2010. szeptember 14., kedd

Zsidó vallás és kultúra 1. szept. 14.

Jiddiskeit.
Közös zsinagógába menés és filmvetítés is lesz.
Szóbeli beszámoló A zsidó Budapest c. könyvből általunk egyeztetett időpontban, a szorgalmi időszak alatt!


Nagy területi kiterjedés (diaszpóra) -> nagyon nem koherens vallás és kultúra, nincs központi autoritás.

Könyv népe -> muszlim terminus, a vallást néppel határozza meg!
 kinyilatkoztatott vallás -> tudományos terminus
Kinyilatkoztatás: interakció ember és Isten között, aminek eredménye a szent szöveg (többek között). Isteni útmutatástól elvárjuk: tökéletes, mindenre választ ad.

Szent szöveg értelmezésének modellje

Szöveg (ami „Isten szava”) -> Élethelyzet -> (Probléma) - > Értelmezés
Folyamatosan alkalmazni, aktualizálni kell. Pl. ?Ehetünk-e kacsacsőrű emlőst?
Újra- és újra interpretáció.
Istentől ered, tehát:
Ø      Kritika nélkül el kell fogadni
Ø      Isten tökéletes entitás a tételes vallásokban
Ø      Nyilván tökéletes szöveg
Ø      Ha tökéletes, akkor hogy lehet, hogy nem egyértelmű (azaz értelmezésre szorul)?
Ø      A probléma abból ered, h a tökéletlen ember nem mindig érti Isten szavát. (ez általános vallási válasz)

Ki értelmez?

A tökéletesnek mondott szöveg és a tökéletlen ember találkozásából születik az értelmezés lehetősége.

Nyitott-zárt szöveg

Mgh-k problémája. Már azzal értelmezzük a szöveget, h milyen mgh-kat illesztünk be! Pl. Ne főzd meg a gödölyét anyja tejében! Na most CH(a)L(a)V=tej. De CH(e)L(e)V=faggyú!
+ probl.: nincs központozás

Hármas felosztás

Tóra, Naviim, Ketuvim
Ø      Tóra
-          Bérésit (=Kezdetben)
-          Smot (=Nevek)
-          Vajikra
-          Bamidbár (=a pusztában)
-          Dvarim (=szavak)
-          > hagyományos zsidó címadás: a szöveg első szava
Ø      Naviim (Próféták)
-         Józsua
-         Bírák 1-2
-         Sámuel 1-2
-         Királyok: Jesaja, Jeremiás, Ezékiel
-         12 kis próféta
-         A próféták esetében különbözik a zsidó és a katolikus kánon!

Az írásbeli tan/Tóra se biktav értelmezett szöveg. A szóbeli tan/Tóra se baal pe folyamatos értelmezés.
Midrás Mózesről, aki beül Rabbi Akivához a 8. sor mögé: a tanházakban az első 8 sorban ülnek a tanítványok, ők azok, akik kérdeznek, a 8. sor után a „futottak még” kategóriájú hallgatóság. -> Mózes nem értelmezte, csak megkapta, közvetítette a Kinyilatkoztatást! 

Nincsenek megjegyzések: