XI. könyv
·
A mennyei és a földi város eredete (és utóbbi
vége is).
·
A világ teremtése előtt nem volt idő.
·
Sztírás: Isten Lelkének sugalmazása által jött
létre-> hinni kell neki.
·
A világ teremtése előtt nem volt idő, mert idő
nincs mozgás és változás nélkül. A világon kívül nincs hely sehol.
·
Az első emberpár boldogabb volt a bűn előtt,
mint a mostani világ legboldogabb embere.
·
A teremtmények nem egyenlők, értelmük és
hasznosságuk szerint különböznek.
·
A gonoszok vétke nem természetes, természettel
ellenkező.
·
A bűn oka nem Isten, hanem az emberi akarat.
·
Origenes: azért teremtette I. a világot, h a
vétkes lelkek börtöne legyen.
·
Angyalok 2 csoportja: a vétkezők a világ
legalsóbb részébe vettettek és ott maradnak az utolsó ítéletig.
XII. könyv
·
A rossz angyalok természete jó, mert Isten teremtette őket is, csak az akaratuk
rossz.
·
rossz akarat a szeretet elferdülése is, mert a
jótól a rosszhoz fordul.
·
A rossz akaratnak nincs természetes oka. A jótól
való elfordulás a rossz oka.
·
Platonisták szerint az angyalokat Isten
teremtette, de az emberi testet angyalok teremtették, h a lélek börtöne legyen.
Teljesen hamis ez a tanítás.
XIII. könyv
·
Test halála: a lélek elhagyja a testet. Lélek
halála: Isten elhagyja a lelket.
·
A test és a lélek halála utáni állapot a második
halál.
·
A test halála a jók számára jó, a rosszaknak
rossz. De a mésodik halál, mivel csak a rosszakat éri, csak rossz lehet.
·
„Az élet nem más, mint a halál felé való gyors
ütemű futás.” III. kötet p. 16.
·
A test halála nem a természet törvénye szerint
való, hanem a bűn büntetése.
·
A platonisták szerint a halál nem büntetés, sőt,
a lélek akkor boldog, ha a test bilicsétől megszabadul.
·
Az elhunyt szentek, amikor majd visszakapják
testüket, az jobb lesz mint a mostani legegészségesebb test.
·
Bár allegorikusan is lehet értelmezni a
Paradicsomot, nem szabad kétségbe vonni történeti hitelét sem.
·
A feltámadás után a kegyesek testének nem lesz
szüksége táplálékra.
·
A feltámadás utáni test szellemi test. Megmarad a
test testi jellege, de a megelevenítő Léleknek köszönhetően semmilyen
nehézkesség v romlás nem érheti.
·
Az első emberpár érzéki teste halhatatlan maradt
volna, ha nem követi el a bűnt. A mi érzéki testünk viszont a bűn következtében
már magában hordozza a halál szükségszerűségét.
XIV. könyv
·
A bűn miatt az egész emberiség megismerte volna
a második halált, ha nem kegyelmezett volna meg Isten egyeseknek.
·
Test szerint való élet bűnös élet. Ugyanakkor
minden bűn a lélekből származik.
·
Manicheisták: minden rossz oka a test, a bűné
is.
·
A platonisták kicsit jobbak, ők már csak a lélek
indulatait származtatják a testtől. De ez is téves, mert minden rossz forrása a
lélek.
·
Az eredendő bűn előtt az emberpár élete mentes
volt a szenvedélytől.
·
Rossz akarat gyökere a kevélység.
·
A bűneset előtt ismeretlen volt a kéjvágy. A
szeméremérzet is csak a bűneset után támadt fel.
·
Ha nem követik el a bűnt, akkor is nemzés útján
szaporodtak volna, de nem lett volna a szégyenletes kéjvágy.
XV. könyv
·
Emberek 2 csoportja: ember és Isten szerint
élők. -> 2 város.
·
Földi város első alapítója: Káin.
·
A héberek „küdexe” és a 70 fordító szövege
között évszámok tekintetében eltérések vannak-> a hébereké lehet a téves,
mert a hetven fordító nem tévedhetett egyformán. (!)
·
Az Írás csak azokat sorolja fel, akiknek
megemlítése fontos Isten városának fejlődése szempontjából.
·
Az ősidőkben az emberek nőtestvéreiket vették
el, mert nem volt még más kéznél.
·
AZ özönvízzel elpusztult Káin nemzetsége.
·
A 2 város népessége annyira összekeveredett, h
az emberiség megérdemelte az özönvizet.
·
Isten városának földön zarándokoló polgárai megszerették
szépségükért a földi lányokat…elkezdték megvetni Istent-> a frigyből óriások
születtek.
·
Isten haragja nem lelkiállapotbeli felháborodás,
hanem ítélettétel.
·
Azokkal se lehet egyetérteni, akik csak
történetet, de azokkal sem, akik csak jelképet látnak Noé bárkájában.
XVI. könyv
·
Noé fiai jelképek:
·
Szem-> Krisztus
·
Kám-> szakadárok
·
Jáfet-> pogányok üdvösségre elhivatott
sokasága
·
Noé is Kr. előképe.
·
Noé 72 unokájától 72 nemzet származott.
·
Isten beszéde megmaradó, munkálkodó erő.
·
Az istentelenek városa láthatóvá vált Bábel
tornyával.
·
Mindig is voltak Istent szeretők (Isten fiai) és
megvetők (emberek fiai)
·
Az ősnyelvet Héber családja őrizte meg.
·
Isten Ábrahámnak tett ígérete két dologra
vonatkozott: a testi Izraelre (Kánaán földje) és a lelki Izraelre-> Ábr. Minden
hívő atyja lesz, bmilyen nemzetséghez is tartozzon az a hívő.
·
Amikor Egyiptomban azt mondta Ábr., h Sára a
húga, nem hazudott, mert tényleg vér szerinti rokona is volt.
·
Nem volt bűnös Ábr. És Hágár kapcsolata, nem
volt házasságtörés, mert csak nemzés céljából történt és Sára akaratából.
·
Isten ígérete nem a szolgálótól született
Izmaelre, hanem a szabadtól született Izsákra vonatkozott.
·
A körülmetélés az újjászületés jele. Csak az
pusztul el, aki újjá nem születik.
·
A cselekedeti bűnt még nem követő gyermek is
bűnös, az öröklött bűn folytán. -> szüksége van a bűnbocsánat kegyelmére.
·
Mamré tölgyesében a 3 angyalban Isten jelent
meg.
·
Szodoma pusztulása előképe volt az utsó
ítéletnek.
·
Lót feleségének sóbálvánnyá válása intő példa, h
akinek sikerül elhagynia a bűnt, nem szabad visszanéznie.
·
Izsák feláldozása Krisztus áldozatának előképe.
Mind a ketten maguk viszik az áldozáshoz szükséges fát/keresztet.
·
A bokorban fennakadó kos Kr. előképe.
·
A szolga azért Ábr. ágyéka alá téve a kezét
esküdött, mert ez jelezte, h Kr. olyan testben fog eljönni, amely ebből az
ágyékból származik.
·
Sára halála után Keturáht nem kéjvágyból vette
feleségül Ábr., hanem azért, h világos legyen a hívőknek, h szabad özvegyen
újraházasodni.
·
Rebeka méhében tusakodó 2 ikerre vonatkozó
ígéret a zsidó és a keresztény népre vonatk.
·
Isten népének csecsemőkora: teremtéstől Noéig,
gyermekkora Noétól Ábrahámig, serdülőkora Ábrahámtól Dávidig, Dávidtól ifjúkor.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése