2009. március 2., hétfő

A római királyság és köztársaság 2. febr. 16.

A törttud önreflektív-> a saját történetével is foglalkozik.
Róma alapítása
A 18. sz. Eu. Latin műveltségű, az értelmiség latinul olvas, nagy az auktorok tekintélye.
1738 Beaufort: Tanulmány a római történelem első öt évszázadának bizonytalanságáról. Eszerint minden tört hagy, ami arról a korról szól, a nemzetségek hiúságából származik, és gyakran későbbi események visszavetítése, innen a kettősségek a róm tört-ben.
Fabius Pictor történetíró pl. kicsit túlhangsúlyozta saját nemzetségének dicsőségét…(görögül írt).
19. sz. Niebuhr szerint volt római őseposz, Mommsen kimutatta, h nem. Köztük Schwegler: amit Kürosz előtt tudunk Rómáról, az mind aitológia.
1864 Coulange: Le cité antique: a tört lényege a kultusz->mivel van ünnep a szabin nők elrablásáról, nyilvántényleg megtörtént. A trójai eredetet is elfogadja.
Mussolini monumentális épytkezései miatt fél Rómát lebontotta-> régészeti feltárások, leletmentés. Pl. a Palatinus dombon Gjelstad cölöplyukakat talált a sziklában, és úgy vélte megtalálta a casa di Romulot. Kr. e. 8. sz-i falu nyomai.
Kép: A capitoliumi farkas (az ikrek 1510-ben keletkztek): kiderült, h a farkast 1 darabból öntötték ki., ami nem jellemző az ókorban, hanem középkori technika. AZ olasz történészek ritkán fogadják el, h nem ókori a szobor…
Kép: Constantinus kori pénzveret a farkassal és az ikrekkel.
Livius is szkeptikusan fogalmaz: Marsra fogták…, Acca Larentia „rossz fajta”-> lupának hívták a pásztorok, és ős szoptatta a fiúkat, tehát nem feltétlenül igazi farkasra gondol Livius sem…
Romulus a Palatinusram Remus az Aventinusra ment auguriumot kérni.
Páthuzam Kürosszal )utóbbi Hérodotosz feldolgozásában): kitett gyerek toposz, farkas/kutya szoptatta, birodalomalapító. Párhuzam Sarrukinnal és Mózessel is!
Monográfia ókori kitett gyerekekről: 121 eset (megemlytva mindegyik a Carthago és a só c könyvben is).
Királyság
Kr. e. 4. sz. gör forrás Romulus egyedül alapítja Rómát, Remus nem létezik. Rómé=erő gör-ül. Ehát lehet, h 2 alternatív névváltozat volt-> ikerstoryval egyesítették. Wiseman: Remus c könyv, 1995.
Kép: etruszk tükör ábrázolása: 2 gyereket szoptat 2 állat, Kr. e. 3. sz. Wiseman szerint 2 oroszlán.
Mircea Eliade szerint az indo-eu mitológia alapmítosza az alapító ikerpár, Yaaman Puhvel vallástörténész sokat hivatkozott rá, aztán ELiade-val kölcsönösen hivatkozgatták egymást (forrásokat nem nagyon…). Kissé légből kapott elm-nek bizonyult. :)
Kr. e. 300 Lex Ogulnia: azért fontos, hogy plebeiusok lehessenek papok, mert akkor olvashatják a naptárat és nem verhetik át a népet a flamenek folyton azzal, hogy tiltott nap van és nem lehet népgyűlést tartani.
Az Aventinus a plebeiusok hegye (lsd Ceres szentély!), ezért is fontos az ikerstory.
Georges Dumézil vallástörténész elm-e:
- indo-eu társadalmakban 3 funkció az istenek és az emberek világávan is: A) uralkodói-papi (gyakran szakrális királyság) B) katonai C) termelői.
- Rómának nem volt mitológiája, „a római istenek kalandos történetek nélküli istenek”. Ianus és Silvanus nem azonosítható gör istennel, és nincs is története!
- A rómaiak saját korai történetük meséivel pótolják a mítoszokat.
- 3 nép alkotta Rómát: etruszk + latin +szabin – 3 funkció.
- Romulus-uralkodó, Numa Pompilius – pap, Tullus Hostilius – katona, Ancus MArtius – termelő. Vagyis Dumézil szerint fiktív személyek!

Nincsenek megjegyzések: