Jiddiskeit.
Közös zsinagógába menés és filmvetítés is lesz.
Szóbeli beszámoló A zsidó Budapest c. könyvből általunk egyeztetett időpontban, a szorgalmi időszak alatt!
Nagy területi kiterjedés (diaszpóra) -> nagyon nem koherens vallás és kultúra, nincs központi autoritás.
Könyv népe -> muszlim terminus, a vallást néppel határozza meg!
kinyilatkoztatott vallás -> tudományos terminus
Kinyilatkoztatás: interakció ember és Isten között, aminek eredménye a szent szöveg (többek között). Isteni útmutatástól elvárjuk: tökéletes, mindenre választ ad.
Szent szöveg értelmezésének modellje
Szöveg (ami „Isten szava”) -> Élethelyzet -> (Probléma) - > Értelmezés
Folyamatosan alkalmazni, aktualizálni kell. Pl. ?Ehetünk-e kacsacsőrű emlőst?
Újra- és újra interpretáció.
Istentől ered, tehát:
Ø Kritika nélkül el kell fogadni
Ø Isten tökéletes entitás a tételes vallásokban
Ø Nyilván tökéletes szöveg
Ø Ha tökéletes, akkor hogy lehet, hogy nem egyértelmű (azaz értelmezésre szorul)?
Ø A probléma abból ered, h a tökéletlen ember nem mindig érti Isten szavát. (ez általános vallási válasz)
Ki értelmez?
A tökéletesnek mondott szöveg és a tökéletlen ember találkozásából születik az értelmezés lehetősége.
Nyitott-zárt szöveg
Mgh-k problémája. Már azzal értelmezzük a szöveget, h milyen mgh-kat illesztünk be! Pl. Ne főzd meg a gödölyét anyja tejében! Na most CH(a)L(a)V=tej. De CH(e)L(e)V=faggyú!
+ probl.: nincs központozás
Hármas felosztás
Tóra, Naviim, Ketuvim
Ø Tóra
- Bérésit (=Kezdetben)
- Smot (=Nevek)
- Vajikra
- Bamidbár (=a pusztában)
- Dvarim (=szavak)
- > hagyományos zsidó címadás: a szöveg első szava
Ø Naviim (Próféták)
- Józsua
- Bírák 1-2
- Sámuel 1-2
- Királyok: Jesaja, Jeremiás, Ezékiel
- 12 kis próféta
- A próféták esetében különbözik a zsidó és a katolikus kánon!
Az írásbeli tan/Tóra se biktav értelmezett szöveg. A szóbeli tan/Tóra se baal pe folyamatos értelmezés.
Midrás Mózesről, aki beül Rabbi Akivához a 8. sor mögé: a tanházakban az első 8 sorban ülnek a tanítványok, ők azok, akik kérdeznek, a 8. sor után a „futottak még” kategóriájú hallgatóság. -> Mózes nem értelmezte, csak megkapta, közvetítette a Kinyilatkoztatást!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése