2009. április 27., hétfő

A középkori Európa I./11. (ápr. 27.)

Csehország

Erős német kisebbség a középkortól (ma is).
A NRCS legmagasabb rangú tagja, amikor éppen tagja, mert királyság-> kir kancellária, egyházpol stb. önálló.
Kremsieri János 1358 cseh kancelláriai alkalmazott, 63ban kanonok, utána tisztázás alatt halt meg Avignonban tanai miatt.
Tanai
- Gratia Dei: Az egyház elöregedett hálóját újraszövik egyszerű, buta is idióta emberek, az evangéliumok alapján. -> világi hívők szerephez jutása az egyh-ban.
- Sok papban (a legkisebbtől a legnagyobbig) uralkodik a kufárok kapzsisága, akiket Jézus kiűzött a Templomból.
Szinte csak egyháziak juthattak hozzá az írásaihoz. Mégis nagy veszély, mert a korszakban egész Eu-ban elterjedtek az eretnekségek, pl. a valdens. És a NRCS pápaság feletti hatalmi igénye alá is lovat adhatnak ezek a kijelentések.
Krakkóban és Prágában is előkerült ugyanaz az Avignonból küldött eretnekségek elleni cáfolatirat, amiben szerepelnek ezek az eretnek hittételek:
- Csak három egyházi rend van: diakónus, presbiter, püspök.
- Nem kell imádva tisztelni az oltárokat és szentképeket, mert az bűn.
- A bűnöket az ember nem tartozik vétkeseknek megvallani, hanem igazaknak. -> megválaszthatják a gyóntatót
- Nincs tisztítótűz
- Esküt semmilyen esetben nem kell tenni, tilos. Ez már a világi rendszert is bírálja.
- Elítélik a szent atyák dekrétumait, azok csak emberek hagyományai.
- Isten egyháza elfajzott Szilveszter püspök ideje óta a világi császárság miatt. EZ a hírhedt constantinusi adománylevélre vonatkozik (de annak létezését nem tagadja!).
- A feleség elválhat a férfitől annak akarata ellenére, és fordítva. (az akkori jogrendszerekben a férfi kezdeményezhetett csak válást).
- -> „ez a tévelygés egy egyház által elítélt”
Ha szükség volt erre az iratra, az mutatja, h már voltak ezeknek a tételeknek hívei Csehországban! Azzal, h az egyh is beszélt erről, még reklámot is csinált nekik=)
A zsidók jelenléte tovább bonyolítja a helyzetet. 1399ben zsidóellenes iratot adott ki egy kitért zsidó (Ibn EZrát, Rásit és Maimonidészt kritizálva), akinek Jom Tov (+még egy német vezetéknév) választ írt 1410 k. Ezzel rájuk irányult a figyelem, Jom Tovnak meg a brandenburgi érsek írt cáfolatot.
Na ebben a környezetben bukkan fel…
Jan Hus
1415, júl. 6án égették el Konstanzban.
Alacsony származású volt, de apja taníttatta.
Prédikátor és egyetemi oktató-> 2 fronton támadja az egyházat.
1396 a Prágai Egyetemen baccalaureatus lett és a szavak művészetének magisteri címét.
Teológiai tanulmányok, pappá szentelik.
1400 pappá szentelték.
1401 okt. a filozófiai fakultás dékánja
1402től prédikál a prágai Betlehemi templomban: csehül! -> felszínre kerül, h ennek az orsz. a többsége más nyelvet beszél, mint a bir többi része.
1402/03 rektor (a Betlehemi kápolna igazgatója).
„A sötétség bűneit vessük el” c beszéd: beneficiánusok, szimoniákusok, kapzsi papok.
„Kevés pap üdvözül.”
Wycliff hatása: az egyh ne avatkozzon bele világi ügyekbe.
Hus idézi: Gregorius Leonis (prágai),
A pápaság közvetlenül nem avatkozhatott be.
1412 a pápa interdictummal sújtotta Prágát-> Husnak mennie kellett, de vidéken tovább prédikált.
1414 telén a konstanzi zsinat elé idézik, az odavezető útra Zsigmondtól menlevelet kapott. De ott börtönbe vetették és Zsigmond beleegyezett, indoklás: nem mondta, h az ott tartózkodásra is menlevelet ad.
Nyilvánosan védekezhetett az eretnekség vádja ellen a zsinaton, de a zsinat többsége nem fogadta el. 30 vádpont-> halálbüntetés.
Akik a matriculák alapján hallhatták Hus előadásait: Gregorius de Buda
+
A Betlehemi kápolna az Óvárosban van, Prága legfontosabb negyedében. Az óvárosi Szt, Mihály templomban is prédikált Hus rövidebb ideig-> tehát nagy befolyást szerzett a polgárság körében.
Kovács Ferenc történész: Wycliffe-fal szemben Husz gyakorlati munkátv égzett, ezért nagyobb hatása volt. A népi egyházi templomi éneklést is bevezette. Sok szegény munkás is a híve lett.
1412. nov. a pápa bezárással fenyegeti a Betlehemi kápolnát, erre Hus: kérelem a pápához, h ne zárja be, védelmezi „a hazát, a népet, a törzset, Csehországot és a cseh nemzetet”.
Cselekvésre szólítja fel a híveket.
Két szín alatti áldozás.
Az értelmiségiek is céhekbe szerveződtek!
Az orvosok céhe elérte e beginák és szerzetesek kizárását a gyógyításból.

Nepomuki Szent János
székesegyházi kanonok
IV. Vencel feleségének gyóntatója, akit a férj megkínoztatott és a Moldvába dobatott 1393ban, mert az egyh jogait védelmezte és visszautasította, h elárulja, h mit gyónt meg a királyé.
1729ben szentté avatták. Az árvízben meghaltak védőszentje, a jogtalanul meggyanúsítottak védőszentje. Lengyelo-ban a hidak és tavak védőszentjének tekintik.
Husszal párhuzamosan működött Prágában.

IV. Vencel
1393/94 cseh nemesek bebörtönzik, 1400ban a választófejedelmek leteszik. 1404ben visszanyerte a cseh trónt.
Zsigmond császári ambíciói-> megtámadta Kutnahorát, ahol Iodocus őrgróf, Morvao. Kormányzója szembe szállt vele.
1402. szept. 17. Zsigmond oklevelén titkos pecsét oroszlános pecsét (Cseho. Címere), ennek jogalapja a febr. 2i megegyezés Vencellel, amit kikényszerített az akkor fogságban lévő Vencelt, ami szerint Zsigmond Cseho. Gubernátora. EZ volt az ugródeszka a cseh tróhoz.
A negyedek nem szeparálják el teljesen a kisebbségeket. Sok más cseh városban is volt gettó v zsidó utca, ahol kerezstény kereskedők is éltek.
Kaspar Schlick Zsigmond támogatója, akit 16 éves diákként vett fel a kancelláriájára. Egy polgár fia, Cseho. NYi német területéről szárm. Zsigmond főjegyzője, később kancellárja.
A sok háborús zsákmányolás miatt Zsigmond nagyon népszerűtlen lett, kialakult egy vallásos kép róla, ami Heródes bűnét, a csecsemőgyilkosságot tulajdonította neki. Szokásos ábrázolása Heródesként, és szőke hajjal és hosszú bajusszal.
Egyházi ábrázolás: zsidók kövekkel dobálják Jézust, a zsidók szőke és hosszú bajuszosak, direkt Zsigmondra hajaznak (meg bajuszoznak).

Nincsenek megjegyzések: