Scipio bukása
Hatalmi eszközként használta a vallást.
Túllépte a mos maiorum kereteit, vallási tiszteletet épített ki maga köré. EZ veszélyes lett a politika többi szereplője szempontjából. A királynak volt a plebeiusokkal szakrális szférában megerősített kapcsolata, innen a néptribunusok sacrosanctitas-a!
A hadvezérek esetében különös jelentőséget tulajdonítottak a fortunának.
Folytatás: Róma sikeressége
Polybios: a vallás arra való, hogy a művelt vezetők vezessék vele a tömeget. Vsz Kritias-tól származó elképzelés.
Róma demográfiai túlsúlyban volt az itáliai környezetben+jól szervezett hadsereg.
Róma sikerét nyitottsága is okozta.
Mommsen szerint Róma sikerének záloga a jogi gondolkodás volt. Nem volt rendőri apparátus! Do, ut des szemlélet a vallásban is. A baráti kapcsolatokat is jogilag formalizálták. Fontos irányzat a kutatásban az értékfogalmak vizsgálata! Probléma: ez ránk erőlteti az ókori szerzők véleményét.
A törttud bevonja a szociológia és a kulturális antropológia eszközeit is.
A nobilitas a clientura-n keresztül tartotta kezében az egész társadalmat-> megválasztatták magukat, befolyásolták a népgyűlés döntését. Szóval kapcsolati tőke.
Egyre sűrűbben hoztak törvényt, mert nagyobb lett a közösség-> nem ismert már mindenki mindenkit->nem tartatta be a társadalmi kontroll a normát-> rájuk kellett kényszeríteni. Pl. A Satunálián egymásnak adott ajándékot (cliens a patronusnak) is szabályozni kellett egyszercsak, hogy ne fogadhasson el túl nagy ajándékot a patronus a clienstől és ne legyen megvásárolható, mert ő képviselte minden cliensét a jogi életben.
Fontos értékfogalmak
Mos
Auctoritas
Virtus: azokak az erényeknek az összessége, amire a politikai élet szereplőjének szüksége van. Katonai és mindenféle más képesség.
Fides: szakrális fogalom. Patronus és cliens vizsonya. Tizenkéttáblás tv-ek: aki megszegi a fidest, átkozott legyen. Államok közötti szövetségek kapcsolata is fides. PL. Tullus Hostlilius szövetségét megszegte Alba Longa királya, büntetésből széttépték lovakkal, ahogy a fides is elszakadt (Livius).
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése