2009. március 12., csütörtök

Wesselényi, Széchenyi, Kossuth 5. márc. 12.

A katolicizmus megújulása
Chateaubriand szerint az emberi civilizáció alapjait rombolja le a forradalom.
Vallásosság funkcióváltása a modern ember életében: nem kevésbé hívő, mint a régebbi korok emberei, hanem ez egy állandó sajátosság.
„Nem keresnél, ha már nem találtál volna meg.” Pascal Jézusmondása
A Felvilágosodás eszménye a világnézetileg semleges állam. A kereszténység már inkább a humanista, Assisi Szent Ferencig visszanyúló vonulata és a szociális kritikája dominál. A romantikusok Jézust forradalmárként tisztelik pl. Giuseppe Garibaldi, a „trastevere-i Názáreti”, Jézushoz hasonlóan ábrázolják, népi vallásosság. A forradalmi szabadságeszményt összekötik a hittel.
A „magyarok istene” kifejezés kulturális viszonyt fejez ki. A reformkorban népszerű a magyar és a zsidó nép sorsának párhuzamba állítása.
A világnézetileg semleges állam minden, magát természetszerűleg egyedül helyes erkölcsi rendszerének tartó vallást és meggyőződést korlátoz. Belső ellentmondás: képviselni egy meggyőződést, de elfogadni a pluralizmust. A katolikus egyház képest volt meglépni ezt. Az egyház bocsánatot kért az eretneküldözésekért, de nem ítélte el az elvet, mert a helyes hit terjesztése mindenképp jótettnek számít.
Hollandia a Bécsi Kongresszuson jutalomként kapta meg Belgiumot Napóleon ellenességéért. (Protestáns Hollandia versus katolikus Franciaország között kereskedelmi érdekellentét is volt.) Na a hollandok mindent megtettek a belgiumi katolikus egyház korlátozásáért és a kálvinista államegyház kiépítéséért. Mivel ez diktatórikus eljárás volt, ezért nem csak a katolikusok, hanem a liberálisok is szembeszálltak a hollandokkal. Így találkozott össze Belgiumban a katolicizmus és a liberalizmus. A belga katolikusok saját emancipációjukért elfogadták az általános szabadságeszményt is. Hit és szabadság, katolicizmus és liberalizmus testvérisége. Ha már nem lehet a katolikus államegyház, akkor más se legyen, legyen inkább mindegyik felekezet szabad. :)
->>> új szellemi áramlat: liberális katolicizmus!
- Lemondás az erőszakos hitterjesztésről
- szekularizáció elfogadása
- gyülekezési- és szólásszabadság használata
1830 Belga forradalom: megvalósítja a liberális katolicizmust. Forradalmárok és püspökök együttműködnek-> erős ellenzék. Végül független királyság lett. A belga alkotmány nagy hatással volt a magyar 48-ra is.
Felekezetiesség: túlzott ragaszkodás 1 adott felekezet szempontjához, narratívájához.
Kant: minden vallás morális üzenete ugyanaz, az általánosan morál megfogalmazása, csak a narratívák különböznek. A vallások morálisan egyenértékűek. Szintézist kell létrehozni.
„A Bécsi Kongresszus csak táncolt.” Ott volt fiatal huszárkapitányként Széchenyi István.
Paulina Bonaparte, Napóleon húga Camillo Borghese herceg felesége volt, a Borghese család kriptája a Santa Maria Maggiore templomban van, a Borghese kápolna alatt, ott van eltemetve Paulina Bonaparte is.
Széchenyi István: Napló -> private religion. A szabadságnak és a vallásosságnak ugyanabban a szintézisében hisz, mint Chateaubriand és a belga liberális katolikusok! Csak Magyarországon nem volt annyira megvalósítható akkor.

Nincsenek megjegyzések: