2010. szeptember 14., kedd

Gazdaság- és társadalomtudományok történészek számára 1. szept. 14.

A történelem és a társadalomtudományok

A német historizmus

  • Leopold von Ranke (1795-1886)
 „wie es eigentlich gewesen”
„ Jede Epoche ist unmittelbar zu Gott” -> minden korszak egyenrangú
  • Johann Gustav Droysen (1808-1886)
Hermeneutika: a történész megértő módon közelítsen
  • A historizmus alapelvei:
      Individualitás (individuális lehet egyén, tartomány, ország)
       Intencionalitás (szándék, irányultság) -> empátia, beleélés segít, mert azt kell megérteni, hogy mi vezérelte belülről a történelmi cselekvőket
    Indukció (egyeditől az általános felé haladunk) -> klasszifikáció, osztályozás

A nemzetgazdaságtan történeti iskolája

A historizmus alapelveit alkalmazza.
  • Wilhelm Georg Friedrich Roscher (1817-1904): nála történeti módszeren alapuló államtudomány (1843) -> tört. módszerrel kiegészíteni az addigi gazdaságtant, híd az elmélet és az empíria között

Methodenstreit (Módszervita) Menger vs. Schmoller

  • Carl Menger (1840-1921): közgazdaságtan osztrák iskolája
Könyvei: Untersuchungen über die Methode derr Sozialwissenschaften 1883,
Die Irrtümer des Historismus in der deutschen Nationalökonomie 1884 -> kritizálja a historizmust, ki akarja szorítani a tört. tud-okat a nemzetgazdaságtan területéről.
Szerinte a tört. leíró tud., tapasztalat leírására való, a gazdaságtan viszont elemző tud., elméleti tud. Izolációs eljáráson (mint a term.tud.-okban a kísérlet feltételeinek megteremtése) keresztül tipizálás.
De mondjuk a historizmus is alkotott típusokat.
  • Gustav Schmoller (1838-1917) szembeszállt Mengerrel.
A historizmus nem pusztán leír, el kell jutnia és el is jut a rendszeralkotásig. Individuális és induktív módszerrel a rendszeralkotáshoz.
Nem csak leíró, hanem oksági magyarázatra törekvő tud. Is a tört.
Jelenségek mindenoldalú leírása és oksági kapcsolatok feltárása.
Stadiális tipológia: fejlődési fokozatok megállapítása

A módszervita után a tört. isk. kiszorult a közgazdaságtan területéről és „bennrekedt” a történetírásban (gazdaság- és társadalomtörténet). Szakadék a közgazdasági elmélet és a gazdaságtörténet között.

Lamprecht - vita 1893-98

  • Carl Lamprecht: Deutsche Geschichte 1891-1909. A bevezetőben kifejtette álláspontját. Művelődéstörténeti beállítottságú történetírás, széles látókör.
  • Georg von Below a Historische Zeitschrift-ben válaszolt 1893 Céhes, szűk keretű történetírás.
  • Lamprecht és a művelődéstörténet a történetírás perifériájára szorult (de Lipcsében jelentős központ)

Az új társadalomtudományok kialakulása a 19. sz. végén

  • „tiszta közgazdaságtan”: neoklasszikus piaci modellekre épül
  • Új politikatud. : a hatalom kérdése a kormányzás viszonylatából
  • Szociálgeográfia/társadalomföldrajz önállósodik
  • Szociálpszichológia/társadalomlélektan szintén
  • Szociológia: társadalmi kapcsolatok gazdasági, politikai összefüggésektől független, önálló vizsgálata

Ferdinand Tönnies (1855-1936)

  • Gemeinschaft und Gesellschaft: a társadalmak 2 típusát írja le: közösség és társadalom.

A szociológia önálló tudománnyá válása Franciaországban

A filozófiával szemben önállósult.

Émile Durkheim (1858-1917)

1887: szociológia és pedagógia professzora Bordeaux-ban, A szociológia első kinevezett professzora Fro-ban. A tanszék szociológia és pedagógia tanszék volt egyben. Tudománytört.  Intézményi összefüggései!
1902: szoc. És ped. Prof. A Sorbonne-on
Le règles de la méthode sociologique (A szociológiai módszer szabályai) c. könyv 1895.
1898 L’Année sociologique. A szociológia első francia folyóirata.
Tudomány önállósodása: katedra, módszertani alapmunka, folyóirat.
A szociológia innentől már hódítóként lép fel más tudományágakkal szemben.

Charles Seignobos (1854-1942)

La methode historique appliqué aux science sociale (A történeti módszer alkalmazása a társadalomtudományokra) c. könyv 1901: a történész védekezése támadás által a szociológia ellen.
A historizmus francia megújítója
Szociológusok: a történetírás a források alapján, következtetve jár el, nem a valóságot figyeli meg. A történész nem képes közvetlenül megfigyelni a tényt, csak a múlt lenyomatait (a forrásokat). Erre Seignobos: a társ.tud-ok módszereit, ahol lehet, ötvözni kell a tört. módszerekkel, de a tört.tud.-i módszertan akkor is önálló rendszer.

A Simiand-vita

  • François Simiand:
      Méthode historique et science sociale c. mű 1903.
Eredetileg közgazdász, aztán Durkheim tanítvány lett.
Az egyedi jelenségnek nincs oka, mert egyáltalán nem biztos, h ugyanabból az okból megint az következne, ha egyszer egyedi jelenségről van szó. Tehát a történetírásnak hátat kell fordítania a historizmusnak. A történész foglalkozzon a szabályszerű, ismétlődő jelenségekkel.
    La causalité en histoire 1906: a történészek agyában a kronológia bálványa. Azt hiszik, az előbb történt tények magyarázzák a későbbieket. Állandóan fordított történelmet írnak: egy tényből kiindulva keresik az előzményeket. Aztán összeállítják az események sorrendjét.

A szociálantropológia születése

A szoc a „modern”, az antropológia a „hagyományos” társadalmak felé fordul.

Lewis Henry Morgan (1818-1881)


  •          League of the Iroquois 1851 – Az irokézek társadalma
  •          Az ősi társadalom 1877
  •           Az evolúció fejlődései fokai: I-III. vadság; IV-VI. barbárság; VII. civilizáció. Az antropológus az I-VI. terjedő korszakokkal foglalkozik.
  •           Intézményen kívüli tudós volt.

Franz Boas (1858-1942)


  •          Intézményesíti Amerikában az antroplógiát. Az első US antroplógia tanszékek (Clark, 1888, Columbia 1899).
  •       Terepmunka. Résztvevő megfigyelés módszere -> keresztmetszeti vizsgálat
  •       Az „időt átengedik a történészeknek”.

A társadalomtudományos történetírás

Folyóiratok köré szerveződött.
  • Annales d’histoire économique et sociale 1929, Strasbourg, Febvre, Bloch (alcímváltozások 1949 Économies, Sociétes, Civilisations; 1994 Histoire, Sciences Sociales). 1949ben kikerült a histoire a címből: elfordulás a társtud-ok felé, 1994ben visszakerül, visszafordulás a tört felé.
      Az elzászi francia egyetemek külön állami támogatásokat kaptak az I. VH után -> periféria felvirágzása, fiatal történészek katedrához juthattak
  • Social Science History
  • Geschichte und Gesellschaft  - Historische Sozialwissenschaft (1975):  a történeti társadalomtudományok folyóirata

Társadalomtudományok (nyomásgyakorló) hatása a történetírásra

1)     Kimondatlan előfeltevéseket explicitté kell tenni
2)     Fogalmakat pontosabban meghatározni
3)     Kidolgozott kutatási stratégia kell, hogy segítsen a problémát meghatározni
4)     Az érvelésbe kvantitatív adatokat kell beépíteni
5)     Hipotézist felállítani és azt tesztelni a forrásokon. Amelyik hipotézisre értelmes választ ad a forrásanyag, azon a nyomon lehet haladni. Amelyikre nem , arra nem, azt a hipotézist el kell vetni. Pl. a kliometrikus történetírásban neoklasszikus gazdasági modellek történeti alkalmazása contrafactual (tényellenes) hipotézis

Módszertani individualizmus vagy kollektivizmus

19. sz. módszertani kollektivista elméletek – főleg a makroszinttel foglalkoztak
Módszertani individualizmus: a társ. folyamatokat egyéni döntésekre kell visszavezetni, amennyiben lehetséges. A társtud-okban is felvetődik ez a kétely! A mikro-szintet is vizsgálni kell. Nem csak társadalmi meghatározottság van a világon.

Nincsenek megjegyzések: