2009. május 12., kedd

Gazdaságtörténet 12. (máj. 12.)

Index hozni az írásbelire!!! Csak toll és index lehet nálunk az asztalnál.
A 6 tesztkérdésből 3 jó kell, h legyen, az átmenéshez.

További példák a narratív fordulathoz:A vendée-i ellenforr egymásnak ellentmondó ábrázolásai.
Pavel Jasienica (lengyel történész): a forradalmárok prostituálták az eszméiket, az ellenforradalmárok (Vendée) legalább ezt nem tették. Sztálin-Robespierre párhuzam. Főleg a szocializmust ostorozza a fr forr-on keresztül (1969ben írta). De próbál úgy tenni, mintha amúgy értékelné a forr-at, alapzat, csak vérrel öntözött. Lehet-e szétválasztani a forr-at a vértől? Zsurnalisztikus narratíva, beutazza a forr helyszíneit és reflektál az ott történtekre. Erőszak spirálja: a kékek )közt pártiak) kezdték, a fehérek ált kíméletesek voltak a hadufoglyaikkal, emberségesebbek. A megtorlást a szerző a holocausthoz hasonlítja, rengeteg gyereket öltek meg, ipari kivégzési módszerek etc. Danton poz figura, a békevágy képviselője, Robespierre az Antikrisztus, Torquemadához hasonlítja.
Polgártársak c mű: az ancien régime reformerei engedték ki a szellemet a palackból, azzal, h az absz-sal szemben jogokat adtak a városok kezébe.
(Francois Michel le Tellier, Louvois márkija, XIV. Lajos hadügyminisztere.)
Tocqueville: a forr fölösleges volt, különben is bekövetkezett volna a szabadság.
? szerző fr forr-as műve megszólaltat egy gyermek szemtanút. A kezdet ódiuma a mészárlásban a fehéreké, de amúgy egyenlőségjelet tesz a 2 oldal közé. Cordellier tábornok kék terrorja: karddal öljék az embereket, spóroljanak a puskaporral. Gyerekek árokba lövése, nők megerőszakolása, élve eltemetés…(hát ez tényleg holocaust szerű). Van, aki népirtásnak nevezi. Visszatérve a szerzőhöz: nem menti fel a forr-at semmi a bűneitől. A könyv először kék beállítottságú, de közben tények súlya alatt az áldozatok felé fordítja saját és ezzel az olvasó szimpátiáját is. Szépirodalmi és történeti narratíva egyszerre (ennek Kosellecknél az a határa, h a történész ne kerüljön szembe tételesen forrásaival). A történész szerő előnye a szépíróval szemben: a tények képesek megváltoztatni alapállását, ettől különbözik a tört az ird-tól. Hagynunk kell, h befolyásoljon a forrás, nem szabad ragaszkodni a koncepciónkhoz (Hans-Georg Gadamer: legyünk tudatában elfogultságunknak).
Pszichotörténelem
Lélektani történetírás, pszichohistória.
Def: pszichoanalízist alkalmazó törtírás, a cselekvések motivációt az egyénen belül keresi (vs társtört), a valódi okok lelki okok.
Klasszikus példa: Freud: Ördögi neurózis a 17. században c tanulmány. Démonoknak tulajdonították akkor a tüneteket, rossz indulatú és elutasított kívánságok valójában, amik frusztrálják a személyiséget. Christoph Haitzmann (festő) görcsöktől szenvedett, mert szerződött az ördöggel és el fog jönni a lelkéért. Pottenbrunn apát csodát tett, az ördög visszaadta az adóslevelet a lelke elvitele nélkül. DE újabb görcsök, korábbi kötelezvény is vissza kell szerezni, sikerült, szerzetesnek áll Haitzmann. Még sokszor megtámadta az ördög élete során, búskomorság (Freud szerint melankólikus depresszió) ennek feloldására szerződött az ördöggel, cserébe 9 évig szolgál neki. Vagyis apakomplexus: az ördög helyettesíti majd (ez már Freud véleménye), a természetfelettiben monumentális apát látunk, ősapa kép bennünk. Az ördög az apa iránti ellenséges indulatok által helyettesítheti. Isten a jó apa kivetítése, a Sátán annak a fiúnak pótapa, akinek rossz v ambivalens viszonya volt az apjával. Mért volt 2 szerződés? Ezt csak hazudta, h ne kelljen bevallania, h az első szertartás nem használt. 2 mariazell-i csoda. Közben naplót írt a festő. 3 stáció: kísértés, aszketikus és büntetés fantáziák.

Az irányzat a II. VH után bontakozott ki az USÁban. Alapmű Erik H. Erikson Martin Lutherről írt könyve.
Fontos még Alexander von Plato, Lewis Namier, Peter Gay.
Hans-Ulrich Wehler (társtörténéysz): Történelem és pszichoanalízis c könyv. A pszichoanalízis is történeti tud.
Intézményesülés a 70’ években Amerikában. Mára megállt a fejl, egy kaptafára írnak elemzéseket és esettanulmányokat.
A von Plato szerint nem kell mindenben Freudhoz ragszkodni, mert az ő elm-e egy férfidomináns világban született, ma már egész más minden.
Hedwig Röckelein: Biographie als Geschichta 1993. A pszichotört csak 1 irányzat a sok közül, amely hozzájárul a törttud totalitásához és többet enm is vindikál magának. Az emlékezetet vizsgálja, nem magát az eseményt. Egyéni és csoportéletrajzhoz is elengedhetetlen a pszichológia. A személyiség többdimenziósan strukturált, cselekedetei nem monokauzálisak, tehát az életrajzzal foglalkozó műfajok érvénytelenek a pszichotört használata nélkül. Fgyelembe kell venni a személyiség környezetének mentalitását is, mert nem elszigetelt egység az egyén, hanem társ-ban él. Szóval a pszichotört nem lehet olyan elzárkozó a társtört alaptételével szemben, mint a társtörténészek a pszichotört-mel.
J Le Goff: Szent Lajos.
Thomas Platter példája: svájci, 16. sz eleje, mostohagyerek nagynénjénél, mert anyja újra férjhez ment. Az árvaság a kora-újkori emberek nagy részének közös tapasztalata. Nyomorúsága kezdetének azt tartja, h anyja nem szoptatta. Deficites anyakapcsolat. EZ kihat a nőkkel fenntartott kapcsolataira is. Kecskepásztor 5-9 éves korában. Ez a látencia/ moratórium fázisa a pszichoanalízis szerint. 10 évesen megszökik az isk-ból unokatestvérével (Summermatter), bandáznak 7 évig rabolnak-fosztogatnak Közép-Eu-ban. Reformáció: áttér-> identitásválság, mert gyerekként papnak készült. Zwingli a jó papról mondott prédikációja győzte meg. Pótapát is talál Zürichben (Myconius). Nem tud mit kezdeni a jövőjével, 2. látencia fázis, sokat tanul. Kötélverő, a mestere, azt mondja foglalkozzon inkább könyvekkel. Felesége Anna Dietschi. végül Epiphanius meggyőzi, h szédülései pszichoszomatikusak. 6 hétig nem is hálták el a házasságukat, sok komplexus a nőkkel, de lassan lett gyerekük is. Gyrekkorában éhezett-> orális deficit-> az akkor esedékes fejlődések deficitesek. Anyahiány-> nárcisztikus hajlam. Anyafigura után vágyik. Fia Felix és nagyjából rendbe jött Thomas lelke.

Sienai Szt. Katalin példája. Rudolph M. Bell könyve: Szent anorexia. késő kkor sok asszonya anorexia nervosában szenvedett, jó esélyük volt szentté válni. Az anorexia oka: h önmaga ura legyen a személyiség, de ugye az életbenmaradáshoz mégis fel kell adni elhatározásukat. A késő kkorban a kulturális ideál, amit a betegek követtek, a szt aszkézis volt. Ma az egészséges karcsúság. Ma gyógyítják, akkor nem ismerték mint betegséget, de néha gyanakodtak az ördög szerepére a koplalásban. Egy patriarchális kereszténység döntötte el, h egy lány anorexiája szt v az ördögtől való. 1370es években Katalin esete. Apáca, egy szemtanú már életében is mindent lejegyzett, h majd szentté avathassák. AZ egyik első nyomtatott könyv lett a világird-ban a legendája! Egy fejezete az étkezési szokásairól szól: fiatalon böjtöl, 16 éves korától kenyér és víz és nyers zöldség csak, 25 éves korától kenyeret sem eszik. Ellenben egy mellrákos nő sebeinek gyennyét megissza. Csak a látszat kedvéért eszik egyáltalán, h ne vádolják ördögi megszállottságával. Majdnem meghal, de gyóntatója beleegyezik, h ne egyen, ezután eszik és hánytatja magát. Végül tényleg halálra éheztette magát. Bell kérdése: miért? Ikerként született, testvérét dajkaságba adták és meghalt-> bűntudat (lsd Radnóti M.). anyja őt viszont szokatlanul sokáig szoptatta. Az elválasztás az a csata, amiben mindig az anya győzi le a gyereket. Katalin megmakacsolta magát, h többé nem fog csatát veszíteni. Orális regresszió helyett lett az anorexia az útja. 6-7 évesen látogatta meg Kr., ezt eltitkolta. Nővére világi életre szoktatta (festette magát…), de K. 15 éves korában meghalt ez a nővér-> Katalin befelé fordul és Kr felé, nem hajlandó hozzámenni nővére özvegyéhez. Meggyőzi apját, h ő Kr menyasszonya. Nem veszik fel a Bűnbánat Nővérei közé, mert özvegyeket szoktak csak, erre K megbetegszik. Kudarcos egyházreformálási kísérletei: XI, Gergely pápa az ő tanácsára költözött Rómába, de a köv pápa nem hallgat rá sose. 1380ban omlik ssze végleg, az egyh siralmas állapotát látva (skizma!), mert azt annak tulajdonítja, h ő kiprovokálta a Rómába visszatérést-> bűnbánat. 1 havi éhezés-szomjazás utána hiába kezd el enni, már nem lehet megmenteni az életét.
A grafológia felhasználása a történetírásban
Szijártó I. Tallián Máriáról készíttetett grafológiai elemzéseket Végvári Valériával a kutatásához.
Karinthy Frigyes paródiája a grafológiáról=) [a szívemből szól]
Goldzieher Klára és Rákosné Ács Klára alapították a grafológiát a II, VH után New Yorkban.
Benda Kálmán: Erdély végzetes asszonya c. könyv. Habsburg Mária Krisztierna, Báthory Zsigmond felesége. AZ 1595ös erd-Habs szöv jegyében házasították őket össze. A könyv azt rajzolja ki, h hogyan taszította romlásba ez a házaspár Erdélyt. Tergovistye és Gyurgyevó győzelem, de Temesvár vereség. BZs le akar mondani és elválni. 1598ban átadja Erdélyt a Habsburgoknak, MCh irányítja Erd-t, BZs Sziléziába megy. Visszatér, MCh visszaveszi, aztán később megint válni akar és lemondani, MCh nem hagyja. BZs Báthory András javára mond le másodszor, a Habsburgok ezért ráeresztik Erd-re Vitéz Mihályt, aztán az önállósodik, ezért inkább Giorgio Basta-t. Éhínség, források szerint a havasokban embert ettek az emberek etc. Végül a pápa felbontotta a házasságot, mert nem is hálták el (3 szobalány vallomása szerint nem konzumálták a frigyet). MCh kolostorba vonult, BZs végül Rudolf kegyelemkenyerén élt. A grafológiai elemzés alapján (Bzs levelei) Bzs lelke egyre sérültebb lett a házasság során, elveszítette potenciáját (államférfiként is) és koravén (30-40 évvel öregebb a szervezete a korához képest normálisnál a kézírása szerint).

A magyar pszochotörténet fő alkotására, Lackó Mihály Grünwald Bélás könyvét már nincs idő megbeszélni.

Nincsenek megjegyzések: