2010. október 15., péntek

Az iszlám 4. okt. 14.

Hanif: akik Mohamed előtt már egyistenhitet vallottak, se a zsidókhoz, se a keresztényekhez, se a pogányokhoz nem tartoztak. Ez Mohamed egyik inspirációja.
Mohamed első követői a rokonai, ő maga árva volt, az a nagybátyja nevelte fel, akinek a fia Ali. Bahira, +Abu Bakr (ő nem vérrokon)
Vád: Mohamed nem több, mint egy költő, egy sáír. A sáírok feladata a csatatéren költőien elmondani mindennek az ellenséget, h feltüzelje a katonákat a harcra. Ezeket a rigmusokat kívülről mondta, tehát egy dzsinn súgta neki.
Mohamed tanítása sértette a Koreis törzs vezetőinek érdekeit, mert támadta a hagyományokat, és egy törzs lényege a hagyomány. -> egyre jobban fellépnek a hívei ellen (verés, leköpés, zaklatás). De e nemzetsége megvédte.
Nem egyik napról a másikra hagyta ott Mekkát. A hívei egy része már korábban elvándorolt Etiópiába, mert azt hitték, h az ottani egyistenhívők majd szívesebben fogadják őket.
Jathribban két arab törzs lakott: az Ausz és a Khazradzs. Folyamatosan viszálykodtak egymással, ezért kívülről jövő békebíróra volt szükség. Így aztán itt megtalálta Mohamed a tekintélyt, amit Mekkában nem.
Banu Quraiza: a Jathribban élő zsidó törzs neve
Moh. Híres volt a békeszeretetéről, amínként emlegették (~bölcs).
Amikor megsérült a Kába szentély és újjáépítették, nagy dilemma volt, h ki méltó arra, h visszahelyezze a legfőbb tartozékot, egy bizonyos követ. Mohamed letett egy takarót, arra a követ, megkérte a 4 rivális nemzetségfőt, h együtt vigyék oda a szentélyhez. Ebből adódott a bölcs és igazságos hírneve.
-> hosszú előkészületek után történt meg a Hidzsra. Ő ment el utoljára Mekkából a hívek közül. Futásról szó sem volt. Nem menekült! 622 ősze, innen számítják a muszlim holdéveket, amik rövidebbek a mi napéveinknél, 33 évente 1 év a különbség!
Csomó legenda, pl. üldözték, de elbújt egy barlangban, ahol egy pók hálóval beszőtte és elrejtette-> a pók kedvelt állat az iszlámban. A gyík viszont gonosz, mert a farkával megmutatta az üldözőknek, h Mohamed a barlangban rejtőzik.
Medina HaNabi a komplett név: „a Próféta városa”.
Jathribban vallási és politikai vezető lett 1 személyben. Megszervezte a medinai közösséget, ennek az „alkotmánya” a szahifa. (lapot jelent). Fontos jogi dokumentum. Felszámolta a vérségi alapon szerveződött törzsi társadalmat. A vérség helyett a hit a kötőanyag, aki belenyugszik Isten akaratába, az muszlim. Ők alkotják az ummát (közösség). Minden muszlim beletartozik, megvédik egymást a vérségi kötelékektől függetlenül. Az umma tagjainak a Jót kell cselekedniük, aki rosszat követ el, azt meg kell büntetni, nem védheti meg a rokonság a vérségi kötelék miatt. -> teljesen felrúgta az addigi törzsi világot. A zsidók és a muszlimok egyenrangú tagjai az ummának! Mohamed abban reménykedett, h mivel a zsidók is Istent imádják, előbb-utóbb rájönnek majd, h neki van igaza.
Zsidók és muszlimok: „Ehetitek egymás ételeit.”, házasodhatnak egymással. Na de a zsidók a kashrut miatt nem ehették az arabok ételeit…
Halal: az iszlám szerint megengedett étel, ezt nem olyan nehéz teljesíteni, mint a kóserséget. De a húst „kóser” módon kell levágni, vérét kifolyatva. Szóval húst egy muszlim sem tud akárhol enni. Ezért külföldön kóser henteshez járnak. J
Muhadabir: Mekkából Medinába kivándorolt muszlim
Anszár: bennszülött medinai
A mekkaiak kereskedők voltak, nem sikerült integrálódniuk Medinában, ahol földet műveltek (ezt a mekkaiak le is nézték). A mekkai karavánok fosztogatásából éltek.
-> 624 Badr-nál mekkai-medinai összecsapás: mekkai túlerő volt, de Mohamed serege győzött.
2. szúra 17. vers: a medinaiak megtámadtak egy mekkai karavánt, ráadásul a tiltott hónapban, amikor tilos harcolni. De Mohamed felmentette őket, mert még nagyobb bűnt követtek el a mekkaiak, mivel nem engedték a muszlimokat a Kábához zarándokolni.
A Kába szentélyt Ábrahám építette, ezért zarándokolnak oda a muszlimok is (ezért nem irtotta ki ezt a pogány hagyományt Mohamed).
1 évvel később a mekkaiak megverték Mohamed seregét.
627 mekkai hadjárat Medina elpusztítására. Szalmán, Mohamed perzsa híve, kitalálta, h ássanak árkot Medina fölé, amin a mekkaiak nem tudnak átkelni. Vissza is vonultak, tehát veszítettek. Ez a muszlimok végleges győzelme, fontos évforduló.
Ekkor kezdődik a végső leszámolás a zsidókkal, mert ők nem vettek részt az árokásásban, csak odaadták a szerszámaikat a muszlimoknak. Ráadásul titokban tárgyalgattak a mekkai ellenséggel. A zsidók az ausz törzs kliensei voltak, az ausz sejk úgy döntött, h a férfiakat öljék meg, a nőket meg adják el rabszolgának… 

1 megjegyzés:

anettka van de mért írta...

medinatu n-nabi. a ha héber névelő :)

a muhadabir kifejezést én még nem hallottam (lehet, h létezik), a mekkai muszlimok megnevezése, akik Mohameddel mentek: muháridzs (esz.), muháridzsún (tsz.)