Szociológia és történelem: struktúra és rétegződés
Struktúra fogalma: a lat structura eredetileg a gör sistema megfelelője volt. Valami rész egészhez való viszonya. A pszichológiában az élményekből összetevődő egész. Gyökeres változást hozott a strukturalizmus. Strukturális nyelvészet. A bölcsészettud-okba a nyelvtudományon keresztül jutott el a struktúra fogalma.
Rétegződés fogalma: a földtörténetből ered.
Rend
Történeti-jogi rendiség: ezt a definíciót a német jogtörténeti isk dolgozta ki a 19. sz. végén.
1) Azonos jogállás
2) Örökletesen kiváltságolt
3) Érdekeit pol síkon is képviseli
A jobbágyság negatív értelemben vett rend, ők azok, akiknek nincs kiváltsága és nincs módja politikai síkon képviselni az érdekeit.
Viselkedésszociológiai értelemben vett rendiség (Max Weber, Bertalan László interpretációja): fogyasztás és kult a középpontban. A viselkedésszoc szót Bertalan vezette be, Weber nem használta. Weber szerint a kiváltság és a pol képviselet már folyománya vminek, a rendi csop a fogyasztás és a kult közössége alapján alakul ki korábban. A jogi kiváltság ezt követi.
„Rendi helyzet”: társ értékelésben tipikus privilégiumok: a foglalkozás presztízse,
Connubium: ki kivel házasodik.
Kommenzalitás: ki kivel ül le egy asztalhoz. (nemhéz opracionalizáltan vizsgálni): hol írott hol íratlan szabályok határozzák meg az ülésrendet.
Pl. a csizmadiák között sok kisnemes volt a 18-19. sz. Mo-n. Nemesek nem kereskednek, de kisnemesek igen.
Osztály
Nem Marx fedezte fel. Pl. kereszténység 2 pólusú osztályfogalma: szegény vs gazdag.
Marx: Tőke III. kötet 52. fejezet: gazdaságszociológiai osztályfogalom. Kapitalizmus termelési tényezője szerint 3 osztály:
- Tőkés
- Bérmunkás
- Földjáradékos
- -> konfliktusos társadalom modell
A III. kötetet Engels adta ki, Marx halála után.
Marx kétféle osztálydefiníciót állított fel:
- Magában való (in sich) osztály: objektív paraméterek alapján lehet beosztani az embereket
- Magáért való (für sich) osztályfogalom: a mozgalom mellett álló közösség. Részt vehet a munkásmozgalomban az is, aki gazdaságilag nem a munkásosztály tagja, pl. maga Marx. De cselekvés alapján igen.
Max Weber: Gazdaság és társadalom I. Konszenzusos társadalom modell. A társ egyeztetésen alapul, nem harcon.
Osztályhelyzet Weber szerint:
1) Javakkal való ellátottság
2) A külső életkörülmények
3) A megélt életsors tipikus esélye
1) osztály: azonos osztályhelyzetben lévők csoportja
Webernél az osztály nem alanya semmilyen cselekvésnek, nem aktív, hiszen em feltételezi az egy osztályhoz tartozók egyformaságát annyira, mint Marx.
Webernél:
- birtok szerinti osztály
- nyereség szerinti
- társadalmi osztály: ahol az egyén életében v generációk között könnyen átléphet másik osztályba
Rendi társadalom inkább rendek, osztálytársadalmak inkább osztályok alapján tagolódik.
Felmérés és osztályozás
Charles Booth (1840-1916) liverpooli hajótulaj-kereskedő-szociológus
- 1886 febr. West-End Riots munkanélküli lázadás Londonban-> Booth vizsgálódásba kezdett (az East Enden, h ne tűnjön úgy, mintha a konkrét West End Riots okait keresné).
- „a szociológia a zendülés gyermeke.”
- Survey módszer 900 ezer lakossal (az East End egész lakossága) a ondon School Board hivatalnokai révén (iskolafelügyelő hivatal volt, iskolakerülő gyerekek problémáival foglalkozott)
- -> minden egyes családról monografikus családlap született -> statisztikailag értékelhető adatok
- Törekvés: minden egyes egyénnek helye legyen az általa felállított rendszerben.
- -> Booth: London szegénység térképe
- Az osztályok jegyzéke (1887)
- „akár egy mineralógus asztalfiókjában”
a) Csavargók, legalsó osztály (1,2 %)
b) Alkalmi keresők, nagyon szegények (11,2 %)
c) Időszakos jövedelműek, szeények (8,3 %)
d) Alacsony rendszeres keresetűek (14,5 %)
e) Rendszeres kereset a szegénységi küszöb felett (42%)
f) Rendszeresen és jól kereső munkás (13,6 %)
- Szegénységi küszöb felállítása
- A +B: „very poor” nincs elég éles határvonal köztük
- A legélesebb határvonal C és D között húzódik.
- C+D „poor”
- E + F „comfortable”
- Osztályozás és reform, megoldást keresett (1889)
a) Outcast: akkor se vállal munkát, ha adódik-> az ő házaikat le ekll rombolni. Így a b) osztály kénytelen elköltözni és nem fertőzödik tovább az a) osztály által.
b) Másképp kell felszámolni, új helyzetbe hozni
- Megismételték Booth vizsgálatát 1935-ben.
Seebohm Rowntree (1871-1954)
- Szegénységvizsgálat Yorkban, 1901
- Étrend alapján
- Kiszámolta, hány kalória kell a minimum létfenntartáshoz és hogy melyik osztály tagjai mennyit esznek
- York lakpsságának 28%-a az élelmezési standard alatt (iskolás gyerekek között 40%) 1936-ban 18%, 1950-ben 2%.
- Alkalmi munkás: reggeli, ebéd, tea: mindannyiszor kenyér, vaj tea, ebédre sonkával. Nem ettek meleget!
- Életciklus szemlélet: a munkásoszt életében 3x várható a szegénységküszöb átlépése, tehát a veszélyeztetett korszakok:
- Gyerekkor: önmaga még nem tud keresni
- Családalapítás, gyerekek születése
- Öregkor
Magyarországi szegénységvizsgálatok
Keleti Károly élelmezési statisztikája, 1883. Rowntree-hoz hasonló módszer. A hagyományosan húsfogyasztó magyar népesség eltolódott a cereália fogyasztás felé.
A két VH között népi szociográfia, háztartás-vizsgálatok.
Kemény István szociológus szegénységvizsgálatai (1960’-70’ ), amint nyilvánosságra próbálta hozni az eredményeket, betiltották a vizsgálatait és a résztvevő szociológusokat kirúgták az állásukból. Mert az jött ki, h Mo-n széles rétegek küzdenek a létfenntartásért.
A kirúgott szociológusok megalapították a SZETÁt, a Szegénység Támogatásáért mozgalmat, aminek föld alatti mozgalom gyűjtött pénzt.
Rétegződéselméletek
K. Davis-W. E. Moore funkcionális rétegződéselmélete (1945)
1) A társadalomban vannak funkcionálisan fontosabb pozíciók, betöltésük spec képzést igényel.
2) A képességek készséggé fejlesztéséhez hosszabb képzésre van szükség, amire áldozni kell.
3) Hogy a tehetségesek (szülei) vállalják az áldozatokat, az kell, h egy jövőbeli privilegizált helyzetben reménykedhessenek. Aránytalan jutalmakat kell ígérni (presztízs, kényelem, létfenntartás)-> megszilárdítja a társadalmi egyenlőtlenségeket.
4) a társ egyenlőtlenség funkcionális és elkerülhetetlen
A funkcionális rétegződéselmélet kritikája (M. M. Tumin, 1953)
I. A fontos pozíció nem eleve adott, függ a csop alkupozíciójától. Az értékelés az adott rendszer kult következménye.
II. Minél merevebben rétegzett egy társ, annál kevesebb az esély a tehetség felismerésére (beépített akadályok: nem mindenkinek egyformán hozzáférhető az oktatás).
III. A szülő áldozata: addig el kell tartani a gyereket, amíg tovább tanul, esetleg tandíj is van, ahleyett, h keresne a gyerek. De utána hamar ledolgozza a szuper állással a hátrányt.
IV. Milyen jutalom ösztönző? Nem feltétlenül esik egybe a presztízsjutalom az anyagi jutalommal.
V. A társ a status quo-t védi, a konformistákat becsüli meg, akik a normatív rendhez alkalmazkodnak. Akik nem, azokat erkölcsileg elítéli, deviánsnak nyilvánítja. Az intézményes társ egyenlőtlenség valójában diszfunkcionális.
Ulrich Beck (1944-): túl renden és osztályon? (1983)
Weberi hagyomány: a mod társ-ban az élethelyzet differenciáltsága nem az elszeglényedésből adódó osztképződés alapján, ez ütközik a „rendi” hagy-ok és szubkult-ák folyamatosságával.
Jelenkor: a szintek eltolódásával (gazd fellendülés, oktatás expanziója stb.) a „rendi” színezetű oszthelyzet hagy elvész, az élethelyzetek és életutak diverzifikálódnak és individualizálódnak. -> a társ osztályok hierarchia-modellje kérdésessé válik.
1 megjegyzés:
ez magasan a kedvenc órám volt eddig mindháromszor:)
Megjegyzés küldése