2010. szeptember 23., csütörtök

Az iszlám 2. szept. 23.

19. sz. európai terjeszkedés -> pániszlám mozgalom, összefogás arabok, perzsák és törökök között.
Vámbéry Ármin angol érdekeket szolgálva utazgatott dervisnek öltözve Közép-Ázsiábab.
I. VH: megosztja az iszlám világot. Arab nacionalizmus: libanoni keresztényektől indul ki: ellenségek az eu. Gyarmatosítók, függetlenségi mozgalmak nemzeti alapon.
A II. VH után felszabadulnak az ang és fr gyarmatok.
1967 Egyiptom, Szíria és Jordánia veresége a 6 napos háborúban-> újra az iszlám alapon álló pol és vall irány felé lendül az inga.
David Hume figyelte meg a történelmi ingamozgást.
A fundamentalizmus mindig is megvolt, csak az inga időnként a szúfi népi-misztikus türelmes iszlám felé lendül.
7. századi sztori: a Próféta osztja a hadizsákmányt. Arra vetődik egy háridzsita (türelmetlen iszlám mozgalom) és odaszól neki, h „Remélem igazságosan osztod, amit osztasz”. Sértés-> valaki le akarja szúrni, mire Mohamed leállítja az illetőt, mondván, hogy: „Ilyen emberek mindig lesznek, akiken a vallás úgy hatol át, mint egy nyíl a leölt állaton (nem hagy nyomot), nagy szakálluk van és lángoló tekintetük.”
-> látványos, erőszakos kisebbsége a hívőknek
Merev iszlám: Mohamed csak egy ember volt, aki lehozott egy üzenetet, igazából senki nincs Allah és a hívő között. A népi iszlám viszont kiemeli Mohamedet az emberek közül, és szentekről is tud. Ezt a merev iszlám elítéli.
A szúfi versus fundamentalista párharc megjelenik a politikában is. Egy diktátor sem szereti a szúfikat, mert túl önállóak, ezért inkább a fundamentalistákat támogatják (Szadat is, de aztán az Izraellel kötött béke miatt ők ölték meg).
Egyiptomban a 60-as években szórakozóhelyeken is felléptek a szúfik körtánccal, aztán ezt is betiltotta a diktatúra.

Az iszlám születése

Dzsazira= Sziget. Az Arab-fsz. arab neve.
A Perzsa-öböl arabszempontból nem PC név. J
Éi határ: Szír sivatag + Mezopotámia, politikailag: Irak, Szíria, Jordánia. A termékeny félhold területe!
NYon hg.
A Dzsazira nagy része sivatag. A sivatag nem egységes!
v     É: Nefud
v     Középen Nezsd: a mi arabjaink (a közép arabok) klasszikus szülőhazája
v     Ruahár: ahol nincs semmi
v     DNY: Hidzsáz
Nagy folyók nincsenek, de vádik igen, amik télen megtelnek (dec.-jan. hatalmas esők).
Oázis: vízforrás környéke, ide koncentrálódik az élet.
Medina volt a legismertebb oázis. Volt víz, datolya, olajbogyó.
Mára nagyon megváltozott a vidék, felfejlesztették a mezgazd-ot, modern öntözési technikák, termelnek gabonát is.
Szaud-Arábia nem csak kőolajat exportál, hanem gabonát is!

Nincsenek megjegyzések: