VI. könyv
·
Azokat cáfolja, akik szerint a halál utáni élet
boldogságáért kell az isteneket tisztelni.
·
Az első 5 könyvben a pogány mitológiát, a második
5 könyvben a pogány filozófiát támadja.
·
Varrónak az istenekről írt műve csak
meggyalázása az isteneknek.
·
Varro könyvének felosztása
·
3 féle mitológia Varro szerint: mondaszerű,
természeti, polgári.
·
A rómaiaknál nincs az életnek egy mozzanata sem,
aminél jelen ne lenne 1-1 isten
·
Seneca is elítélte a polgári teológiát.
·
Az istenek még a jelen életben sem tudnak
segítséget nyújtani, még kevésbé lehet tőlük örök életet remélni.
VII. könyv
·
Varro felsorolja a „kiválogatott” isteneket->
nem fontosabb a munkájuk a többi istenénél, csak ismertebbek.
·
A kiválogatott istenek rengeteg gyalázatosságot
követtek el, míg az alsóbbrendűek nem.
·
Ugyanazta a pogány istent sok névvel illették.
·
Varro sem hitte le azt, amit az istenekről
leírt.
·
Liber ünnepe volt a leggyalázatosabb.
·
Magna Mater=Tellus
·
A természettudósok nem az istenek érdemeit
tárták fel, hanem gyalázatos dolgaikat ismertették meg az emberekkel.
·
A hívő lélek nem keveri össze a teremtményeket a
Teremtővel.
·
Numa Pompilius könyveit azért égettette el a
szenátus, mert nem akarta megismertetni az emberekkel a vallásos szertartások
és egyes istenek tiszteletének igazi okát.
VIII. könyv
·
Ez a munka nem az összes filozófus ellen szól,
csak azok ellen, akik Isten létezését elismerik, de nem tartják elegendőnek a
halál utáni boldog élet elnyerésére.
·
2 féle fil: itáliai (Pythagoras) és ión (Thales).
·
Platón felosztása a filozófiáról: fizika (fil.
naturalis), etika (fil. moralis), logika (fil. rationalis)
·
A platonisták az igaz Istent tartják a világ
teremtőjének. De tévelyegtek, mert a sok isten tiszteletét is hirdették.
·
Platón szerint csak jó és erényszerető istenek
vannak. A többi isten gonosz lélek, akik nem méltók a tiszteletre. Azokat a
költőket és színészeket, akik e gonosz szellemek tiszteletére ünnepségeket
rendeznek, a helyesen kormányzott államból ki kell zárni.
·
3 féle értelmes lélek van egyesek szerint: égben
lakozó istenek, levegőben lévő démonok, földön élő emberek.
·
Apuleius platonista
·
Apuleius: a démonok 5 jellemzője közül 3 az
emberekével azonos, 1 az istenekkel, és 1 egyedi.
·
Elvetendő az a vallás, amely szerint az
embereknek a démonok közbenjárását kell kérniük az isteneknél.
·
A pogány vallás a halottak tiszteletére épül.
·
Euhemerizmus: Euhémerosz szerint a mítoszok
történelmi események és személyek megőrzései.
IX. könyv
·
Apuleius szerint a démonok semmilyen erénnyel
nem bírnak. A szenvedélyek szele hajtja őket. A peripatetikusok szerint a bölcs
emberekben is megvannak az indulatok, csak értelmük által uralkodnak azokon. A
sztoikusok szerint viszont a bölcs emberből hiányoznak az indulatok.
·
A szenvedély önmagában nem rossz, csak akkor
veszélyes, ha nem uralkodik fölötte az ész.
·
A költők bűne: a démonok közül egyeseket
isteneknek tüntettek fel.
·
A démonok nem lehetnek közbenjárók az
isteneknél.
·
Egyesek szerint az ember lelke is démon lesz a
halál után.
·
Isten és ember között 1 közbenjáró van: Jézus
Krisztus.
·
Platón szerint egy isten sem érintkezik
emberekkel, nehogy beszennyeződjön. De a napsugár sem szennyeződik be attól, h
végigsöpör a földön!
·
A jó démont sokan angyalnak hívják.
·
A Sztírás gyakran alkalmazza angyalokra és
kegyes emberekre au isten nevet.
·
Apuleius démonológiája: démonok emberi
tulajdonságai: élőlények, értelmesek, indulatosak. Isteni tulajdonságuk: örök
élet. Egyedi tulajdonság: levegőszerűség.
X. könyv
·
A platonisták eltértek a helyes úttól az
angyalok tiszteletével.
·
Porphyrius szerint a démonok a hazugság
szellemei. Mégsem mert 1értelműen állást foglalni Isten mellett és a démonok
ellen.
·
Apuleius tévelygése tűrhetőbb, mint Porphyriusé,
mert Apuleius legalább csak a Hold alatti démonokat tekintette szenvedélyektől
hajtottnak.
·
Porphyrius sok platonista tételt kijavított. ->
tagadta a léleknek a test halála után állati testbe vándorlását, szerinte az
emberi lélek csak emberbe vándorolhat.
·
Platonisták: a lélek éppolyan örök, mint Isten.
Pedig a lélek csak teremtmény!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése