Aquinói Szent Tamás: Summa theologiae
Minden kérdésnél először rossz válaszokat mondja el, utána jön egy „ezzel szemben áll az…” fordulat és utána jön a helyes válasz, csak ezeket jegyzeteltem ki.
I. kérdés: A szent tudományról, arról, hogy milyen a szent tudomány? Mi a tárgya?
1.szakasz: Vajon szükség van-e a filozófiai tudományokon kívül más tudományra?
A Szentírás nem tartozik az emberi ésszel alkotott filozófiai tud-okhoz, hasznos tehát, h van a fil tud-okon kívül más tud is, amir Isten sugalmazott. A szent tud-hoz tartozó teológia nemében különbözik a fil részét képező teológiától.
2. szakasz: Vajon a szent tudomány tényleg tudomány-e?
A szt tud tényleg tud. Egyes tud-ok az értelem természetes fényénél mwgismerhető alapelvekből indulnak ki, más tud-ok viszont a náluk magasabb rendű tud fényénél megismerhető alapelvekből indulnak ki.
5. szakasz: Vajon a szent tudomány magasabb rendű-e más tudományoknál?
A szt tud bizonyos szempontból spekulatív, bizonyos szempontból gyakorlati, ezért az összes többi tud-t felülmúlja. Alapelveit közvetlenül Istentől kapja, kinyilatkoztatás által nyeri. Ahhoz, h az emberek megértsék mindezt, a teol felhasználja a fil tud-okat, akik alacsonyabb rendűek nála, a szolgálóleányai.
7. szakasz: Vajon Isten-e a sajátos tárgya ennek a tudománynak?
Teológia=Istenről való beszéd-> ennek a tud-nak a sajátos tárgya Isten. Alapelvei az Istenről szóló hittételek.
II. kérdés: Istenről: Van-e Isten?
1. szakasz: Vajon Isten léte önmagában nyilvánvaló-e?
Ha megértjük, mit JELENT ez a szó: Isten, akkor nyilvánvalóvá válik számunkra, h létezik, mert Isten=az a lény, akinél nagyobb nem gondolható el.
Wgy ítélet lehet önmagában és számunkra is, v csak önmagában nyilvánvaló. Akkor nyilvánvaló önmagában, ha az állítmány fogalma benne van az alany fogalmában. Azok számára sosem nyilvánvaló egy ítélet, akik nem ismerik v az alany v az állítmány fogalmát. Az „Isten létezik” ítélet önmagában nyilvánvaló, mert az Á fogalma benne van az A fogalmában (az a lény, akinél nagyobb nem gondolható el: ezzel kell behelyettedíteni Istent), de számunkra nem nyilvánvaló, mert van aki képes azt állítani, h nincs Isten. Tehát bizonyítani kell létezését. Az okozataiból kell Istenre következtetnünk.
2. szakasz: Vajon Isten léte bizonyítható-e?
2féle bizonyítás lehetséges:
Propter quid: az okból (az elsődlegesből) következtet az okozatra
Quia: az okozatból (ami számunkra elsődleges, mert könnyebben tudjuk felfogni) következtet az okra.
Az a kérdés, h vmi létezik-e, megelőzi azt a kérdést, h mi a dolog.
3. szakasz Vajon van-e Isten?
Isten létét 5 úton bizonyíthatjuk:
- a változásból: Ő az első változtató, Akit semmi sem változtat. Ami változik, azt szükségképpen más változtatja.
- az okból: Ő az első ok.
- az esetleges és szükségszerű révén: Ami szükségszerűen létezik, az nem képes nem létezni. Ami már megszűnt, v keletkezett, az csak esetleges létző, mert képes nem létezni. Ha minden ilyen lehhe, akkor most sem lenne semmi, mert azt ami nincs, csak egy létező hívhatja életre. EZ a mindig is létezett és létező a szükségszerű létező, Isten. Ő lényegénél fogva szükségszerű, mert szükségszerűségének nem más lény az oka, hanem ő az oka más lények szükségszerűségének.
- a dolgok fokozataiból: kell lennie Istennek, aki minden lény számára a lét, a jó és minden tökéletesség oka.
- a dolgok célirányosságából: Isten az az értelmes lény, Aki minden lényt célra irányít. Itt Tamás kiüti az argument from evil-t is a következővel: „Isten végtelen jósága folytán tehát megengedi a rosszat, és abból is jót hoz ki.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése