2009. március 3., kedd

A kabala vallásfilozófiája 4. márc. 3.

A Biblia a könyvről
Széfel=könyv, a gyöke tekercset jelent.
Jeremiás 32. fej 11-16
Az Uriás levél is könyvként szerepel!
Mózes II. 24. 4-8. Széfel Habrít= A Szövetség könyve. Az írás része a szövetségkötésnek! A kultuszban kp-i szerepe van az írásnak (és a két szerződő fél áldozati állat vérével való meghintésének)!
A szerződéseket a pogány világban is templomokban őrzik, hogy az adott templom istenei torolják meg a szerződésszegést.
Sámuel I. 10-25.
Az írásbeli rögzítés az elkötelezettség jele, nem egyszerűen a jogi ellenőrízhetőség miatt írják le. Az írás az akarat fizikai megnyilvánulása.
A biblikus korban még nem „tanulnivaló” a szöveg, nem a tartalma a lényeg, hanem maga az írás része a szövetségkötés rítusának. Pl. elég megérinteni a szöveget, hogy részesüljenek a hatásából, akár akkor is, ha analfabéták.
Mózes V. könyvében jelenik meg először a tanulás (a szöveg meghallgatása útján). „Meghallgatják…és megtanulják félni Istent.”-> A könyvBŐL tanulnak, nem a könyvET! AZ jelenti majd a szövegközpontú közösség megszületését, amikor elkezdik a könyvET tanulni!
A mezüze és az imaszíj is azt mutatja, h a szövegnek eredetileg mint kultikus tárgynak volt funkciója, nem a mondanivalójának.
A szöveg nem jelentésrétegek egymásra halmozását jelentette, mint a hermeneu-tikában. Nem mélysége volt, hanem felszíne. Még nem problematizálódott, nem reflektált önmagára.
Exodus 32. Mózes: „Ha elpusztítod ezt a népet, törölj ki engem is a könyvből, amelyet írsz.”-> ez az első pont, ahol a Biblia önmagára reflektál.
A szöveget folyton újra- és átírták, eközben interpretálták. Az értelmezés totális átértelmezésekor új szöveg születik. Pl. a Habakuk könyvét mondatról mondatra interpretáló qumráni Habakuk tekercs.

A babiloni fogság fordulópont.
Ezra és Nehemiás a babiloni fogságból való visszatérés után nem sokkal éltek. Ezráról már azt írják, hogy kutat/nyomoz/tanulmányoz. Ezra elmagyarázta újra a Törvényt mindenkinek. Sok zsidó a fogság alatt áttért az arámira és már nem nagyon értett héberül. Ezra héberül felolvasta, mert kultikusan fontos, hogy azon a nyelven hangozzék el, amelyen kinyilatkoztatódott, de a gyakorlati „használásához” le kellett fordítani arámira. Az arámi annyira hasonlít a héberre, hogy félreértések adódtak a szöveggel kapcsolatban. A szöveg bonyolult kóddá alakulni azért is, mert levált a mindennapi élet valósága a szöveg világáról.->A szöveg kutatást igényel-> fontos ember az írástudó.
Talmud: magyaráz=fordít.
Még később szemlélődést is igényel a szöveg.
Kibővült a szöveg funkciója, megváltozott az „olvasók” igénye is. Már nemcsak fizikai tárgy, hanem virtuális is, fizikailag nem létező mélysége lesz, új szellemi dimenzió, amit fel kell tárni.
Interpretációs forradalom->Megjelenik a szöveg önreferenciája-> szövegközpontú közösség-> kánon lepecsételődik->a tudós vallási autoritást kap- a papság lehanyatlik és vége a próféciának.
AZ interpretációtömeg arra irányul, hogy megmagyarázzák a Biblia szűkszavú parancsolatait.
Nyitott kánon: minden eleme kanonikus, minden új elem státusza azonos a régiekkel. Ilyen egy modern törvénykönyv.
A Biblia zárt és kizáró kánon.
Qumránban nincs egy példány sem Eszter könyvéből (T. Gy. Szerint nem lehet véletlen), komoly viták voltak a kanonizálásáról, Javnéban exkanonikusnak nyilvánították, mert a 4jegyű istennév egyszer sem szerepel benne. Eszter könyve a rejtőzködő Isten kinyilatkoztatása, ezért nem szerepel benne-> ezzel az érvvel kanonizálták.
Az egyik qumráni barlangban előkerült egy réztekercs! Oxidálódott, ezért nem lehet kinyitni, de látszik, h belül domború betűk vannak. John Allegro manchesteri prof elvitte Manchesterbe, ahol számítógép vezérléssel sikerült kinyitni. Leltár, lehet, h a Szentély kincstáráé, de valószínűleg sosem léteztek ezek a kincsek.
Mózes Tórája az egyetlen törvény, ami prófécia által történt, próféta ezután nem hozhat tv-t! Mert „ezek a parancsolatok”. Ez korlátozza a profetikus aktivitást. Már csak az a funkciójuk, h a népet intsék a TV megtartására (Maimonidész).
Mózes II. 32-36. Mózes & Áron elé visznek egy pusztában talált férfit, aki szombaton rőzsét gyűjtött, mert tudták, h ez tilos, de azt még nem, h mi a büntetés. „És mondta az Úr Mózesnek”, h kövezzék halálra. Na de Mózes halála után irreleváns a próféták szava a TVnyel kapcsolatban, ezért kell a szöveget tanulmányozni! Nincs szövegen kívüli autoritás! Isten sem szólhat bele többé, h hogyan értelmezzük a parancsolatait!
„A Szombat tv-ei hajszálra függesztett hegységek, mert a szó kevés…” Talmud

Nincsenek megjegyzések: