2010. november 3., szerda

Zsidó vallás és kultúra 7. nov. 2.

Tammuz 17

A 2 legfontosabb böjt nap: Tammuz 17 és Tisa beÁv, mindkettő az I. és a II: Szentélyhez kapcsolódik. Tammuz 17.  Jeruzsálem falainak áttörése i. e. 586-ban, Nabukodonozor. A II. Szentély idején Titus törte át Jeruzsálem falait, i. sz. 70-ben. Tisa beÁvkor meg mindkét Szentély lerombolására emlékezünk.
A hasonló típusú események megemlékezését ugyanarra a napra teszik, pl. pogromok áldozataira is emlékeznek Tisa beÁvkor.
Tammuz 17. posztbiblikus ünnep, de Zakh. 8.19-hez kapcsolja a rabinikus hagyomány.
A Misna Böjt traktátusa a legfontosabb forrás erről. A következő katasztrófákat teszi Tammuz 17.re:
-          Mózes összetörte a Törvénytáblákat
-          Az I. Szentély idején a napi áldozatok bemutatásának abbamaradása
-          Bálvány felállítása a Szentélyben
Kapcsolódó rituálék
-          Tammuz 17-én reggeltől estig tart a böjt, Tisa beÁvkor
-          Nem lehet értékes cipőt v új ruhát v ékszert hordani, illatszer és fürdés tilos
-          Nincs: zene, tánc, Tóratanulás (mert élvezet), szex
-          Szlichot olvasása

Tisa beÁv

Áv hó 9.
Idekapcsolódik: függetlenség elveszítése, diaszpórai szenvedések…
-          Ezen a anpon mondta  ki Isten a pusztai vándorlás alatt, h az a nemzedék nem léphet be az Ígéret földjére
-          Baar Kochba lázadás leverése i. sz. 135 (Bétár eleste)
-          Hadrianus pogány várossá teszi Jeruzsálemet azzal, h a Cargot a Szentélyek romjaira építteti és megalapozza Aelia Capitolinát
-          1492-es spanyolországi kiűzetés
Posztbiblikus ünnep, de rabbinikus azonosítás Zakh. 7,5-ben említett gyásznappal.
Estétől estig tart a böjt.
Kapcsolódó rituálék
-          Az általános gyásznapi szokások
-          Nincs kifejezett munkatilalom, de nem szokás dolgozni, tüzet gyújtani etc.
-          Megila (tekercs): Éha olvasása(Jeremiás siralmai, a kat és a prot Bibliában Jeremás könyve utánra tették, a zsidó Ószöv-ben a Megilot része). Éha=hogyan-> Hogyan történhettek ezek a katasztrófák?
-          Kinot (gyászénekek) olvasása: nem bibliai szövegek, hanem parafrázisok, vallási költészet. Buda 1686-os felszabadulását kinot-tal fogadták a budai zsidók, Tisa beÁvkor emlékeztek meg arról is.
-          Tilos a Tóratilalom, kivéve Jób könyve, mert az megfelelő mértékben gyászos
-          „aggadot hachurban” pusztulás történetek tanulmányozása (a Szentélyek pusztulásáról szólnak, talmudi-midrási ird)
-          A zsinagógákban leveszik a Tóratartó függönyt
-          Csak alacsony bútorra ülnek v a földre (ahogy az egyéni gyásznál is). Mert magasan ülni a gőg jele.

„Add nekem Javnét és a bölcseit”

Abba Szikárá, Jochanan ben Zakkaj unokaöccse, útonállók vezére.
Jochanan ben Zakkaj kicsempészése az ostromlott városból, halottnak tetteti magát, a tanítványok kiviszik, mintha halott lenne. Eljutott Vespasianushoz és megjósolta neki, h király lesz, mert írva van, h egy hatalmas által fog elpusztulni Jeruzsálem. Vespasianus hasonlata: Jeruzsálem mézed bödön, amire rátekeredett egy kígyó, vagyis az útonállók, a zsidó belső ellenállás. Tehát Jochanan ben Zakkaj tehet a római ostromról. Rabbi Akiva szerint is.
Vespasianus császár lett, Jochanan ben Zakkaj kérhet tőle vmit: „Add nekem Javnét és a bölcseit” vagyis hagyd békén a rabbikat, hadd vigyék tovább a hagyományt.

Böjttel járó ünnepek: Jom Kipur, Gedaja böjtje, Purimkor Tamit Eszter, Tammuz 17, Tévét 10, Av 9.
Szombatra nem eshet böjt nap (csak a Jom Kipur), ha akkorra esne, akkor minden böjtnap eggyel hátrább tolódik.

Pészách

Pászka ünnepe, kovásztalan kenyér ünnepe (Károli).
Előkészületek:
-          Nagytakarítás
-          Minden kovászos dolgot el kell távolítani a házból: élesztős dolgokat, ecetes savanyúságokat. Pészachra külön kósersági pecsét van. Kóser lö pészach. Chomec eladás (chomec=kovász): ha maradt otthon liszt, tészta, ilyesmi, eladja Pészach előtt azaz keres egy nem zsidót, odaadja neki jelképes összegért és Pészach után visszacsinálják az egészet. Az edényekre is vonatkozik mindez, amikből kovászos dolgot szoktak enni!
-          Bedikát chomec= chomec keresése: megvizsgáljuk a lakást, h tényleg teljesen chomecmentes lett-e. Kiegészítésképpen el lehet dugni a gyerekeknek megtalálnivaló kenyérdarabokat.
-          Bitul chomec: a maradék chomec megsemmisítése (elégetés)
A rabbinikus bíróságok nem hozhatnak halálos ítéletet, ezért a Szanhedrin megszűnése után már nem lehetett foganatosítani a halálos bűnök büntetéseit, pl. halálos bűn, ha vkinek a házában chomec maradt!
Haggada
Széder=rend.
Szédertál tartozékai
-         Macesz: liszt, víz, só, max 18 percig lehet állni hagyni. 3 db van egymáson.
-         Megégetett csont: zeroá: emlékeztet a Szentélyben bemutatott áldozatra, és a Kivonulásban szereplő bárányra
-         Tojás:bétza: az idő körforgását jeleníti meg, tavaszi ünnep… A zsidóságban gyászétel is, haláleset után is szokás tojást enni. Ez hagyomány szerint segíti az emlékezést-> emlékezés ünnepe.
-         Dió, méz, alma, bor keveréke: Charószet/Malter. Az Egyiptomban végztt nehéz munkára utal.
-         Retek, krumpli: kárpász: tavasz, új növény…
-         Keserű füvek, torma: maror: egyiptomi keserűségek
-         Sós víz_ az Egyiptomban hullajtott könnyek
Ezen kívül van az asztalon:
-          Fejenként 4 pohár bor
-          Plusz megtöltött serlej Elijahunak
A széder menete:
1.      kidus
2.      a házigazda kezet mos egy tálban
3.      elfogyasztják az előételt: sós vízbe mártott karpasz: ennek a figyelemfelhívás a funkciója, mert normális esetben kenyérfélével kezdik az étkezést. Az egész este célja a gyerekek figyelmének a felkeltése és a tanításuk, a hagyomány továbbadása.
4.      A szédervezető ketté töri a középső maceszt, a nagyobbik részét elrejtik afikomennek, amit a vacsora után lehet elfogyasztani. A gyerekeket is lehet szórakoztatni az afikomen kereséssel.
5.      A széder vezető elmeséli/felolvassa a Kivonulás történetét.
6.      Mindenki kezet mos, kenyérrel járó étkezés előtti rituális kézmosás.
7.      Kenyéráldás a maceszra.
8.      vacsora: maceszgombóc leves, hús, askenáz területeken répatorta. Szefárd területeken bármilyen kóser menü lehet. Az askenázoknál viszont nem lehet hüvelyeseket s rizst (kitniot) enni ilyenkor, mert ezen az éghajlaton enm tudták jól tárolni ezeket és gyakran bogarak másztak bele, tehát tisztátalanok lettek.
9.      afikomen
10. asztali áldás
11. Hallél: dicsőítő zsoltárok
12. éneklés
Központi szövegek:
„ha lachma anja” arámi: Íme a szegénység kenyere.
„Ma nistana?” Miben különbözik (ez az este a többitől)?
A 4 fiú kérdése (bölcs, gonosz, együgyű, aki még kérdezni sem tud).

Nincsenek megjegyzések: