítvány működteti, feltétele az
ottlakásnak, h az illetők naponta 3szor imádkozzanak a családért, az éves bér
kb. 1 euró
·
a malária első hatékony kezelését a jezsuiták
fedezték fel, dél-amerikai lelkipásztorkodásuk során
·
a szifilisz rohamos terjedése szerepet játszott
a 16. sz.ban bekeményedő erkölcsi fegyelmezésben
·
a 16. sz. ökumenikus jelensége az engedéllyel
működő bordélyházak bezárása
·
az urbánus reformáció elengedhetetlen velejárója
lett a bordélyházak bezárása mindenhol
·
a közfürdőknek is befellegzett (kivéve
Finnországban és az oszmánok kezében lévő területeken) és így a higiéniának is
·
laikus népesség szemlélete: a házasság azzal már
létrejött, h egyetértésre lépett a nő és a ffi és ezt kifejezte egymás előtt,
ettől kezdve lehet köztük szexuális kapcsolat, a templomi esküvő csak
opcionális extra
·
-> a 16. sz.tól ez a múlté mind kat., mind
prot. területeken
A katolicizmus, a család és a cölibátus
·
1563 Tametsi c. dekrétum: a házasság
érvényességének feltételei: kölcsönös beleegyezés kinyilvánítása egy illetékes
klerikus előtt, 2 tanú jelenléte,
·
a Szt. Család népszerűsítése az ellenreformáció
propagandájának része volt, jól mutatja azt a feszülstséget, ami a családi élet
támogatása és a cölibátus preferálása között feszül
·
Loyolai Ignác lelkipásztora volt Pármai
Margitnak, V. Károly törvénytelen lányának
·
a jezsuiták a jótékony célú pénzgyűjtés profi
úttörői
·
női rendek száma látványosan növekedett
·
Mary Ward angol nemeskisasszony->
angolkisasszonyok 1609, később felfüggesztették, Mária még házi őrizetbe is
került, mert kártékonynak látták az egyház ffiközpontú alapelveire nézve
A protestantizmus és a család
·
új elem: a házasság dicsérete a cölibátus
rovására
·
1518 Erasmus: A házasság dicsérete: vitairat a
cölibátus ellen
·
a prot. lelkipásztorok, akik már nem cölebsek,
szakállnövesztéssel demonstrálták férfiasságukat
·
az augsburgi vallásbéke biztosította, h a
lutheránus lekészek gyerekei törvényesnek számítsanak
Szabadság a valláson belül
·
17. sz. végén Németo.ban fejlődésnek indult a
lutheránus egyházon belül egy intim kegyességi megújulási mozgalom, a pietizmus
·
az 1688as dicsőséges forradalom után Angliában
kibontakozott egy vallási pluralizmus, óhatatlanul-> anglikán egyház
bekeményít a fegyelmezésben
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése