2010. október 15., péntek

Bevezetés a XX. századi vallásfilozófiába (Buber, Ebner, Rosenzweig) 4. okt. 14.

Hans Jonas

Teljesen asszimilált ném zsidó csal.
Martburgban Bultman tanítványa (a XX. sz prot teológia egyik kiemelkedő alakja), félig nála doktorált, félig Heideggernél. Mindkettejük legszűkebb tanítványi köréhez tartozott-> a legjobb barátja Hannah Arendt.
Heidegger és Arendt szerelméről 50 évig nem tudott senki semmit.
33ban H. Arendt Fro-ba menekült, 40ben továbbmenekült Amerikába és tökéletesen nyelvet váltott.
Még Németo.-ban írta meg a Gnosis und Spätantiker Geist-ot. I. kötet A mitológiai gnózis. II. kötet A filozófiai gnózis (már nem tudott megjelenni, mert 1933). A III. kötet a neoplatonizmusról szólt volna, de nem íródott meg.
A gnózis nem egy meghatározott vallási áramlat, hanem maga a késő-antik szellem gnosztikus. Jonas a kereszténységet is egy gnosztikus irányzatnak látja a késő-antik erjedésben.
Fordítói intuíció, amit Heideggernek köszönhetett: a világidegen pneumát Selbst-nek fordította.
1933-ban Palesztinába menekült és a brit hadseregben végigharcolta a II. VH-t, brit századosként harcol Németo. területén a végén. Anyját megölték, szomszédoknál viszontlátja a családja bútorait. Látogatás Bultmannál és a Gnosis und spätantiker Geist kiadójánál. A II. kötet ki volt szedve és a kiadó kertjében elásták, és túlélte a bombázásokat. Jonas hozzájárul a kiadásához, pedig már elhatározta, h most jött utoljára Németo-ba és most beszélt utoljára németül.
1947-ben Nag Hammadiban feltártak egy komplett gnosztikus könyvtárat, ettől elvileg a tudománynak nagyot kellett volna előrelépnie…
Jonas értette, h mi a gnózis, a tudománnyal ellentétben. Mert Heidegger filozófiája felől közelítette meg. Élete végén leírta Heidegger filozófiáját a gnózis felől.
Izraelben végigharcolta a Függetlenségi háborút, aztán nem talált állást. T. Gy. szerint ez azért lehet, h mert Scholem nem ragaszkodott hozzá… Amikor később Jonas Kanadába ment tanítani, Scholem árulónak kiáltotta ki. Utána Jonas amerikai és kanadai egyetemeken töltötte az életét, Arendthez hasonlóan nyelvet váltott. A 47es feltárás során előkerült gnosztikus iratok alapján újraírta a főművét angolul, Gnostic Religion címen.
Materie, Geist und Schöpfung c könyv
Átvitte az evolúció gondolatát a nem élő világra is.
Az utolsó műveit megint németül írta.
Élete végén kötetbe gyűjtötte a kis írásait: Filosofische Aufsätze und metaphysische Ahnungen. Ebben van a Múlt és igazság c írás is: Arendttel elgondolkodtak azon, h elképzelhető-e olyan tökéletes totalitárius birodalom, ami átveszi a hatalmat a múlt fölött, vagyis tökéletesen eltörli a történeti múltat? Erre Orwell: 1984 is inspirálta őket. J Amikor múlt idejű kijelentéseket teszünk, v igazak, v hamisak lesznek, de nem tudjuk, h tulajdonképpen mire vonatkozik a kijelentések igaz v hamis volta, mert a tárgyuk már nem létezik. Kizárja a soha nem létezett tárgyakat, amikkel kapcsolatban nincs értelme felvetni, h igazak-e. (Popper-> verifikálhatóság) Jonast az elvileg is verifikálhatatlan megállapítások érdeklik.
PL. Igaz-e, h Caesar átkelt a Rubico-n? elvileg verifikálható állítás, de nem verifikálható, h közben egy fekete macskára gondolt.
Az emberi szellem univerzumban létezésének minimális feltétele, h tudunk gondolkodni a múltról.
Constantinus adománylevelét is felhozza példának: mi volt vele a helyzet azokban a századokban, amikor senki nem tudta, h hamisítvány? (Amíg Lorenzo Valla be nem bizonyította, h hamisítvány.) Addig is létezett az igazság, h az iromány hamisítvány.
-> Posztulálnunk kell, h az igazság valamiképpen fennáll akkor is, ha mi nem tudjuk megállapítani, sőt akkor is, ha soha nem fogunk tudomást szerezni róla.
~Kant: a tiszta ész kompetenciáján kívül esik, h Isten létezik-e v nem. De a morális tv létezik, posztulálnunk kell Isten létezését, különben nincs mire alapoznunk a morális tv-t.  -> csak morális Istenbizonyíték van, ontológiai nincs. Kötelező feltevéssel élés.
Ha nem tudnánk a múltról gondolkodni, nem tudnánk időben létezni, mert az időben lét azzal jár együtt, h folyton kapcsolatba kerülünk a múlttal. A matematikai tv-ek mindig igazak, ezért jelen idejű állítások vonatkoznak rájuk.
Jonas: Lehet-e, h az univerzum egy önmagát író krónika?
„Kant óta nagyon óvakodnunk kell a minden lehetséges tapasztalaton túl lévő eszmék megfogalmazásától.”
Isten fogalma Auschwitz után c írás.

Lévinas

Lévinas: Jobban szeretni a Tórát, mint Istent: francia nyelvű rádióelőadás az 50es években, benne van a Schwierige Freiheit c kötetében. „Európában könnyű tehetségesnek lenni.” Egy akkoriban Izraelben megjelent, anonim jiddis nyelvű cikk szerint Jossel Rackower a varsói felkelés utolsó óráiban írt egy Jossel Rackower beszél Istennel c dolgot, amiben nagyon megmondja a véleményét Istennek, mielőtt meghalna. A 70es évekre kiderült, h ez nem eredeti dokumentum volt a gettófelkelés idejéből (a Zóhár esete J)… A szerző nemhogy túlélte a soát, de soha nem is volt Varsóban. Lévinas már az 50es években úgy kezdte az erről szóló szövegét, h „olyan fokon igaz, amennyire csak fikció tud igaz lenni”.
Litván zsidó, 1937ben menekül Litvániából Németországon keresztül Firenzébe, a család továbbment Palesztinába. Lévinas a Bund tagja volt.
1946-47ben Buenos Airesben tartott a Bund nevében előadásokat.

Nincsenek megjegyzések: