Jemen területe hegyes, van monszun eső, földművelésre alkalmas. Már az i. e. I. évezred elején letelepedett kultúra, írás, földművelés. Egy elmélet szerint minden sémi nép innen, D-Arábiából vándorolt É-ra, több nagy hullámban, D-Arábia túlnépesedése miatt.
Arabok
a) Oázis-városokban letelepedettek
b) Beduinok (arabul: „vándorló”): legelőt és vizet keresve vándorolnak-> a vándorlás követi az évszakok változását. Télen benyomulás a sivatagba, mert lehet találni vizet, nyáron kihúzódás, mert nincs víz. -> ingamozgás
Beduinok
Az i. e. I. évezred elején háziasították a tevét, addig nem volt lehetséges ez a vándorló életmód, csak félnomád, mert nem tudtak annyira eltávolodni a földműv területétől.
Birka és kecsketartás.
A legelőterület szent! A törzsek nem sértik meg egymás legelőterületét, ha igen, akkor háború tör ki.
A táborhely elhagyásakor a kutyák ették meg a maradékokat-> alacsony rendű állatok (az iszlámban is), hagyták őket falkákban rohangálni a sivatagban.
A macskát viszont tiszteli az iszlám, mert Mohamednek is volt. + rátelepedés Egyiptomra, ahol ősi macskakultusz volt. Sztori: Mohamed nem akarta felébreszteni a macskáját, aki a köpenyén aludt, inkább levágta a köpenynek azt a részét.
Törzs-> nemzetség-> család
A kovácsok alávetettek a törzsön belül, tisztességes beduin állattartással foglalkozik.
Törzsi tanács: a nemzetségek sejkjeiből áll, van köztük egy legtekintélyesebb.
Minden törzsnek volt egy saját istensége, aki kifejezte a törzs identitását, a szobrát egy külön teve cipelte sátorban (~Frigyláda).
A létező legsúlyosabb büntetés: kidobás a törzsből, az egyén minden védelem nélkül marad, nehéz más törzsbe belépni. De lehetséges, ha egy törzstag kliense lesz, vagyis mawla. (Nem rabszolga!)
Előfordult, h a törzs egy része letelepedett, a másik fele vándorolt és időnként meglátogatta a városi részt.
A törzs visszavezeti magát egy ősapára.
Imrul-Qaisz a leghíresebb Mohamed előtti arab költő.
Világpolitikai helyzet a 7. században
395 K-róm. bir.
Szaszanida bir. 3-7. sz. Központja Mezopotámia.
A kettő között két arab lakosságú ütközőállam: Ghasszánida (Bizáncbarát) és Lakhmita (perzsabarát).
Bizánc belső megosztottsága:
- Monofizita eretnekség: Jézusnak 1 természete van. Egyiptom+Etiópia: a kopt egyház monofizita!
- Nesztoriánusok: Jézusnak 2 természete van. A perzsák támogatták őket-> odamenekültek.
- Homo ousion (1lényegű) <-> homo iousion (hasonló)
Zsidók és keresztények is éltek Arábiában. A II. Szentély lerombolása után arábiai diaszpóra. Arabul beszél.
Arábia: keresztülhaladnak a fontos K-et a Mediterráneummal összekötő keresk. útvonalak (az egyik elágazik Mezopotámia felé): tömjén, füstölőszerek!
Jemen területén volt időben egymás után: Sába királysága (Goldmark Károly: Sába királynője c. opera) – szábeusok, Mineus királyság, Himjarita királyság Mohamedhez időben a legközelebb.
Petra (ma Jordánia Di része) keresk. Csomópont. Megszűnt a karavánút-> Petra elnéptelenedett. Burckhardt (iszlámra áttért svájci utazó) fedezte fel. Toynbee lemélete: a történelem mozgatórugója a kihívás-válasz dinamika, Petrát hozta fel példának.
A bizánci-szaszanida háborúk elsöprik a ghasszánida és a lakhmita ütközőállamot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése